Review: Outfittery.nl

Voor sommige mannen is winkelen de normaalste zaak van de wereld, andere hebben er wat meer moeite mee. Als dat het geval is, dan zijn er twee oplossingen. De eerste is het vinden van een modegevoelige vrouw. Ik heb er eentje gevonden en bij mij gaat winkelen als volgt. Eenmaal in de winkel stap ik direct het pashokje in. In een constante stroom gooit zij diverse kledingstukken het pashokje in. Ik zeg of ik het mooi vind of niet. Makkelijk.

De tweede oplossing is Outfittery.nl. Iets dat wellicht de toekomst is van het winkelen, zeker voor mannen. Het is een soort ‘webwinkel’, alleen kun je de kleding niet zien. Aan de hand van een vragenlijst en een telefoongesprek met je persoonlijke stylist stellen zij een aantal outfits samen waarvan zij denken dat het bij je past. Vervolgens kun je het in de comfort van je eigen huis lekker passen, zonder wachtrij voor het pashokje of opdringerige winkelmedewerkers die je van alles proberen aan te smeren.

Review Outfittery

‘Heren-outfits, persoonlijk voor je samengesteld’ pronkt op de landingspagina van de ‘winkel’. Dat dekt de lading meteen. Iets verder naar beneden scrollen en je leest hoe het ongeveer in zijn werk gaat. Ik ben dan meer van ‘we zien het wel’ en klik direct op ‘start’. De vragen gaan over welke kleding je het liefst draagt, wat er in je kast ligt, welke kleurcombinaties je mooi vindt en zo nog meer. Persoonlijk denk ik dat de lijst meer bedoeld is om een globale indruk te krijgen van wat je mooi vindt. De vragen gaan niet diep in op wat je eigen stijl is. Gelukkig maar, niets is vervelender dan een enorme waslijst aan vragen. Mannen houden niet van lang wachten (ik niet tenminste), een pluspunt. Kort en to the point.

Hieronder een overzicht van de vragen die je kan verwachten:

Vervolgens moet je je profiel aanmaken. Je kunt heel simpel je Facebookaccount koppelen, dan vergeet je in ieder geval niet snel je gebruikersnaam en wachtwoord. Handig. Als dat is geregeld is het nog een kwestie van de rest van de vragen afwerken. Vanzelfsprekend willen ze weten wat je maten zijn, je gewicht, je schoenmaat en de kraagwijdte van overhemden. Verder vragen ze naar je favoriete jeans en willen ze weten wat je normaal uitgeeft aan kleding. Daar is goed over nagedacht. Op de website zie je namelijk merken voorbijkomen als Jack & Jones, maar ook merken als Tommy Hilfiger. Laat ik daar nou net geen geld voor hebben. Je profiel is zo aangemaakt en is naar mijn idee vrij compleet wat betreft de vragen. Het duurt allemaal niet lang en het is logisch opgebouwd waardoor je er makkelijk doorheen klikt.

Eigen Stijl

Om een nog beter idee te krijgen van je ‘stijl’ krijg je ook de mogelijkheid wat foto’s van jezelf te uploaden. Als je dat hebt gedaan, of je hebt er voor gekozen dit niet te doen, krijg je vervolgens de agenda te zien die je helpt bij het inplannen van een afspraak met je styliste. Mijn afspraak staat voor zes dagen later. Een optie eerder was er niet. Zes dagen wachten dan maar. Het duurt even en ik twijfel of mijn profiel wel is opgeslagen. Hier begint het even te haperen. Ik krijg wel een bevestiging van de afspraak met de stylist. Ik ga er maar vanuit dat het goed zit. Toch nog een e-mail. ‘Voordat je Style-expert hiermee van start gaat, zouden wij graag nog je confectiematen en prijscategorieën voor verschillende kledij vernemen. Daarna kun je, indien gewenst, een telefonische afspraak met ons maken, waarin wij kunnen bespreken wat wij in je eerste OUTFITTERY box kunnen stoppen.’ Dat heb ik toch gedaan? Ik krijg net een mail dat de afspraak is bevestigd. Ik stuur maar een e-mail om te kijken of alles klopt. Hier heb ik nooit een reactie op gekregen. Slordig.

 Personal Shopper Outfittery

Zes dagen daarna is het zover. Een telefoontje:  ‘Hoi met Mina van Outfittery, sorry dat ik wat later bel dan afgesproken’. Dat is netjes, daar hou ik van. Geen smoesjes, maar gewoon een welgemeend excuus. Het telefoontje waar normaal tien minuten voor staat (volgens de website) duurt iets langer: 20 minuten. Niet erg, want het is best gezellig aan de telefoon. Hier moeten ze het van hebben wat betreft het achterhalen van je ‘stijl’. Vragen als: ‘Wat vind je mooi?’, ‘wat vind je niet mooi?’, ‘wat trek je aan naar werk?’, ‘welke schoenen draag je het liefst?’. Maar ook vragen over wat je van ‘contrasterende kleuren’ in een overhemd vindt. En wel of niet ‘button down?’. Enfin, je snapt het wel. Ze vragen van alles om maar een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wat jouw smaak is. Het gesprek is plezierig, in mijn geval met een vlotte dame die snel praat. Daar houd ik wel van. Snap je iets niet, legt ze het uit. Ze gaat wel snel, maar als je daar wat van zou zeggen, zou ze dat niet erg vinden denk ik.

Om een beter beeld te krijgen later in deze review is dit een korte samenvatting van wat ik heb gezegd en heb ingevuld tijdens de hele intake bij Outfittery:

Ik draag voornamelijk casual kleding, thuis en op werk. Grijs is een kleur die me goed staat. Ik houd niet van overdreven felle kleuren. Ik draag voornamelijk spijkerbroeken en chino’s in verschillende kleuren. Overhemden zijn ok, mag zo op z’n tijd wel met een ruitje. Verder draag ik al 10 jaar Vans. Ze gaf al meteen aan dat ze die niet hadden. Jammer, ik draag echt alleen maar Vans. Ze geeft aan dat ze wel een paar schoenen weet voor me. Blauw met oranje. Ik heb mijn bedenkingen, maar ik sta overal voor open. Net als bij mijn vrouw, gooit het maar in het pashokje, ik kijk daar wel hoe of wat. Verder ben ik dol op shirtjes, mag met een print, maar een effen shirt vind ik vaak mooier. Niet te strak, ik ben al jaren niet in de sportschool geweest. Truien zijn cool, een hoodie mag, maar hoeft niet.

De Bestelling

Een dag na mijn telefoontje met Mina krijg ik een mail dat de kleding onderweg is. Het kan tien dagen duren. Ik hoef nog niets te betalen. De kleding die je wilt houden, betaal je. De rest mag je gratis terugsturen. Weer een pluspunt. Ik vind dat altijd een nadeel aan online winkelen. Eerst moet je alles bestellen en betalen. Dan is het weer niet de goede maat, moet het weer terug, moet je wachten tot je geld terug wordt gestort en vervolgens moet je weer de juiste maat bestellen. Bij Outfittery doen ze het beter. Geen poespas, betalen wat je wilt hebben en klaar. Wat wel raar is, is de volgende zin uit een e-mail: 10 dagen de tijd om te besluiten wat je wilt houden. Als je die 10 dagen overschrijdt, gaan we ervan uit dat je de spullen wenst te houden. Het herroepingsrecht eindigt 14 dagen na ontvangst. Dus als ik de spullen tien dagen houd, moet ik afrekenen, maar ik heb wel een wettelijke herroepingsmogelijkheid van veertien dagen. Dat snap ik niet helemaal.

Twee dagen daarna krijg ik de box. Top! Jammer dat het zes dagen duurt voor je een afspraak kan maken met je styliste, maar vervolgens gaat het wel snel. Gretig neem ik de box in ontvangst. Grappig, op de foto’s lijkt de box wel van een soort kunststof. Ze laten het in ieder geval afbeelden alsof het heel fancy is. In werkelijkheid is de box van karton en heeft de pakketdienst hem hier en daar wat beschadigd. Nu kom ik zelf uit de e-commerce dus ik weet hoe dat gaat. Toch verwacht je een high-end iets, maar krijg je het net niet. De doos eenmaal open vergeet je dat al weer snel. De kleding is mooi opgevouwen, voorzien van een persoonlijk briefje van je stylist. Leuk gedaan, het ziet er goed uit! De kleding is opgedeeld in twee outfits. Verder bevat het een riem, een paar sokken en een paar schoenen.

Kleding Passen

In alle comfort van je eigen huis kun je lekker de kleding passen. Zelf noemen ze het in het e-mailverkeer en aan de telefoon een paar keer: ‘Dan ga je op je gemak de kleren passen, pilsje erbij. Zet dan gelijk effe een foto op je Facebook’. Voor de foto’s stal ik de kleding even uit op mijn tafel. Op het handgeschreven briefje staat iets over ‘Ik hoop dat je de chino net zo mooi vindt…..’. De chino? Welke chino? De chino mist….En je had hem nog wel expliciet genoemd op je handgeschreven briefje. Gelukkig is er nog genoeg om te passen, maar zonder die broek kan ik nog niet echt iets met de tweede outfit.

Dan begin ik maar aan de eerste outfit. Helemaal mijn straatje, jeans en een grijze trui. Dat overhemd twijfel ik over. Kleine ruitjes, een beetje te druk, misschien toch te fel. Het groene t-shirt is tof, maar die zie ik al overal op straat. En de schoenen? Dat begrijp ik niet helemaal, ik had duidelijk sneakers aangegeven en ook uit het telefoongesprek werd wel duidelijk dat die de voorkeur hadden. Gewaagd om niet te luisteren, maar helaas verkoop je mij die schoenen niet. Ik ben wel weg van de trui en de broek. Helaas zit de broek te klein en de trui te groot. Zo ziet de eerste outfit er uit:

Klantenservice Outfittery

Ik tik gelijk een mailtje naar Mina. De chino mist en de broek en de trui zijn niet mijn maat. Ik geef door wat er niet klopt en ondertussen pas ik toch maar wat van outfit nummer twee. Ik mailde Mina op zaterdag. Maandag krijg ik direct een belletje, ik was aan het werk en kon niet opnemen. De voicemail ingesproken. Direct wordt er een excuus aangeboden en weer geen smoes. Ook volgt direct de oplossing. ‘Het komt zo snel mogelijk je kant op’.

De box is er nog steeds niet. Bijna twee weken na ontvangst van de eerste box. Ik waag er een e-mail aan. Geen reactie. Twee dagen later nog een e-mail. Vrij snel een reactie: ‘Ik heb je mail wel ontvangen. Ik heb deze doorgezet naar onze logistieke afdeling. Ik begrijp dat je nog geen reactie hebt ontvangen. Erg vervelend om te horen’. Duidelijk, maar enige vorm van bevestiging dat je mijn e-mail hebt gehad, had ik wel op prijs gesteld. Ik kom uit een bedrijf waar het heel normaal is om binnen twee uur te reageren op een vraag van een klant.

Uiteindelijk, drie weken na het ontvangen van de eerste box, komt de rest. Het ging me voornamelijk even om de chino, die hoort namelijk bij de tweede outfit waar ik nog geen oordeel over kon vellen doordat deze broek ontbrak. In een e-mail laat ik weten dat ik het wel op prijs zou stellen als ik de eerste box nog even in mijn bezit kon houden. Ik wil namelijk nog wat passen met de chino. ‘Geen probleem, ga ik regelen’. Toch krijg ik een aanmaning. In een mail hierover naar Outfittery krijg ik geen reactie. Zelfs niet na vijf dagen.

De tweede outfit:

Ik besluit de chino en de jeans te houden. Samen met het groene overhemd, de grijze trui en een shirtje. De rest gaat terug.

Conclusie Review Outfittery

Het is een goed concept. Aan het begin van het proces loopt het lekker. Geen lange vragenlijsten, een leuk telefoongesprek en je hoeft nog helemaal niets te betalen voor spullen waarvan je niet weet of je ze überhaupt wel tof vindt. Verder is het is fijn om thuis lekker te chillen terwijl je de kleding past. Ook op de kwaliteit van de kleding is niets aan te merken. De koppigheid van toch schoenen sturen waarvan ze weten dat er een kleine kans bestaat dat ik ze tof vind, dat waardeer ik wel. Het geeft aan dat ze je ook echt wel willen kleden en dat ze niet alleen maar willen verkopen. Er wordt geluisterd naar wat je mooi vindt en toch durven ze ook een risico te nemen. De kleding valt ook goed binnen het door mij aangegeven budget. Voor alles zou ik rond de €500 kwijt zijn. Netjes toch? Wat verder ook prima is, je kan zo dingen omruilen. Kwestie van even een e-mail sturen.

Er zijn verbeterpunten. Dat je iets vergeet, geen probleem, dat kan gebeuren. De problemen zitten voornamelijk in de communicatie en de aftersales. Het duurt gewoon allemaal te lang. De eerste box was er zo, dus als je geluk hebt, ben je snel klaar. Verder is het gewoon irritant dat je als klant moet blijven mailen om een antwoord te krijgen. Jammer.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS

3 comments

  1. Manify Apolinder Leuk, dank ook voor de constructieve feedback. Gaan we mee aan de slag!

  2. OutfitteryNL Apolinder Geen dank! Top product, en met wat kleine verbeteringen nog beter!

  3. OutfitteryNL Manify Thanks! Ik laat me zeker nog een keertje kleden door jullie!

Comments are closed.