Bucketlist dingetje: Racelicentie halen

Het is de jongensdroom van bijna elke man; een racelicentie. Dat is eigenlijk de vrijbrief om alles met een auto te doen wat je buiten een circuit niet mag. We gingen in de Mazda MX-5, ook wel bekend als de bochtenvreter, proberen de licentie te bemachtigen. Hoe vet is dat!?

Mazda MX-5

Met dit kleine monstertje was ik al bekend. In Barcelona testte ik het meest recente model. En ondanks dat ik redelijk groot ben, was de Mazda MX-5 wel echt iets bijzonders. Helemaal toen ik daar hoorde van het bestaan van de MaX-5 Cup. Daar wilde ik natuurlijk meer van weten en aan meedoen. Onze vrienden van Mazda vonden dat gelukkig een even goed idee.

Rijvaardigheid

Dus jij denkt dat jij je auto goed onder controle hebt? Dan is de eerste dag van de racecursus speciaal voor jou. Want wat ga je doen? Behendigheid parcours, optrekken, precisie stop, uitwijken, onderstuur en natuurlijk overstuur. Overstuur noemen we eigenlijk gewoon ordinair driften, maar zo makkelijk is dat nog niet. En als klap op de vuurpijl; U-bochtjes achteruit. Dat is dus plankgas achteruitrijden, het stuur omgooien totdat je uiteindelijk vooruit staat en dan in de tweede versnelling weer wegrijden. Alsof je de politie op je hielen hebt. Kortom, een echte ‘grote mensen speel-met-je-auto dag’.

Het leven is niet alleen maar rozengeur

In de ochtend werd ik met de auto begeleid door Leo van der Meer van Enjoy Racing. Leo maakte tijdens het speelochtendje wat foto’s en vertelde me tijdens de lunch hoe het ging. Eveneens gaven de mannen van RSZ me veel advies. Net iets meer gas daar en iets minder daar. Ik was na de lunch klaar om de baan op te gaan, maar er kwam nog een theorieles aan. Theorie? Inderdaad er moet voor een racelicentie ook een theorie-examen worden afgelegd. We kregen les van Huub Vermeulen, een ruim 70-jarige raceguru die al heel zijn leven op het circuit kwam. En ik geloof meteen dat racen je jong van lichaam en geest maakt, want wat is die Huub nog vief. Hij gaf ons een wijze les; “Jongens, met een racelicentie kan je nooit meer een oude zak worden. Want als later jouw kleinkind op schoot zit, heeft opa een racelicentie. En met een racelicentie kan je nooit oud zijn”.

Ideale lijn

Goed, genoeg wijsheden. We komen om te racen. En daar mocht ik weer, in de voor mij net iets te krappe MX-5. Al ging het in- en uitstappen wel steeds soepeler. En met buiten 25 graden, is een cabrio wel erg lekker. Eat that mannen in de snellere BMW E30. Maar daar gingen we dan, het legendarische circuit van Zandvoort op. Doorrijden zat er nog niet in, want de ideale lijnen moesten er eerst goed ingestampt worden. Het maakte me eigenlijk nog niet zo veel uit, maar het was zo’n kick. Toen de avond was gevallen en we met z’n allen nog even een hapje gingen eten, was iedereen mega enthousiast. “Zag je me daar?” en “Daar pakte ik nog even een grindbak mee”. Maar de praatjes waren snel over, want iedereen was kapot.

De ochtendstond heeft goud in de mond

Na een lekker nachtje gemaakt te hebben, was het tijd om weer naar het circuit te gaan. Vandaag was het zover; snelheid maken op het circuit en hopelijk de licentie halen. Leo had alvast de MX-5 voor me gestart. I love the smell of gasoline in the morning, dus hup overal en helm op en gaan. Deze dag stond in het teken van snelheid en nog meer snelheid. De ideale lijn moest nu zo hard mogelijk doorgevlogen worden. En dat ging me goed af, al zeg ik het zelf.

Adrenaline kick

Was het dan alleen snelheid? Nee, ook behendigheid. We kregen lessen in slipstreamen, uitremmen en bochten nemen. Of soms ook allemaal tegelijkertijd. En uiteraard ook lessen om zo snel mogelijk te starten. De adrenaline giert door je lijf. Helemaal als er een massastart wordt geoefend. Kan je het je voorstellen; 28 auto’s gaan allemaal tegelijkertijd van start. En dan komt de eerste bocht. En dan gaat er wel eens iemand de grindbak in.

KNAF-examen

De tijd was rijp. En waarschijnlijk vind je dat nu ook van dit artikel. Maar het was tijd voor het praktijkexamen. Verdeeld over de baan zaten examinatoren, waar iedereen aan mocht laten zien wat ze konden. In vijf rondes moet je zo hard en netjes als je kan over het circuit. En daar was de zwart-wit geblokte finishvlag dan al. Het was voorbij en wat was het jammer. Ik kon nog dagen over het circuit knallen. Maar gelukkig mag ik dat in de toekomst nog heel vaak doen; want ik was geslaagd! Max Verstappen, opgelet!

Nu jij!

Wil jij nu ook je racelicentie halen? En dat begrijp ik heel goed! Contact dan even Leo van Enjoy Racing. Dan kan je net zoals ik vlammen in de Mazda MX-5. En wellicht daarna ook meedoen aan de echte races.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS