Wanneer personal branding geen opschepperij is

CREDITS: Rasvan Chisu | Unsplash

Op iedere netwerkborrel staan er wel mensen die precies weten wat ze moeten zeggen om alle aandacht te krijgen. Aan hun tafel is het altijd druk en alle ‘belangrijke’ mensen staan daar. Klinkt het in jouw oren alleen maar als mooie praatjes en opschepperij? Dan is het tijd om je eens te verdiepen in personal branding. Misschien sta jij dan ook over een paar maanden tussen de business opportunities, maar dan wel met feiten over jouw kunnen.

Personal branding is geen opschepperij

Opscheppen wordt gezien als ongewenst gedrag op de werkvloer. “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg,” is het bekende gezegde waar veel Nederlanders zich aan houden. Maar de klassieke bureaucratie is flink aan het inleveren tegenover andere organisatiestructuren. Ook het delen van resultaten onder collega’s veranderd daardoor. Personal branding is een onmisbare skill in de huidige arbeidsmarkt en hiermee kun jij je zeker onderscheiden van je collega’s.

Personal branding

Leuke term, maar wat is personal branding eigenlijk? Bij personal branding zie je jezelf als merk. Vanuit dit perspectief kijk je gericht naar jezelf, je visie en een strategie om jouw professionele doelen te bereiken. Daarbij is het belangrijk dat je je weet te onderscheiden door jouw unieke mix van kwaliteiten. Net als bij marketing strategie moet je jouw USP’s weten te verkopen. Binnen deze strategie valt ook persoonlijke ontwikkeling die constant doorgaat. Dit moet je altijd in je achterhoofd houden: jouw personal brand wordt bepaald door de perceptie van je werkomgeving.

personal branding, Wanneer personal branding geen opschepperij is
Foto: Carl Heyerdahl

Opeisen van jouw credits

Het krijgen van waardering voor jouw werk ontbreekt vaak als je niet op je strepen gaat staan. Je zult dan ook je jouw credits binnen een project moeten opeisen, maar wel op een goede manier. De lijn tussen arrogantie en zelf-promotie is erg dun en wordt daarom vaak vermeden. Je bent aan het opscheppen als je anderen jaloers probeert te maken, als je iets verteld uit enthousiasme is het zelfpromotie. Handige maatstaf toch?

Door bij de feiten te blijven en jouw prestaties uit te lichten binnen het groepsbelang, is de kans dat je collega’s je maar een arrogante kwal vinden erg klein.

Tijden veranderen

De oude garde werkte makkelijk 40 jaar bij hetzelfde bedrijf. Tegenwoordig is dat wel anders. Het bedrijfsleven verandert razendsnel en je zult daar als speler flexibel mee om kunnen gaan. Dit betekent niet dat je ZZP’er hoeft te zijn, maar ook als werknemer kan een sterk netwerk je veel voordelen bieden. Je hoeft niet te verwachten dat iemand je uit het niets opbelt om je een nieuwe baan aan te bieden, als ze niet weten wie je bent en wat je expertise is.

Concurrenten

Het hebben van een goed netwerk is erg belangrijk. Uiteindelijk zal iemand anders jouw salaris of rekeningen moeten betalen. Je hebt dus andere professionals nodig om geld te verdienen. Deze zijn te vinden binnen jouw bedrijf of ver daar buiten. Ook de concurrentie speelt hierin een waardevolle rol. De ander kan eenzelfde product of dienst aanbieden, maar toch een andere doelgroep hebben. Dit zie je duidelijk tussen Nespresso en Douwe Egbergts. Allebei verkopen ze koffie, maar voor een andere doelgroep. Het hebben van dit soort concullega’s houden jou als professional scherp.

Blijven ontwikkelen om jouw rivalen voor te blijven is vandaag de dag eerder regel dan uitzondering. Aan de slag dus!

Personal branding 2
Foto: Adi Goldstein
LEES OOK
De boeken die schitterden in Mad Men
De boeken die schitterden in Mad Men
Mad Men is één brok aan inspiratie. Oké, Don Draper was geen lieverdje (integendeel), maar op het gebied van stijl en creativiteit mag hij gezien worden als…
5 originele casinofilms
5 originele casinofilms
Casino, Casino Royale, Ocean’s Eleven: stuk voor stuk toppers, maar ietwat voor de hand liggend als je het over casinofilms hebt. Daarom gaan we het over een…
Squid Game-whisky
Squid Game-whisky
Dat Squid Game de serie-game volledig veranderde, is duidelijk. Binnen 28 dagen bereikte de show 111 miljoen kijkers, waarmee de serie de cijfers crushte. Daarna werd record…