De Volvo XC90 is de perfecte roadtrip metgezel

Voor een goede roadtrip kan je ons allemaal ’s nachts wakker maken. Nu kregen we dit aanbod niet midden in de nacht, maar het was er zeker een voor in de boeken. Met een gloednieuwe Volvo XC90 T8 naar Duitsland, Oostenrijk en Italië. Ofwel van de Duitse Autobahn, naar de besneeuwde bergpassen en uiteindelijk belanden in La Dolce Vita. Klinkt niet verkeerd toch? Helemaal niet als de ruim 4000 kilometer afgelegd worden in het Zweedse slagschip van de Autobahn; de Volvo XC90.

Volvo XC90 T8 Twin Engine

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, we gingen op stap met de top-of-the-bill XC90. Voluit: Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Plug-In Hybride. Autogekken onder ons zullen er waarschijnlijk van smullen. Ik zal het even samenvatten: 407PK, 640Nm, benzine-elektra hybride en Zweedse luxe van de bovenste plank. Ondanks de zeer grote afmeting van deze bolide is de wegligging fenomenaal. In sportstand – ja die heeft hij – gaat hij iets lager op de weg liggen en zweef je met gemak met 200+ km/h over de Duitse Autobahn. Toch even offroad? Dan brengt de luchtvering de XC90 een paar centimeter omhoog en heb je extra bodemruimte. Is het een Land Rover, gemaakt om de ruigste terreinen aan te kunnen? Dat niet, maar de Volvo XC90 brengt je op vele plekken waar andere auto’s je al lang hebben laten staan.

Elektrisch rijden

In Nederland zijn we erg verwend met elektrische laadpalen. Op vrijwel elke hoek van de straat zie je er wel één. Dat is ontzettend fijn, want na de Volvo XC90 T8 binnen enkele uren vol te hebben geladen, kan je er tot 38 kilometer elektrisch mee rijden. Dat klinkt misschien niet als veel, maar gelukkig heb je een benzinemotor die bijspringt als het nodig is. Een actieradius van richting de 600 kilometer is te halen, mits je een beetje normaal rijdt. Vind je – zoals in vrijwel geheel Italië – geen laadpalen, dan is er een andere optie. Je kan de auto gewoon via een stopcontact opladen. Neem er rustig een nachtje de tijd voor, want het opladen via 230 gaat niet heel snel. Pas in het buitenland ook op met hoeveel Ampère je de auto geeft. Zet je de Ampère op maximaal, dan kan het goed zijn dat de stoppen uit heel het Italiaanse dorp vliegen.

Niet-elektisch rijden

Mocht het niet lukken om de auto elektrisch te hebben opgeladen, dan is er helemaal geen man over boord. De benzinemotor brengt je overal waar je maar moet zijn en kan indien gewenst ook de accu weer opladen. De Volvo XC90 weegt ongeveer 2200 kg, dus Volvo heeft besloten om er geen flauw motortje in te leggen. De XC90 T8 wordt aangedreven door een 2-liter viercilinder supercharged turbo benzinemotor, goed voor 320PK! Weinig andere automerken zien we nog maar voorbij komen die uit een 2-liter blokje ruim 300 paarden persen.

Veiligheid voorop

Van oudsher staat Volvo voor veiligheid. Naast de luxe van de XC90 merk je overal dat veiligheid hoog in het vaandel staat. Adaptive cruise control die je rustig op 200 km/h kan zetten. Mocht er een auto toch net voor je willen inhalen met 130 km/h, remt de XC90 perfect af, houdt afstand en geeft weer automatisch gas als de voorganger weer op de rechterbaan zit. Mocht je iets luier zijn en niet zo hard willen rijden, dan kan je tot 130 km/h ook Pilot-assist aanzetten. Met Pilot-assist stuurt de Volvo je ook geheel zelf de weg over. Bochten zijn geen probleem, maar hou altijd een hand aan het stuur. Je kan nog net niet een potje kaarten, maar een ritje op de Duitse Autobahn is in één klap een stuk saaier geworden.

Uiteraard heeft de Volvo XC90 ook een 360 graden camera, waardoor je alles rondom je heen ziet gebeuren bij het in- en uitparkeren. En last but not least; automatisch groot licht, die tegemoetkomend verkeer ‘uitfiltert’ waardoor je wel met groot licht rijdt, maar ander verkeer er geen last van heeft. Ik kan je vertellen, de Volvo XC90 geeft je zo’n bak licht, dat als je hem ergens in de Sahara zet en je maakt een satelliet-foto, het ineens lijkt alsof er een stad zou zijn.

Scandinavisch interieur design

De XC90 is tot in de puntjes uitgerust met prachtige details. Stoelen waar je even aan moet wennen, maar als je hem eenmaal goed hebt ingesteld, je zit als een prins. Ik zou bijna zeggen dat als je last van je rug hebt, je een rondje in de XC90 moet rijden en er vanaf bent. Bowers & Wilkins zorgen voor een prachtige sound in de auto en natuurlijk is de XC90 voorzien van stoel- en stuurverwarming. Met de app kan je eveneens de auto vast verwarmen of verkoelen voordat je vertrekt.

Zweeds design ontmoet Italiaanse madness

De Volvo XC90 is groot, heel groot. Bijna vijf meter lang en inclusief spiegels bijna 220 cm breed. Dat is bij wegwerkzaamheden al goed opletten als je op de linkerbaan zit, maar Italiaanse steden zijn er duidelijk nog niet op ingericht. Straten zijn daar vrij smal en ook parkeergarages moet je met geregeld steken betreden of verlaten. Het is wel een sport om er dan mee te rijden. En niet zomaar, want de Volvo XC90 valt erg op. Je bent trots als je hem hebt geparkeerd en uitstapt. Nog even achterom kijken, want het is een prachtige auto. Helemaal in R-Design uitvoering, met net iets te grote velgen.

Scandinavisch prijskaartje

Je hebt ‘al’ een Volvo XC90 vanaf ruim €72k. Voor dat geld krijg je een D4 diesel met 180PK. De T8 hybride variant is verkrijgbaar vanaf ruim €81k. Verliefd geworden op de versie die wij reden? Trek je portemonnee maar, want je gaat ver over de €100k heen. Mocht je dat bedrag ergens vinden, dan kan ik je alleen maar adviseren om hem te kopen. Want wat een wagen is dit. Je gaat er nooit spijt van krijgen!

MANIFY ESSENTIALS

MEER ESSENTIALS