Lekker leven in een bloedsnelle, gele lifestylemachine

Sommige auto’s vallen op. Sommige auto’s vallen aan. De nieuwe BMW M5? Die doet beide. Zéker als de outfit gaat bij de naam Speed Yellow.

Serieus, deze auto is feller dan de zomerzon en opvallender dan je ex op een first date met je beste vriend. Maar als je er eenmaal mee rijdt, merk je al snel: deze kleur is geen gimmick. Het is een statement. En wat voor één.

BMW M5: opvallend en onopvallend in ÉÉn

We reden een week met de nieuwe M5 en kregen meer duimpjes dan een labrador met een GoPro. Ergens snappen we dat wel. Dit is een brute krachtpatser met stijl, een technisch wonder dat laat zien dat hybride absoluut niet saai is. Plus: hij kan ook gewoon een jacuzzi trekken. Maar daarover zo meer.

BMW M5

Weg met het gewichtgezeik

De M5 G90, zoals deze raket officieel heet, leverde tijdens de introductie een hoop gezeik en discussie op. Voornamelijk om zijn gewicht… Iets wat natuurlijk belachelijk is, want net als bij mensen draait het om het karakter en niet enkel om het gewicht. De M5 is namelijk ondanks zijn gewicht vlijmscherp, bloedsnel und sehr geil zoals de Duitsers het kunnen zeggen. Kappen dus met die bullshit over gewicht, achter het stuur kruipen en genieten. Het mooie aan de M5 is dat het alsnog ook gewoon een 5 Serie is. Echter werkt de kleur van deze testbolide hier niet aan mee.

Een rijdende banaan met attitude

Laten we eerlijk zijn: je moet ballen hebben om een auto in Speed Yellow te bestellen. Maar als je het doet, dan doe je het ook goed. En eerlijk? Na een week zijn we verkocht. Waar je in andere auto’s nog weleens genegeerd wordt, zorgt deze gele M5 voor non-stop interactie. Van kinderen die wijzen tot volwassenen die spontaan stoppen om te vragen: ‘Wat voor kleur is dit?!’ Inmiddels hebben we namelijk best een behoorlijk aantal M5’s op de weg gezien en de kleuren zwart, grijs en blauw voeren de lijst aan. Geel? Hebben wij nog niet eerder voorbij zien komen en dat is eigenlijk best wel zonde.

Schoonhouden is wel een sport. Na een regenbui zie je elk spatje. Maar hé – wat je ervoor terugkrijgt aan aandacht en originaliteit, is het meer dan waard.

BMW M5

Duistere lijnen onder een vrolijk jasje

De nieuwe M5 combineert een kleurige flair met een agressieve body. Scherpe hoeken, brede schouders, en verlichting die je het gevoel geeft dat KITT uit Knight Rider z’n grote, boze broer heeft gevonden. De diffuser achteraan is zo groot dat je er bijna je fiets tegenaan parkeert. Of een Suzuki Alto. Serieus: als je een aanhanger aankoppelt is het millimeterwerk. Maar als je dat onder de knie hebt, opent zich een nieuwe wereld… Het meest sexy aan de M5 is volgens ons de uitgeklopte wielkasten aan de achterzijde. Wat is dat toch een enorm gaaf gezicht als je naar de auto loopt, en zo wordt parkeren ook direct een feestje.

Nog een pluspunt? De led-verlichting om de grille heen. We zagen het voor het eerst bij de i5 en i7, maar nu heeft de nieuwe M5 deze zelfde optie. Dat gevoel wanneer je de auto van het slot af haalt of jezelf voorbij ziet flitsen in een raam… Damn. Nog een voordeel van deze verlichte grille is dat een linkse plakker je al van mijlenver aan ziet komen, en dus aan de kant zal vliegen door dit intimiderende gezicht.

BMW M5, Lekker leven in een <strong>bloedsnelle, gele lifestylemachine</strong>

Hybride met een duivels staartje

En dan, het kloppend hart: een brute 4.4 liter V8 in samenwerking met een elektromotor. Wat je krijgt? Instant torque van de elektro, gevolgd door brute donder van benzinemotor. Geen turbo-lag, geen wachttijd, maar gewoon nu acceleratie. Het is alsof je wordt afgeschoten in een katapult. Elke keer weer. Cijfers? Houd je vast, net zoals je zou doen tijdens een launch control in de M5. 727 pk en 900 Nm aan koppel. Ongekende power voor een familietank die ook nog eens het vermogen prima op de weg krijgt.

Wil je de hooligan uithangen op de weg? Klik effe twee keer op dat M2-knopje op het stuur, dan moet je van héle goede huizen komen om nog steeds het vermogen op de weg te houden. Volgens ons moet er dan ook een disclaimer op komen… Kun je autorijden? Druk het knopje dan zeker in. Heb je nooit meer dan 200 pk onder je reet gehad? Ver vandaan blijven.

Heb je nooit dat hooligangevoel en wil je toch de M5 rijden? Ja, dat kan ook. Volledig elektrisch kun je stilletjes zoeven langs de grachten. Zonder dat iemand doorheeft dat je net een straaljager op pauze hebt gezet.

Betaalbare bruutheid (relatief dan hè)

Wat de nieuwe M5 extra interessant maakt, is nou juist z’n slimme hybride aandrijflijn. Niet alleen zorgt die elektro-ondersteuning voor krankzinnige prestaties en stiller stadsverkeer, maar hij drukt ook de uitstoot aanzienlijk. En dat heeft, jawel, een heerlijk effect op de portemonnee. Dankzij die lagere CO₂-uitstoot is de BPM flink minder heftig, en dat maakt deze M5 serieus goedkoper dan z’n voorganger.

De nieuwe M5 is te verkrijgen vanaf net iets onder de €150.000. Sterker nog: een nieuwe M3 zonder elektromotor is op papier duurder dan deze hybride Hulk. Absurd? Een beetje. Slim? Zeker. Niet gek dus dat de M5 als warme broodjes over de toonbank gaat. Je krijgt meer auto, meer power én meer stijl voor minder geld. Nou ja, minder…’ Het blijft natuurlijk een M5. Volgens de expert is de M3 wel wat meer fun, maar dat valt ons nog te bezien. Wellicht een idee voor een duotest?

BMW M5, Lekker leven in een <strong>bloedsnelle, gele lifestylemachine</strong>

Ja, hij is zwaar. En ja, dat maakt geen reet uit.

Wij zeiden het al eerder, maar we hoorden het alsnog vaak: ‘Maar hij is zo zwaar hè? Ruim 2.4 ton!’ Klopt. Deze M5 is geen licht veertje. Alleen wie dat als nadeel ziet, heeft er gewoon nooit in gereden. Vanaf het moment dat je instapt en de eerste bocht pakt, voel je dat BMW magie heeft toegepast. Hoe deze auto zich door bochten vouwt, is bijna ongehoord voor z’n gewicht.

Het is strak. Het is scherp. En het is zó beheerst dat je je afvraagt of Newton niet gewoon z’n wetten even op pauze heeft gezet. Geen gezwabber, geen vertraging, maar enkel grip, controle en precisie. Het gewicht? Vergeet het. Oordelen over te zware hybrides? Die kunnen linea recta de prullenbak in.

Praktisch? Jazeker. De M5 is je nieuwe bedrijfswagen (met stijl)

Want weet je wat we gedaan hebben? We hebben een spabad vervoerd. In de binnenstad. Met een trekhaak. Op elektro-modus. Jep, je leest het goed: deze über-M heeft zich ontpopt tot meest stijlvolle bedrijfswagen ooit. Stilletjes een jacuzzi afleveren in hartje stad, zonder uitlaatgassen, zonder geluidsoverlast. Alsof je zegt: ‘Ik ben milieubewust én ik lever ontspanning.’ Iconisch. De regelgevingen worden namelijk steeds strenger en de Euro-normen steeds belangrijker.

De trekhaak maakt de M5 verrassend praktisch. En met z’n comfortabele stoelen, enorme binnenruimte en tech tot aan de hemel, kun je hier makkelijk dagelijks in rijden. Vergadering in de ochtend, spa-levering in de middag en 300+ runs op de Autobahn na het werk? De M5 doet het allemaal. What’s not to love?

BMW M5, Lekker leven in een <strong>bloedsnelle, gele lifestylemachine</strong>

Lichtshow meets luxe bunker

Binnenin is het alsof je een exclusieve lounge binnenstapt. Alles straalt kwaliteit en futurisme uit. De ambient lighting is geen gimmick, maar een ervaring op zich. Fel als je in M-stand rijdt, relaxed als je het rustiger aanpakt. Een beetje zoals je eigen stemming, maar dan met led-strips. Een interieur dat ons tevens al bekend was in een soortgelijke opzet in de door ons gereden BMW i7 M70.

De materialen zijn top, het scherm lijkt zo uit de bios te zijn gewandeld, en het audiosysteem maakt zelfs OPF’s een stuk minder irritant, waardoor je alsnog muziek op zet ondanks de V8. Hetgeen waar we telkens weer verliefd op worden is de verlichting in het Bowers & Wilkins-audiosysteem. Het aanvinken van de optie doet bij de M5 ook een stuk minder zeer, deze is namelijk standaard. De M5 heeft een bizar complete standaarduitrusting. De stoelen zijn goddelijk en het comfort is spot-on voor zowel rustig rijden als voor het serieuze trappen. Hierin wil je zitten. Hiermee wíl je rijden. Al is het gewoon om boodschappen te doen. Wat missen we dan? Massagestoelen zijn er niet en dat terwijl we dat toch wel enigszins vinden passen bij het karakter van de 5 Serie. Maar ach, het blijft tenslotte een sportsedan.

BMW M5, Lekker leven in een <strong>bloedsnelle, gele lifestylemachine</strong>

Het enige puntje van kritiek

De M5 klinkt goed. Echt. Maar we wéten dat-ie beter kan. Helaas knijpen OPF-filters en andere regelgevingen de brul net iets te veel af. Wat overblijft is een diepe, gedempte grom. Indrukwekkend, maar niet über. Wij kunnen onszelf dan ook goed voorstellen dat er vraag is naar M Performance-uitlaten of aftermarket units, zoals van Akrapovič. Nu ligt dit niet aan de M5 of zijn hybride aandrijflijn. Het ligt echt aan de nieuwe regelgevingen en steeds strenger wordende geluidsnormen. Hulde aan BMW om alsnog gewoon een dikke V8 in de M5 te lepelen.

Conclusie: de ultieme lifestylemachine

De nieuwe BMW M5 is geen auto voor iedereen. Maar voor de mensen die hem snappen, is het de perfecte alles-in-één. Een rijdend statement. Een luxe tank met circuitgenen. Een businesslimo met een gigatrailer met spabad op sleeptouw. Een verantwoorde auto voor Karens die naar een elektrische wereld willen of een kanon om in no-time mee op de latten te staan ergens in de Oostenrijkse bergen. En met dat opvallende Speed Yellow-jasje is het ook nog eens de meest stijlvolle manier om op te vallen. Zónder patserig te worden.

Of je nu indruk wil maken op kantoor of g-krachten wil voelen in je rug: de M5 is er voor jou. Elke lifestyle past bij de M5 en laten wij nu zeggen: van ons magie best als MANIFY-mobiel langs onze Ford Transit staan.

Specs:
Aandrijflijn: Hybride
Vermogen: 727 pk
Motorblok : Twinpower 4.4 V8 + Elektromotoren
0-100 km/h: 3,5 seconden
Topsnelheid: 306 km/u
Vanafprijs: € 148.234

Versie die wij reden: € 174.166

BMW M5, Lekker leven in een <strong>bloedsnelle, gele lifestylemachine</strong>

BMW M5, Lekker leven in een <strong>bloedsnelle, gele lifestylemachine</strong>BMW M5, Lekker leven in een <strong>bloedsnelle, gele lifestylemachine</strong>BMW M5, Lekker leven in een <strong>bloedsnelle, gele lifestylemachine</strong>BMW M5, Lekker leven in een <strong>bloedsnelle, gele lifestylemachine</strong>BMW M5, Lekker leven in een <strong>bloedsnelle, gele lifestylemachine</strong>

BMW M5, Lekker leven in een <strong>bloedsnelle, gele lifestylemachine</strong>

Source:
LEES OOK
10 films met een hoog interieurdesign-gehalte
10 films met een hoog interieurdesign-gehalte
Films en series zijn meer dan kijkvoer. Het kan ook als inspiratievoer functioneren. Inspiratie voor ondernemerschap bijvoorbeeld, maar ook voor een nieuw interieur. Check  de interieurlessen van…
Hermes behandelt de audio-aficionado met liefde
Hermes behandelt de audio-aficionado met liefde
Een koptelefoon van vijftienduizend dollar. Dat zou kunnen betekenen: diamantjes, een AI-assistent en noise cancelling tot in de ruimte. Maar bij Hermès denken ze anders. Daar begint…