Tekort donororganen en verhoogd alcoholgebruik door komst autonome auto’s

We zitten momenteel in een belangrijke transitie in de transportindustrie. Zelf-rijdende auto’s zijn allang geen toekomstmuziek meer, dus dat moet de veiligheid op de weg ten goede komen. Sterker nog: Volvo en Toyota durven te stellen dat over een aantal jaar het aantal verkeersslachtoffers tot nul gereduceerd zal zijn. Goed nieuws! Zou je zeggen…

De één z’n dood…

Het is vrij cru, maar de één z’n dood is de ander z’n brood. In Nederland alleen al zijn vorig jaar 613* verkeersdoden gevallen. En aangezien 58,1% van de Nederlanders orgaandonor is, missen we bij nul verkeersdoden gemiddeld 365 lichamen per jaar die zich beschikbaar stellen als donor. En dat is heel wat als je de wachtlijsten bekijkt!

In de V.S. is zelfs één vijfde (!) van de donororganen afkomstig van verkeersongevallen, volgens een onderzoek van Select Car Leasing.

Natuurlijk scheelt het in Nederland ook 613 levens, dus daar mogen we ook voor in onze handjes klappen. Maar je zou er niet zo snel bij nadenken dat het ook negatieve gevolgen heeft.

* Hier zitten ook verkeersdoden op de fiets bij, maar iets zegt me dat hier ook automobilisten bij betrokken zijn in veel gevallen

Alcoholgebruik

Maar bedenk wat voor gevolgen er nog meer zouden kunnen zijn als we autonoom rijden volledig omarmen. Waarom zou je de taxi, fiets of trein pakken als je van plan bent om te gaan drinken. Hell, waarom zou je überhaupt niet meer drinken? Je zelf-rijdende auto brengt je toch wel thuis!

Maar ja, waar hebben we dan nog taxichauffeurs voor nodig? Machinisten? Koeriers? DJ’s van ochtendshows op de radio? Je kan toch gewoon Netflix aanslingeren? Of je gaat lekker slapen in de auto.

En rij-instructeurs kunnen helemaal hun biezen pakken.

Ach ja, ze kunnen altijd nog een nier verkopen!

Foto: Volvo


ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS