Manify Fitness III – Play hard, eat smart
De ideale zomerbody ga jij niet regelen als je elk weekend lekker van het leven geniet met de nodige alcoholische drankjes in de hand. Zo zijn katers ook niet echt bevorderlijk voor sportsessies in het weekend. Hoe zorg je er dan voor om jezelf met trots op het strand te vertonen deze zomer, zonder je heerlijke ‘Manify’-levensstijl op te geven? Dat leggen we je uit in deze 7-delige, wekelijkse serie ‘MANIFY FITNESS’. We hebben daarvoor bewegingswetenschapper Drs. Sander Kers ingeschakeld..

Om vet te verliezen is er maar één bepalende factor: de energiebalans, ofwel je calorieën. Niets meer en niets minder. Een negatieve energiebalans houdt in dat er aan het einde van de dag/week/maand meer energie is verbrand, dan dat er door middel van consumptie naar binnen is gekomen. Een positieve balans is uiteraard het tegenovergestelde en zorgt ervoor dat je lichaamsgewicht toeneemt.

Play hard, eat smart

Met de ‘Manify-levensstijl’ is het belangrijk om bewust te zijn van deze energiebalans. Je kunt in het weekend best aan de Bourgondische festiviteiten deelnemen, zolang je energie eindtotalen maar negatief blijven. Een simpel voorbeeld: een man van 80 kilo die per dag 2300 kcal nodig heeft, verbruikt per week 16.100 kilocalorieën. Heb je een heel uitbundig weekend gehad waarin 10.000 kcal (een biertje is gemiddeld 130kcal) zijn buitgemaakt, dan nog kun je afvallen. Simpelweg door verder iedere dag slechts 1000 kcal te consumeren. Denk bijvoorbeeld aan een proteïnedieet. In het bovenstaande voorbeeld is sport zelfs weggelaten. Nou, nu gaat het niet om het weekend, en niet om die onmogelijke en vervelende 1000 kcal per dag. Het gaat om het bewustzijn. Play Hard in het weekend, betekent ‘play smart’ door de weeks. Knoop die eindbalans per week in je oren en het verkrijgen van een strandlichaam wordt makkelijker dan je denkt!

Beloningssysteem

Afvallen is het makkelijkste wat er is, zolang je maar discipline hebt. Daarbij moet je het echt graag willen. Dus enkel tegen de buitenwereld zeggen dat je het wilt, maar dat stemmetje van binnen zegt “Ja, ja, het is wel prima zo”, werkt niet. Dat interne stemmetje moet het schreeuwen! En dan mag het afvalfeestje best gevierd worden. Maar vier het slim. Sommigen trakteren zichzelf al op een donut wanneer ze één uur niet hebben gegeten. Want wauw, dat heb jij echt knap gedaan! Of gaan naar de Burger King als ze een ons zijn afgevallen. Die onsjes moeten gevierd worden! De echte knapperds eten twee dagen selderijstengels en vinden dat dit best beloond mag worden met een KitKat of Mars op dag drie. Dit zijn niet zomaar voorbeelden die ik verzin, dit is allemaal echt gebeurd! Wij mensen zijn slap, heel slap. Heb jij ooit eens gezegd dat je ‘vandaag niet gaat drinken’ en uiteindelijk met de taxi naar huis moest? Ben eerlijk! Kortom er is iets mis met ons beloningssysteem. Wij belonen graag met lekker eten en drinken. Junk food is voor velen onweerstaanbaar! Want het ligt niet alleen aan jou…

Beloningssysteem 2.0

Nu je dus weet dat je eigenlijk al met 1-0 achterstaat als je met een ‘Play Hard-levensstijl’ gespierder wilt worden, is het des te belangrijker om jezelf in ieder geval anders te belonen. Ga perkpaaltjes slaan. Bij X kilo, of juist bij X centimeter borstomtrek in de min, trakteer je jezelf op iets wat niet door de mond gaat. Je huurt een dagje een motor, je koopt een nieuw outfit, een toffe gadget, whatever. Zolang je het maar niet in je mond stopt. Ook kun je jezelf belonen als je een bepaald trainingscircuit in een snellere tijd hebt gedaan of wanneer je bijvoorbeeld tien keer bent gaan sporten. En de uiteindelijke beloning is natuurlijk alle blikken op jou met je nieuwe strandlijf gericht! Oké, én een heel dik feest om het te vieren. Maar daarvoor moet je eerst lang genoeg in een negatieve energiebalans omgeving hebben geleefd. Je weet het: Play hard, eat smart! De negatieve energiebalans komt dieper aan bod in een volgend artikel.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS