6 vuistregels voor werkgevers, 6 tips voor werknemers

CREDITS: NBC - The Office
Editor Pick

De tijd dat dikke Amerikaanse bazen met een streepjesstropdassen neerbuigend naar medewerkers schreeuwen is voorbij. Tenminste, dat hopen we. In onze bedrijfscultuur lopen werkgevers en werknemers namelijk hand in hand.

Niet huppelend door kantoor, dat zou raar zijn, maar toch. Deze relatie dient ook hecht te zijn, want dat brengt het bedrijf verder.

Vuistregels voor werkgevers, tips voor werknemers

Om deze relatie optimaal te benutten zijn er een aantal vuistregels voor werkgevers en tips voor werknemers. Deze regels en tips zijn van toepassing van op elke business. Van een gigantisch bouwbedrijf tot een eenmanszaak in antieke vazen. Wij zetten ze voor je op een rijtje.

Wolf Of Wall Street
Foto: Screenshot The Wolf Of Wall Street | Paramount

Voor de werkgevers

1. Als je iemand laat schilderen, pak de kwast niet af

Als werkgever neem je een werknemer aan om een taak uit handen te geven. Laat je werknemer dan ook shinen. Doe een stapje opzij en laat hem/haar zijn werk doen. Het eindresultaat zal je toelachen.

2. Leg de strategie uit, en vooral: waarom

Als bedrijf heb je een strategie om tot een einddoel te komen. Maak je werknemers onderdeel van de strategie. Zo nu en dan is het tijd voor een update om iedereen bij te praten over de stappen die worden gezet. Belangrijk puntje in de agenda: vertel ook vooral waarom.

3. Kans op groei

Een werkgever heeft vaak één doel: groei. Dat geldt ook voor werknemers. Een werkgever heeft gevoel voor kansen en krachten, dus dat kan ook ingezet worden voor personeel. Daarom is er altijd tijd en ruimte voor cursussen (intern & extern), persoonlijke ontwikkeling enz.

Screenshot The Intern | Warner Bros

4. Leren denken, niet leren doen

Meedenken is waardevoller dan iemand een taak geven. Op de lange termijn wordt een medewerker 100 x meer waard. Laat werknemers problemen oplossen, in plaats van de oplossing op een zilveren schaal serveren.

5. Sfeermeester

De sfeer bij jouw bedrijf is het állerbest. Als werkgever begint het bij jou. Kom iedere dag vol goede moed naar de zaak, en laat je medewerkers meegenieten. Walk the talk. 

6. Jezelf pushen

Je verwacht veel van je werknemers, dus zet ook een hoge standaard voor jezelf. Als de grote man vraag je constant om feedback en blijf je kijken naar andere mensen die je inspireren.

Carrière
Screenshot mad men | Weiner Bros. Productions

Voor de werknemers

1. Breng geen problemen, maar oplossingen

Een probleem is er om gesignaleerd te worden. Een oplossing helpt een bedrijf verder. Als werknemer heb je de taak om oplossingen aan te dragen, geen problemen te veroorzaken.

2. De grond in

Als werknemer moet je meer onderzoek doen dan eigenlijk van je wordt gevraagd. Door diep in het probleem te duiken kom jij met oplossen waar niemand aan heeft gedacht.

3. Haviksoog

Als jij je zorgen maakt om de kleine details, kan iemand anders naar het grote plaatje kijken. Dat heet teamwork. Door jezelf kritisch op te stellen show jij jouw waardering voor het bedrijf.

Suits
Screenshot Suits | USA Network

4. Blijf raar

Of beter gezegd: blijf jezelf. Maar goed, mensen zijn rare wezens, dus jij ook. Door jezelf te blijven ben je het meest waardevol voor de organisatie. Niemand zit te wachten op iemand die fake is.

5. Kijk verder dan je neus lang is

Het is van levensbelang dat je naar de toekomst kijkt. En we bedoelen niet de marketing-meeting van volgende week dinsdag om 11:00 uur. Ga op een denkbeeldige uitkijktoren staan, en check het landschap vol met kansen. Leer om naar het grote plaatje te kijken. Maar vergeet tip 3 voor werknemers niet hè.

6. Meer verantwoordelijkheid vs meer geld

Iedereen moet er een keer aan geloven: ‘Ik wil promotie.’ De kunst is dan om te vragen om meer verantwoordelijk in plaats van om meer geld. Dat komt een stuk professioneler over, en je laat zien dat je jezelf wil inzetten voor het merk.

rijk worden
Screenshot Wall Street 20th Century Fox
Menu
Total
1
Share