De SRX Cup is de meest waanzinnige race die er bestaat

We zijn de grootste fans van racen op het circuit. En eigenlijk maakt het niet uit in welke auto of voertuig met motor, zolang het maar op het circuit is. We maakten kennis met de SsangYong Rallycross Cup, afgekort de SRX Cup. En dat is niet zomaar een cup op een ‘normaal’ circuit, maar een combinatie tussen weg- en offroad racen. En dat is een stuk lastiger dan je denkt…

SRX Cup

Onze nieuwe vrienden van SsangYong vroegen ons om met team Manify deel te nemen aan de relatief nieuwe SRX Cup. Een uitnodiging voor een autorace, waarbij we zelf een team mochten samenstellen, laten we ons natuurlijk nooit voorbij gaan. De dag na MANIFY: Out Of Office rijden we nog onwetend naar het circuit van Valkenswaard. Wij kennen het circuit alleen van naam en als hét circuit waar de Dakar-rijders zich voorbereiden op – je verwacht het al – de Dakar. Eenmaal aangekomen belanden we in een echte race om de felbegeerde SRX Cup titel. Compleet uitgeruste raceteams staan klaar om ons te verpulveren.

SRX Cup 2

SsangYong Pickup

We rijden deze SRX Cup niet in een volledig uitgeruste buggy, fourwheeldrive of wat dan ook, maar in een SsangYong Musso. Het model doet misschien niet meteen een lampje branden, maar dat is een pickup van het Koreaanse SsangYong. Een race in een pickup klinkt als waanzin, maar het moest natuurlijk nóg een tandje gekker. De standaard 2.2 liter diesel met 180pk is flink gekieteld en perst ruim 40pk meer uit het blok. En dat vermogen komt niet op de standaard vierwielaandrijving, maar volledig op de achterwielen. Waar natuurlijk vrijwel geen gewicht op rust. Wat een feest!

Verder is de SsangYong Musso natuurlijk volledig gestript en raceklaar gemaakt. Rolkooi, racestoelen, zespuntsgordels en noem het maar op.

Start your engines

De SRX Cup is een racewedstrijd zoals vrijwel elke andere race. Na een vrije training volgen de kwalificaties en de echte race. We gingen het circuit op en maakten kennis met de knotsgekke SsangYong. Het vermogen op de achterwielen is niet te geloven. Een klein tikkeltje gas teveel en je staat achterstevoren. Dat gebeurde uiteraard ook geregeld. En na de eerste bochten goed mee te komen met de overige teams, duiken we ineens de modder in. Het is een groot slagveld met modder, glijpartijen, botsende auto’s, uitbrekers en natuurlijk brede glimlachen. Racen is zelden zó leuk geweest.

Raceday

Na de hard bevochte kwalificatie start de 90 minuten race. Het is ieder voor zich tot de zwart-wit geblokte vlag. In de tussentijd moet je voldoen aan verschillende SRX Cup vereisten. Zo moet je verplicht 10 rondes een alternatieve route rijden die iets langer is. En moet je minimaal vier keer de pitstraat inrijden met een tijd van vijf minuten. Die vijf minuten heb je overigens flink nodig, want je wisselt van rijder en jouw auto wordt compleet onder handen genomen. Zo wordt alle modder verwijderd uit de velgen en worden er her en der reparaties uitgevoerd.

Het was wel direct duidelijk dat de overige coureurs een stuk meer ervaring hadden en écht voor iets streden. We willen dan ook publiekelijk onze excuses aanbieden dat we zeker vijf keer verantwoordelijk waren voor een safety car (+ heftruck). In onze nummer 01 kwamen we uiteindelijk ook over de finish, met dik vijf laps minder dan de winnaar en een bumper die er achteraan sleepte. Maar hey, wél een leuke dag gehad ;-).

Finish

Uiteraard kwamen we als team Manify voor een podiumplaats naar het circuit van Valkenswaard. Helaas grepen we er binnen de SRX Cup net buiten. Een prachtige top-10 plaats lag binnen onze macht. Uiteraard is het een ervaring om nooit te vergeten en doen we zeker nog een keer mee.

Het voordeel aan de SRX Cup is dat meedoen relatief eenvoudig is. De drempel is vrij laag, omdat de kosten niet hoog zijn en er veel onderhoud wordt gedaan door SsangYong zelf. Heb je interesse, dan moet je zeker de SsangYong Rally Cup website bezoeken.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS