7 basisregels voor minder stress

CREDITS: Unsplas | Francisco Moreno

Stress, stress en nog eens stress. De laatste jaren is het eigenlijk niet meer weg te denken. Bijna iedereen heeft een moment waarop je denkt: ‘kan het allemaal wat minder?’ Het is dan is een logisch gevolg van de prestatiemaatschappij waarin we nu leven. Maar met een paar simpele basisregels kun je al een hoop stress verminderen.

Basisregels voor minder stress

Er bestaat zoiets als goede en slechte stress. Stress is namelijk niet altijd verkeerd om te ervaren, het houd je scherp en zorgt ervoor dat je het beste eruit wilt halen. Je komt terecht in een soort survival modus waarbij je lichaam hormonen aanmaakt. Wanneer deze modus na een tijdje niet meer uitgezet kan worden, ga je over in slechte stress. Stress die niet goed voor je is en die zowel fysiek als mentaal veel van je eist.

Stoom afblazen

Lange dagen op het kantoor en van vergadering naar vergadering hoppen kan veel stress opleveren. Je raast maar door omdat er nog zo veel te doen is en er zo weinig uren in een dag zitten. Wanneer je thuis komt plof je het liefst gelijk op de bank met een kant-en-klare maaltijd. Maar dit gaat je niet helpen om je stress te verminderen. Door juist stoom af te blazen door een rondje te gaan hardlopen of juist een uurtje te mediteren verminder je al snel je stressniveau.

minder stress
Foto: William Choquette

Zoek een hobby

Wanneer bewegen of sporten niet voor jou is weggelegd, zoek dan een hobby. Door tijd te maken voor dingen die je echt leuk vind, kun overdag ergens naar uitkijken en kom je dag beter door. Maak een wandeling, lees een boek, bezoek een concert of speel je favoriete video game uit. Zoek iets wat jou echt blij maakt en waar je energie uithaalt.

Durf NEE te zeggen

Het is goed om ambitieus en ijverig te zijn maar soms is het niet verkeerd om voor jezelf te kiezen. Je zal prioriteiten moeten stellen en keuzes moeten maken als je stress niet de overhand wil laten nemen.

Ontwikkel een routine

Je gaat al weken veel te laat naar bed waardoor je ‘s ochtends maar blijft snoozen. Na een tijdje gaat dit patroon je maar tegenstaan, het wordt dus belangrijk dat je een routine gaat ontwikkelen. Eentje waarbij jij je chill bij voelt. Niet te laat naar bed en op een vaste tijd opstaan zullen voor structuur gaan zorgen in je leven.

Foto: Hiva Sharifi

Lijstjes, lijstjes en en nog meer lijstjes

Georganiseerd en functioneel werken doordat je de koning van de to-do lijstje’s word. Dat gaat ervoor zorgen dat je niet zo snel meer stress ervaart. Je weet wat je elke dag van de week te doen staat, waardoor je ook makkelijker prioriteiten kan stellen.

Gezonde levensstijl

Stoppen met alcohol of geen sigaretten meer? Dat is misschien in één keer wat te veel gevraagd, maar het verminderen of vervangen kan een hele stap in de goede richting zijn. Vervang af en toe een maaltijd voor iets gezonders en je stress-level snel verminderen.

Ruim je spullen op

Misschien wel het laatste waar je soms zit in: je zooi opruimen. Maar wanneer je huis of kantoor is opgeruimd zal dit voor rust zorgen. Geen stress meer omdat je ‘s ochtends je portemonnee niet kan vinden of dat je erachter komt dat je laptop oplader nog ergens in de kast ligt.

Foto: Kelli McClintock
Menu
Total
15
Share