Zo versla je heel simpel jouw ‘dad body’

Vriend, het is maandag. Je hebt dit weekend 1,5 fles wijn op en dan hebben we het nog niet gehad over die Weizeners op het terras. Die borrelplank heeft er ook niet aan bijgedragen, aangezien jij er bovenop dook, maarrrr... je bent gisteren wel gaan sporten. Want zo ben je ook. Toch heb je er met jou drukke leventje niet genoeg tijd voor om écht zoden aan de dijk te zetten. Qua health. Qua vitamine. Qua een fatsoenlijk lichaam. Want zeg nou eerlijk, ook jouw t-shirt staat aardig bol als je niet de juiste houding te pakken hebt. Foto's liegen namelijk niet.

Amigo, je hebt een dad body (ofwel dad bod), en daar is niet heel veel mis mee, behalve dat het er niet heel nice uitziet. Ondanks zwakke pogingen van dad bod-owners om het hip te maken een aantal jaar geleden. De meeste vrouwen houden gewoon van een wat strakker buikje. En dat is niet raar, want andersom is het precies hetzelfde.

Daarom hebben we wat tips voor je opgesteld om te zorgen dat je zo snel mogelijk van die bierpens in spé af bent.

Ciao dad bod, ciao!

1. Verwachtingsmanagement

Elke zelf respecterende fitnesscoach begint altijd met hetzelfde: verwachtingsmanagement. Checken bij jou wat je verwacht in een bepaalde tijd te bereiken en kijken of dit haalbaar is. En of het misschien niet zelfs nog beter kan. Dus stel doelen en bedenk bij jezelf dat als je die 1,5 fles wijn blijft klappen elke vrijdag en zaterdag en je niet wil inhouden bij die borrelplank, dat je geen abs krijgt als Ronaldo. Misschien zoals die van Maradonna, als je geluk hebt.

Maar het is zeker mogelijk om met druk leven waar alcohol een grote rol in speelt van je dad bod af te komen.

Foto: Victor Freitas

2. Gym vs. keuken

Het is handig om voordat je begint even duidelijk te hebben hoe flexibel je bent qua sporten en voeding. Lust je alles en ben je bereid wat lekkere dingen te laten liggen? Dan kun je de focus voor een groot deel verleggen naar voeding. Dit is ook handig als je niet heel veel tijd of zin hebt om te sporten. En andersom werkt dit natuurlijk ook. Kan jij je frikandellenkontjes niet laten staan? Dan zul je het in de sportschool goed moeten maken (of in het park or whatever).

Bedenk voor jezelf een verhouding: bijvoorbeeld 60% voeding, 40% sport. Oké, dat wil zeggen: veel eiwitten en groenten eten en op je ingenomen calorieën letten. En ook bij het sporten moet je letten op de verbranden calorieën. Want daar draait eigenlijk alles om:

3. Calorieën

Het is heel simpel: als jij meer calorieën verbrand dan je naar binnen werkt, dan val je af. Nu vraag ik je niet om calorieën te gaan tellen, maar eigenlijk zou je het wel moeten doen. Eén maandje. Daarna heb je wel een idee hoeveel je ongeveer wegeet bij een gemiddelde maaltijd en hoeveel je verbrand met sporten.

Nu is het alleen nog maar een kwestie van onder je standaard calorieën gaan zitten, die je hier kan uitrekenen, en je bent je dad bod zo kwijt. Geef het een paar weken tot maanden. En dat zonder dat je er echt voor hoeft af te zien!

Een tip van onze pro: intermittent fasting!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS