Getest: 2019 Harley-Davidson FXDR 114

Man, man, man, wat worden we toch blij van de nieuwe weg die Harley-Davidson is ingeslagen. Onlangs presenteerden ze hun toekomstvisie met een aantal toffe nieuwe modellen, waarvan de FXDR 114 de eerste is. Toen we hoorden dat we als een van de eersten van Nederland dit futuristische model mochten testen, sprongen we een gat in de lucht.

De gloednieuwe Harley-Davidson FXDR is niet alleen een lust voor het oog, maar als je er eenmaal op hebt gezeten wil je niets anders meer.

Harley-Davidson FXDR 114

‘Power Cruiser’

Dat is hoe ze bij Harley dit hightech modelletje noemen, maar het heeft wat ons betreft wat weg van een dragster en doet ons denken aan chopper-versie van de XDiavel S. Alleen zwaarder (289 kg, relatief ligt voor een Harley), een veel grotere motorinhoud (1.868cc) en het enorme koppel wat je van een Milwaukee-Eight 114 gewend bent: 160 Nm. Je rijdt dus écht een Harley-Davidson en dat blijft een heerlijk gevoel.

In 2017 werd de nieuwe Softail lijn geïntroduceerd en dat is het platform waar de FXDR ook op gebaseerd is. Dit maakt de motor uitermate handelbaar en is het een genot om op te rijden. Zoek een slingerweg op, zet ‘m in z’n drie en gaan. En mocht je muziek in je helm hebben? Don’t do it. Het lekkere geluid dat uit de futuristische uitlaat komt gaat diep en is een lust voor je oren.

Bescheidenheid is geen optie

Er zijn maar weinig motoren die zo veel duimpjes in de lucht hebben veroorzaakt. Het zal ons dan ook niets verbazen als we hier en daar een paar nekhernia’s op onze geweten hebben. Bij het fotograferen van de Harley-Davidson FXDR kwamen er dan ook regelmatig mensen kijken en een praatje maken. Een ding is zeker: met deze gloednieuwe motor ben je one of a kind.

De nieuwe Harley-Davidson FXDR 114 was op 21 september 2018 te bezichtigen bij MANIFY: Out of office. Klik hier voor meer info over onze events.

Design FXDR

Qua look is de FXDR 114 een en al bad ass. Een lange voorvork, met 19-inch spaakvelgen en de nu al iconische koplamp horizontale LED-verlichting. Verder naar achteren komen we een minimaal display, dat we al gewend waren van o.a. de Breakout en een enorme externe luchtfilter tegen. Daarachter zit natuurlijk de grove V-Twin waar Harley-Davidson om bekend staat.

Nemen we vanachter een kijkje, dan valt het korte spatbord op. Het zal je verbazen, maar tóch is er plek voor een buddyseat, al is deze gelukkig weg gelaten op de versie die wij reden. Zoals een dragster dat betaamd.

Is er dan niets aan te merken op de nieuwe Harley-Davidson FXDR 114? Hmm, oké wat ons betreft hebben ze niet alles uit de achterlampen gehaald. Net iets te veel plastic, net iets te weinig creatief weggewerkt in het spatbord bijvoorbeeld.

Maar ondanks dat blijft dit ding een grof beest, waar je alle shows mee kan stelen. Zowel in de bocht, als op de snellere wegen kan je heerlijk vlammen met dit apparaat. Voor een kleine €30.000 staat hij bij jou op de stoep!

Source :

Harley-Davidson



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS