We reden de volledig elektrische Harley-Davidson LiveWire

Een volledig elektrische Harley-Davidson. Elke fanaat van boven de vijftig verslikt zich in z’n koffie en baalt ineens enorm van dat Harley-logo getatoeëerd op z’n bovenarm. Dikke pech vriend, want dit is de toekomst. En bij Harley-Davidson zien ze dat al vroeg in. Ze zetten met hun nieuwe Softail-range in 2017 al een nieuwe koers en met de LiveWire is het nieuwe tijdperk helemaal van start gegaan. Ja, ze schoppen hier wat mensen mee tegen het been, maar wij kunnen niet enthousiaster zijn!

De toekomst is spannend met de Harley-Davidson LiveWire

We waren in Barcelona om de eerste volledig elektrische motor van Harley-Davidson te testen; in de stad, op de snelweg én in de bergen. De LiveWire heeft zeven rijmodi, waarvan er vier zijn voorgeprogrammeerd: Wet, Road, Range en Sport. Je kan wel een inschatting maken op welke stand hij bij ons stond. Om eerlijk te zijn: we begonnen met ‘Wet’, met de minste power. Dit komt lekker in en gaat al bloedje snel. Maar wil je alles uit de nieuwe LiveWire halen, dan zet je ‘m op Sport. Open je het gas, dan schiet je weg als een raket. Ongekend! In drie seconden zit je op de 100 km/h. Tussen je benen zit een 15,5 kWh elektromotor met 116 Nm koppel en 105 pk. We kunnen je vertellen dat dit bizar snel is, vooral als je bedenkt dat er niet geschakeld hoeft te worden.

LiveWire, We reden de volledig elektrische Harley-Davidson LiveWire

Elektrisch motorrijden

Dat niet hoeven schakelen is in het begin nog wel een dingetje. Wat doe je als je normaal de koppeling gebruikt? Bij hard remmen grijp je nog wel eens in het luchtledige en het eerste haarspeltbochtje is even wennen, maar als je wat langer gereden hebt is het kinderspel. Letterlijk: dit kan iedereen. We raden je dan ook aan om elektrisch motorrijden niet te veel te vergelijken met (nu nog) normaal motorrijden, het is gewoon iets totaal anders. Ja, er is geen ronkende en trillende benzinemotor, geen oorstrelend geluid en je hoeft dus niet te schakelen. Is het minder fun? Absoluut niet, het is gewoon andere fun. Geen benzinemotor komt in de buurt van deze unieke nieuwe rijbeleving en andersom ook niet. Genoeg ruimte voor beide wat ons betreft!

Druk je op de startknop van de LiveWire dan gebeurt er niet veel, zou je denken. Dat is wel even wennen bij een Harley, aangezien dit normaal natuurlijk een moment is dat je je op en top man voelt. Bij de LiveWire voel je je nog net zo man als daarvoor, maar wel een hele hippe. Een subtiele ‘heart beat’ laat weten dat je motor live is en dat het geen slim idee is om je met je gaspedaal te gaan spelen. Gaat het licht op groen, dan laat je alles en iedereen achter je.

LiveWire, We reden de volledig elektrische Harley-Davidson LiveWire

Range en dat soort dingen

“Motorrijden hoort plezier te zijn. Je moet je motor ongepland kunnen pakken als het zonnetje zich laat zien. Met een elektrische motor is dit lastiger.” We snappen deze gedachte, maar denken dat het in de praktijk meevalt. Zie het als een telefoon of een draadloze koptelefoon, het opladen hiervan is toch ook geen probleem? Weet dat je ondertussen langs tankstations rijdt met een middelvinger in de lucht, dat je milieubewuster bezig bent en een rijbeleving hebt die je op geen andere manier kan hebben.

Met de LiveWire kom je met een volle accu gemiddeld zo’n 240 gecombineerde kilometers ver. Dat wil zeggen, het gemiddelde van verschillende rijmodi en verschillende wegomstandigheden. Dat is niet super veel, maar als je het tegenover een kleinere Harley, zoals de Sportster, zet dan kom je ongeveer even ver. In de Harley-Davidson app, of apps als PlugShare, kan je opzoek naar (fast-)chargers. Dit zijn dezelfde oplaadpunten als die elektrische auto’s gebruiken en zijn dus overal te vinden. Bij een Fast Charger zit je op 80% binnen 40 minuten en op 100% in een uur. Om heel eerlijk te zijn, vinden wij dat niet super ‘fast’. Maar goed, in principe sta je na 240 kilometer op de LiveWire nog wel een goed uur strak van de adrenaline om jezelf te vermaken.

Charge je thuis, dan kost het een aardige 11 uur om de motor helemaal op te laden als hij helemaal leeg is. Maar eerlijk is eerlijk, dat is hij natuurlijk vrijwel nooit. Anders ben je een hele strakke planner en mag je ons bellen voor een baan.

Harley-Davidson LiveWire

Techniek

Waar normaal de tank zit, zit een boordcomputer en waar normaal je snelheidsmeter zit, zit een touch screen, dat volledig te personaliseren is. Maar niet alleen het scherm is te personaliseren, de hele motor is naar je eigen voorkeuren in te stellen. Met schuifbalkjes geef je aan hoeveel power, throttle, regen en tractie controle je wilt en stel je zelf je rijmodi samen. Hiervoor zijn drie presets beschikbaar. Full power is lekker, maar heftig in slechtere weersomstandigheden. Daarnaast is een hoge ‘regen’ wel lekker in de bergen om veel af te remmen op de motor en de batterij extra op te laden.

Via Bluetooth is je telefoon te koppelen aan de LiveWire, voor super chille navigatie op je scherm én het besturen van je muziek op het stuur. Ideaal!

In de Harley-Davidson app check je heel simpel hoe vol je batterij nog is en of je motor nog wel op de plek staat waar je hem gelaten hebt. Sterker nog, als er iemand aan zit krijg je een melding. Gaat iemand er mee op pad – op een of andere manier -, dan word je direct gewaarschuwd en kan je de politie inschakelen. Nu nog wachten op de functie om dieven een elektrische schok te geven!

LiveWire Barcelona

Zelf LiveWire rijden

De LiveWire is de eerste telg in de EV-fam van Harley-Davidson. Hierna zullen nog heel wat modellen volgen in verschillende segmenten; van fietsen tot motorfietsen. Tien jaar geleden bouwde H-D al hun eerste elektrische motor en in 2014 startte ‘Project LiveWire’. Je kan je voorstellen dat je wel wat moet neertellen voor hun dit bizarre apparaat. Voor €34.000 heb jij deze elektrische raket onder je kont en ben je een hele snelle jongen.

Vinden wij ‘m dit bedrag waard? In eerste instantie: JA! Laat die early adopter in je naar boven komen en gun jezelf deze bijzondere rijbeleving. In tweede instantie vragen we ons af wat volgende edities van de LiveWire of andere EV-motoren van Harley-Davidson gaan brengen. Je kan uitgaan van meer actieradius en snellere laadtijden, wat het natuurlijk weer een stukje interessanter maakt om nog even te wachten. Eén ding is zeker: de LiveWire is het startschot van een heerlijke toekomst!