Geen weg te moeilijk voor de Suzuki V-Strom 650 XTA

Van toermotoren moet je houden. Er bestaan volgens mij twee kampen, of je houdt ervan, of helemaal niet. Ik heb nog maar weinig mensen gesproken die er geen uitgesproken mening over hadden. Maar ik ben sowieso pro toermotor. En dat is fijn, want daarom hebben we zelden discussie op kantoor. Tommie is namelijk helemaal weg van scramblers en Roel rijdt graag naked. En op onze roadtrip naar de Duitse Eifel – hierover snel veel meer – kwam het perfect uit dat Suzuki ons een Scrambler, GSX-S750A en deze V-Strom 650 XT meegaf.

De Suzuki V-Strom 650 XTA

Het design van de Suzuki V-Strom 650 XTA is uniek en uitgesproken te noemen. Daarom hou je er wel of niet van. Persoonlijk vind ik het niet de aller mooiste toermotor (sorry Suzuki), maar De V-Strom 650 XTA is wel heel toegankelijk. Het 645 cc grote V-Twin blok perst er 71pk uit en 62Nm. En vooral het koppel is erg fijn als je snel accelereert of bergopwaarts rijdt. Verder is de V-Strom 650 XTA uitgerust met ABS (drie standen) en rijdt hij comfortabel. Ondanks zijn 216kg is hij vrij zuinig. Suzuki gaf ruim 1 op 20 aan, maar al rijdend in de Duitse Eifel haal je dat niet.

suzukivstrom5

Toeren naar de Duitse Eifel

Al direct toen we naar Duitsland reden, voelde ik aan dat het een erg comfortabele motor is. Ondanks de koffers die we nodig hadden voor onze bagage en de ruim 216kg tellende motor, ligt de Suzuki V-Strom 650 XTA fenomenaal op de weg. Het is uiteraard geen racer, gelukkig, want dit rijdt veel comfortabeler en ligt strak op de weg. De uren naar de Duitse Eifel vlogen voorbij, terwijl Roel en Tommie zaten te verkleumen op de andere Suzuki’s.

suzukivstrom3

Geen berg te hoog

De V-Strom 650 XTA deed het perfect in de bergen. De RPM-assist is erg relaxt. Dit zorgt ervoor dat de motor je helpt om in lage toeren weg te rijden. Hij zorgde continu voor een glimlach op mijn gezicht. En elke bocht gingen we strakker en beter door de bocht heen. Ik voelde me bijna Andrea Iannone, bekend van het MotoGP Team van Suzuki, maar dan op een toermotor.

Dat beeld veranderde overigens vrij snel toen ik op een gegeven moment helemaal zoek werd gereden door een Suzuki GSX-R. Maar goed, hij zal waarschijnlijk na een paar uur met een hernia van zijn motor afgestapt zijn. Zoals gezegd, het 645 cc blok deed het erg goed op lange afstanden en in de bergen. Al vind ik het geen overbodige luxe om meer vermogen te hebben.

Is er dan nog een minpuntje? Ja toch wel, ik miste het geluid van de motor wel. Helemaal als de GSX van Roel voorbij gereden kwam.

suzukivstrom6

どのようなコスト

Zoals de Japanners zeggen: どのようなコスト? Ofwel: ‘wat kost dat dan?’ De Suzuki V-Strom 650 A is verkrijgbaar vanaf €9.399, voor de 650 XTA tel je €9.899 neer en de 1000 A is er vanaf €13.699. Het verschil tussen de 650 en de 1000 is ruim €4k. Ik snap dat dat veel geld is, maar mocht je ergens nog een oude sok tegenkomen waar dat verschil in zit, dan zou ik het zeker doen. Alhoewel je met de 650 ook prima uit de voeten kan en het bijvoorbeeld perfect is voor woon-werk.

suzukivstrom8

suzukivstrom1



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS