Getest: De Trefecta e-bike

Ken je dat gevoel, als je lekker op je jacht ligt en er achter komt dat de croissantjes weer eens op zijn? Pffff… vrouwlief is shoppen en het personeel is een halve dag vrij. Zelf dus naar de kade hobbelen. Maar waar is mijn fiets? Of mijn scooter? Shit, benzine op en band zacht. Om jou in de toekomst nooit meer dit gevoel te geven hebben wij de Trefecta e-bike voor je getest.

boot

De Bugatti Veyron onder de e-Bikes

In den beginne waren e-bikes alleen bedoeld voor oudjes. Mensen die wat extra ondersteuning nodig hadden voor dat ene heuveltje op. Nu hebben zelfs scholieren een e-bike en we zien zelfs hippe moeders met elektrische bakfietsen. De Trefecta e-bike gaat echter een stapje verder.

Next level

De Trefecta e-bike is ontstaan door een samenwerking van Nederlandse, Duitse en Zwitserse engineers. Officieel is het een e-bike, want er zitten trappers aan en hij wordt elektrisch aangedreven door een 4 KW krachtige motor. Je kan er mee fietsen waar je ook elektrische ondersteuning mee hebt. Je hebt echter ook een beschikking tot een gashendel, waarmee je zonder te trappen prinsheerlijk voorbij kan zoeven. Het frame is uit = één stuk vliegtuig-aluminium gefreest en dat is te zien aan de prachtige afwerking. In het blok is er ruimte gemaakt voor je iPhone. Door de Reflecta app te downloaden kun je allerlei instellingen moderaten en bekijken, zoals het accu percentage. De actie radius is 100 kilometer. Als je batterij op is, kan deze binnen een uur weer op 80% van het vermogen zitten. Cijfers om trots op te zijn!

G.I. Joe op een vouwfiets

De Trefecta e-bike weegt maar liefst 40 kilo. Voor een fiets lijkt dit zwaar, maar praktisch alle onderdelen zijn gemaakt van carbon, wat natuurlijk bijna niets weegt. Het zwaartepunt zit’m in de elektrische motor. De officiële topsnelheid is 70 km/u. De Trefecta e-bike is uitermate geschikt voor professioneel gebruik zoals bijvoorbeeld het leger, omdat er eenvoudig hoge snelheden mee gehaald kunnen worden. Maar ook omdat hij stil en inklapbaar is. En ja, bij vredesmissies oogt ie ietwat vriendelijker dan een tank door je straat.

De testrit: snoei- en snoeihard

Je hebt meer het idee of je op een kleine motor zit dan op een fiets, want mozes kriebel wat gaat dit ding hard. Aan je rechterhand zit een gashendel die je op een eenvoudige en snelle wijze naar bizarre snelheden brengt. We waren stomverbaasd over de eenvoud waarmee dit gepaard ging.  Ondanks dat de e-bike 45 kilo weegt is de officiële topsnelheid 70 km/u. Maar je gaat hier met een verbazingwekkend gemak overheen. Gashendeltje open en gaaaaan. Vaak maak ik van dit soort momenten een foto, maar toen ik een snelheid behaalde van 80 km/u vond ik het verstandig om netjes 2 handen aan het stuur te houden.

Wat ook opvalt is dat de Trefecta e-bike bij hoge snelheden nog steeds erg comfortabel aanvoelt. Bij cruise snelheden onder de 40 km/h is het echt heerlijk om het gashendeltje open te gooien en te cruisen.

Eindoordeel

De secundaire arbeidsvoorwaarden bij Manify zijn uitstekend. Af en toe mogen we van de redactie burelen om naar een leuk event te gaan, in de ochtend staat er een verse kop koffie te pruttelen en onze VrijMiBo’s zijn legendarisch te noemen. Maar of we het er door heen krijgen om de Trefecta e-bike als redactie fiets binnen te slepen? Met een prijs van € 22.500 is deze net wat aan de hoge kant, maar dat we’m willen staat vast!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS