Lekker knallen in de Italiaanse gifkikker

Hou jij van karten, een opvallende auto, lekker hard en cabrio rijden? Dan weet ik zeker dat deze Alfa Romeo perfect voor jou is. De Alfa Romeo 4C is één en al racemonster.

Italiaanse gifkikker

Het moment dat je de 4C voor het eerst ziet, zal je niet snel vergeten. Je wordt continu nagekeken en ook regelmatig verschijnen de duimen van medeweggebruikers. Sommige mensen kwamen zelfs naar me toe, omdat ze dachten dat het een Ferrari was. De 4C waarin ik reed was inderdaad rood en van Italiaanse makerij. En ook het geluid van de 4C is niet te zuinig. Kortom, een echte Italiaanse gifkikker.

Racemonster

De Alfa 4C is gemaakt om hard mee te rijden. En absoluut niet om mee in een woonwijk over vele drempels te hobbelen. De 4C is een soort van supercar. Motor achterin, veel carbon en echte racestoelen. Als lange Nederlander duurt het ook even voordat je erin zit. Of voordat je eruit bent. Maar als je er eenmaal in zit, wil je er eigenlijk niet meer uit. De 4C wil gereden worden. Je zit superlaag aan de weg en daarom is de weg een grote speelplaats. De bochten neem je super strak en hard en zo nu en dan wil de kont even uitbreken. Tsja, wat wil je met achterwielaandrijving.

Knallen

In de Alfa Romeo ligt een bekende motor. Namelijk de 1750cc met turbo die ook in de Giulietta QV ligt. Wij testten de Giulietta QV enige tijd geleden en daar waren we al lovend over de motor. Maar in de 4C is het een andere show. Doordat de 4C nog geen 1000kg weegt, knalt hij vooruit. In 4,5 seconden naar de 100 en de Alfa stopt pas boven de 250 km/h. Helaas toegegeven, ik heb de topsnelheid niet geprobeerd te halen. Wel heb ik er heerlijk mee over mooie landwegen gereden, want het bochtenwerk en het optrekken van de 4C is fenomenaal.

Italiaanse luxe

Hard rijden op de snelweg kan de 4C wel, maar echt comfortabel is het niet. De vering is stug en ook de stoelen zijn echte racestoelen. Maar het is wel heel leuk rijden. Verder heeft deze 4C nog redelijk wat luxe, zoals airco en carplay. Echt gebruiken doe je in praktijk niet, want je bent gewoon lekker aan het rijden met het dak open. Dan heb je geen airco en muziek nodig toch?

Kopen

Uiteraard zijn er ook wel wat negatieve puntjes aan de 4C. Maar mocht je vermogend genoeg zijn, dan is dit wellicht de leukste tweede auto die er is. Mits je van lekker doorrijden houdt en je niet al te veel bagage meeneemt. De Alfa Romeo 4C is er vanaf ruim €72k. Voor de 4C spider variant betaal je ruim €83k. Dat is flink geld, maar als je het hebt, is het het meer dan waard.



ESSENTIALS