Dit is waarom de veel beloofde ‘wearables’ een flop zijn

Als we vele media, inclusief onszelf, moesten geloven, zou 2016 het jaar van de wearables worden. Deze draagbare technologie zou ons verlossen van overmatig smartphonegebruik en een platform worden voor verschillende technologieën. De media had er destijds niet verder naast kunnen zitten. Het tegenovergestelde bleek waar te zijn. Velen hebben het geprobeerd, enkelen zijn maar geslaagd. En dit is waarom:

Smartwatch

Hoewel de technologie er is en vrijwel alle grote fabrikanten erop zijn gesprongen, is de smartwatch nog lang niet waar hij wezen moet en ik weet ook niet of dat ooit nog gaat komen, eerlijk gezegd. Alle fabrikanten zijn op zoek naar die killer feature, maar veel verder dan het doorgeven van notificaties komen ze vooralsnog niet. Smartwatches zijn technisch goed mogelijk en financieel aantrekkelijk voor fabrikanten, maar het laatste stukje van de puzzel, die aantrekkingskracht voor grote groepen mensen, ontbreekt vooralsnog. Een mooi voorbeeld is Pebble, een bedrijf dat in 2012 startte als indrukwekkende Kickstarter en verantwoordelijk was voor de hype rondom de smartwatch. Pebble was er als de kippen bij en was het eerste bedrijf dat smartwatches produceerde met een elektronic-ink display. Ondanks dat ze dachten goud in handen te hebben, is Pebble er nooit in geslaagd om voldoende exemplaren te verkopen om écht mainstream te worden. En Google zou Google niet zijn om ook een poging te doen en deed dit dan ook met Android Wear. Ook zij konden de beloften niet waarmaken, want het viel allemaal aardig tegen. Daarnaast zou de nieuwe versie van dit systeem dit najaar uitkomen, maar ze hebben het uit moeten stellen tot midden 2017. Simpelweg omdat het niet opgepikt wordt door het grote publiek en daarom verschillende partners eieren voor hun geld hebben gekozen. In het beste geval zijn wearables nicheproducten. Ideaal voor die hard sporters of geeks die het fijn vinden om e-mails te krijgen op hun pols, maar niet geschikt voor de massa, nog niet.

Wearables

Wearables

Maar niet alleen smartwatches vallen onder wearables. Veel kledingmerken kondigden de afgelopen jaren aan om samen te gaan werken met hi-tech bedrijven. Denk aan jassen met headphones in de capuchon, schoenen met navigatie of natuurlijk de Google Glass. Allemaal dingen waarvan we achteraf zeggen: leuk, maar daar ga ik niet mee lopen. Toch is er in specifieke sectoren wél markt voor. Denk bijvoorbeeld aan een smart skibril, die o.a. aangeeft waar je op de piste bent, hoe hard je gaat en wat de temperatuur is. Én daarnaast er ook nog eens super goed uitziet. Dan is het wél weer interessant, mits de prijs ooit aantrekkelijk wordt.

‘Succesvol’

De enige twee bedrijven die ook maar enigszins succes hebben geboekt met wearables zijn Apple en Fitbit. Fitbit is succesvol geworden door de toepassing in de sport en Apple, gewoon omdat het Apple is. Cool design, gigantisch marketingbudget en natuurlijk ook de link naar de gezonde levensstijl. En het heeft veruit de beste mogelijkheden geïntegreerd. De samenwerking tussen alle apparaten is naadloos, maar nogmaals: heeft het een meerwaarde? Blijkbaar voor velen niet.

We hebben natuurlijk geen glazen bol, dus we zijn heel benieuwd naar de ontwikkeling van wearables. We zullen dus af moeten wachten wat ‘the next big thing’ wordt. De kans zal groot zijn dat smart-technologieën in huizen zich verder gaan ontwikkelen. Eén plek waar je je muziek, lampen, verwarming, koelkast, wasmachine etc. kan besturen. Maar ook dat je schermen niet beperkt blijven tot apparaten, maar ook alledaagse dingen als eettafels en spiegels worden verwerkt.

We shall see. En mocht jij nou een wearable hebben waar je heel tevreden mee bent. Reageer dan op Facebook met jouw gedachtes hierover!

Smart home

MANIFY ESSENTIALS

MEER ESSENTIALS