Zó verbeter je heel simpel je hersenfuncties

Je hebt het vast wel eens gehoord, maar kennelijk gebruiken wij gemiddeld maar 10% van onze hersencapaciteit. Dat is behoorlijk weinig. Denk bijvoorbeeld maar eens aan één tiende glas bier. Dat is één klein slokje. Moet je jezelf dus eens voorstellen waar je toe in staat bent als je de volle 100% gebruikt.

Een beetje zoals die guy uit Limitless. Nu bestaat een dergelijk pilletje natuurlijk helemaal niet. En dat is niet erg, want er zijn een hoop manieren om je hersenfuncties te verbeteren, zónder drugs te gebruiken. Wij hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet.

Tips om je hersenfuncties te verbeteren

1. Slapen

Dit klinkt ons als muziek in de oren. Een van de efficiëntste manieren om je hersenfuncties te verbeteren is om voldoende te slapen. Een volwassen persoon heeft zo’n 7 tot 9 uur slaap nodig per nacht. Te veel slaap is overigens ook niet goed, dit kan weer negatieve effecten hebben op de gezondheid. Wil je nou weten of jij voldoende rust krijgt in een nacht? Je hebt tegenwoordig sleep trackers waarmee je precies kan bijhouden hoeveel uur slaap je gehad hebt.

Slaap hack: een nachtje écht te weinig slaap gehad? Het is bewezen dat dutjes goed voor je zijn. Dertig minuten extra slaap overdag kan helpen om stress te verminderen en het immuunsysteem te verbeteren. Lekker verantwoord dus als jij in de middag even je bed terug in duikt.

2. Meditatie

Het klinkt voor sommigen misschien een beetje ‘geiten wollen sokken’, maar dat is het niet. Meditatie is enorm goed voor je. Je moet jezelf er alleen even in verdiepen. Tegenwoordig hoef je geen dik boek van een monnik meer te lezen en jezelf in meditatie te brengen. Je hebt behoorlijk wat apps die je hierbij helpen namelijk. Deze mindfulness apps helpen je door je 10 tot 30 minuutjes per dag even helemaal tot rust te brengen. Afhankelijk van hoeveel tijd je eraan wil besteden.

Onze hersenen gaan behoorlijk lekker op meditatie. Het verbetert je focus en concentratie, maakt je gelukkiger, zorgt voor een lagere bloeddruk, helpt je beter slapen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Daarnaast kan meditatie helpen om minder te stressen. En stress is een van de grootste boosdoeners wanneer het op je gezondheid aankomt. Een poging waard dus, dat mediteren!

Foto: Ümit Bulut

3. Train those brains

Je hersenen zijn als een spier, je kunt ze trainen. En je zal merken dat wanneer je ze traint, ze ook beter hun werk gaan doen. Hetzelfde geldt ook andersom trouwens: als je je hersenen niet genoeg uitdaging geeft, kunnen ze lui worden. Je kan dan moeite krijgen met concentratie. Hier een aantal voorbeelden van hoe je je hersenen kunt trainen.

  • Leer een nieuwe taal
  • Luister naar podcasts of audiocursussen, wanneer je bijvoorbeeld in de file staat. Volgens onderzoek zouden we in tien jaar een complete universitaire studie kunnen afronden in de tijd dat we deelnemen aan het verkeer. Mooi meegenomen dus.
  • Leer een muziekinstrument te bespelen: dan verbeter je je coördinatie en de verbinding tussen je rechterhelften.
  • Schrijf. Dingen opschrijven kan helpen met dingen te plaatsen en ordenen. Dan voorkom je chaos in je hoofd en breng je jezelf tot rust.
  • Doe nieuwe dingen. Door te proberen om zoveel mogelijk nieuwe dingen te doen en ervaren, voorkom je verveling. Dit kan heel simpel, neem bijvoorbeeld een keer een andere route naar je werk. Klinkt heel saai, maar werkt goed voor je hersenen omdat het weer een kleine uitdaging is. Dan voorkom je dat je jezelf op je werk eigenlijk niks meer kunt herinneren van de route omdat je hersenen op automatische piloot gesprongen zijn.
  • Dingen net iets anders doen kunnen ook helpen. Poets bijvoorbeeld je tanden een keer met je andere hand, loop een avond naakt door je huis, blinddoek jezelf. Daag jezelf uit. Dit kan makkelijker gaan door een spelelement toe te passen in dagelijkse bezigheden. Ben je vooral bewust van waarmee je bezig bent.

4. Beweeg voldoende

Door voldoende te bewegen verbeter je de bloedtoevoer naar je hersenen. Met als resultaat dat je hersenfuncties verbeteren. Het advies is minimaal 150 minuten per week matig tot zwaar intensieve inspanning, verspreid over verschillende dagen. Daarnaast moet je eigenlijk voorkomen dat je langer dan drie uur achter elkaar stil zit. Dit is namelijk écht funest voor je gezondheid.

5. Stay hydrated

We weten allemaal dat alcohol slecht is voor de hersentjes. Maar we gaan niet doen alsof je hier ook daadwerkelijk iets om geeft. De beste alcohol om te drinken is overigens rode wijn of een biertje, de schade blijft hierbij redelijk beperkt. Mits je niet gaat comazuipen tenminste. Drink daarnaast elke dag voldoende water, we hebben eigenlijk anderhalf tot twee liter water per dag nodig. Raar eigenlijk hè, dat dit te meeste niet lukt. Een liter bier in een uur lijkt nooit een probleem te zijn, maar anderhalve liter water in acht uur lukt de meeste niet. O ja, af en toe een koffietje kan ook geen kwaad voor de hersenen. Cafeïne heeft ook een stimulerende werking.

De hersenen bestaan voor 70% uit water, en water draagt dan ook enorm bij aan de hersenfuncties. Bewijs hiervan: een van de eerste symptomen van uitdroging is hoofdpijn. Voldoende water drinken verbetert het geheugen, de concentratie, helpt je wederom beter slapen en laat je hersenen vlugger werken.

Foto: Tim Marshall


ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS