Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Soms rij je in een auto, dik of minder dik, en dan weet je: dit blijft eeuwig mooi. Dit wordt een klassiekertje! De Porsche Panamera is er zo een. En dan met name de Panamera 4 E-Hybrid! We staan in het begin van een nieuw tijdperk als het op auto’s aankomt en daar gaat deze super dikke sportwagen een icoon in worden.

Dat hybrides allang niet meer voor zweverige acteurs uit Hollywood zijn weggelegd, dat bewijst de Porsche maar weer eens. Het moment dat we plaatsnamen in dit prachtige apparaat waren we verkocht. Toen we het gaspedaal intrapten, wilden we niets anders meer…

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

136pk, dat is het verschil tussen de ‘normale’ Panamera 4 en de E-Hybrid. Waar zit ‘m dit in? Mwa, een klein elektromotortje als aanvulling op die dikke 2,9L V6. Trap je het gas vol in, dan maakt de auto aanspraak op beide motoren a 340 kW. Hierdoor ben je in 4,6 seconden op de 100, zit je in no time op de topsnelheid  a 278 km/h en voel je in totaal 462 paardjes onder je kont vandaan rennen. En dat geluid! Heel de A2 jaloers.

Heeft Justitie je inmiddels onder de sneltoets staan, dan is het misschien een idee om alleen even de elektromotor aan te spreken. Vol geladen kan hij 51 kilometer zonder verbrandingsmotor, volledig elektrisch rijden met een maximum van 140 kilometer per uur. Wel zo relaxed!

Sport+

Met een draai aan de knop staat je auto binnen een fractie van een seconde weer op de Sport+ stand. Tijd om weer te brullen. De Porsches met een Sport Chrono Pakket zijn uitgevoerd met een Sport Responsive Button. Druk je deze in, dan wordt de auto direct strak en in de startblokken gezet om optimaal te presteren. Druk je dan het gas vol in? Dan heb je de tijd van je leven! Twintig seconden lang kun je planken als nooit tevoren. Maar hey, het blijft Nederland hè. Gelukkig zit er adaptive cruise control en lane assist, waarmee je de auto de saaie stukjes weg prima zelf kan laten doen.

Safety first

Wat wij altijd het mooie aan Porsche vinden is dat er veel aandacht is besteed aan de veiligheid. Dat doen ze natuurlijk bij alle automerken, maar bij Porsche doen ze net een stukkie extra op het gebied van remmen. Noodstoppen door de bocht? Een hoog intelligent Advanced Braking System zorgt hiervoor.

Ben je op topsnelheid aan het planken op de Duitse Autobahn en er komt ineens een omaatje in een Swiftje op de linkerrijbaan? Je zit in luttele seconden weer op de 100 km/h, zonder dat iemand in de auto maar iets van z’n koffie verspilt.

Panamera 4

Sportwagenmerken die wat meer toegankelijke wagens gaan maken, ze schieten als paddestoelen uit de grond op een regenachtige woensdag in november. Loop door ’n PC Hooft, Oxford Street, Grey Street (Newcastle Upon Tyne) of Andrassy Út (Boedapest) en je wordt er mee doodgegooid: SUV’s. En dan het liefst van Bentley, Maserati, Lamborghini of Porsche. Maar Porsche is eigenlijk het enige merk dat er écht mee weg komt. Maar wat vinden wij in Nederland nou sexyer dan een SUV? Juist, een station wagon. En de Panamera 4 Sport Turismo is er zo eentje!

Wij reden een iets kleiner model, een hatch back, wat overigens de standaard grootte is van de Panamera. Dit resulteert in ontzettend veel kofferbakruimte en prinsheerlijk achterin zitten. Wie had dat ooit durven zeggen over een Porsche?

Een en al luxe

De Porsche Panamera E-Hybrid ademt sportiviteit, maar stap je in, dan waan je je in een luxe limousine. Alsof er elk moment een chauffeur je naar je volgende klant gaat brengen. En hoe fijn het ook is achterin, met Porsche’s gloednieuwe Rear Seat Entertainment systeem, het panoramadak van getint glas, de heerlijk comfortabele leren bekleding, je wilt rijden. Je wilt op de bestuurdersstoel worden gedrukt en de power voelen van dit beest.

Voorin wordt je verwend met een prachtig overzichtelijk interieur. Om te beginnen het bekende Porschestuur, waar iedere puber van droomt. Daarop zit die befaamde Sport Responsive Button. En ben je op het circuit? Dan hou je lap times bij op dat prachtige klokje midden op je dashboard. Navigeren, entertainment en autosettings doe je op dat prachtige breedbeeldscherm met Apple CarPlay.

Voor de deur

Je hebt de Porsche Panamera 4 E-Hybrid al op de stoep staan voor € 117.800,-. Vul je dit aan met een Sport Chrono Pakket of een Porsche Ceramic Composit Brake systeem, dan moet je wat meer neertellen. Al zijn dit zeker opties om te overwegen! Wil je helemaal uitpakken, denk dan aan een Executive, Sport Turismo of de Turbo S. De laatstgenoemde zal je bijna twee ton kosten, maar hey wat heb je tegenwoordig nog aan een huis?



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS