The Grand: King of the Cherokee

Ondanks dat ik iedere ochtend gruwelijk in de file sta op de A2, ben ik erg gehecht aan mijn heilige koe. Fijn om in de ochtend in je eigen voiture te zitten. Even met jezelf, het nieuws en de radio DJ’s wakker te worden. Ik vraag me alleen wel af hoe dit zo comfortabel mogelijk zou kunnen. Ik nam de Jeep Grand Cherokee een weekje mee om uit te proberen. De oplettende lezer weet dat we een variant hierop al eens eerder aan de tand hebben gevoeld in de modder, dus nu eens kijken hoe hij het op de weg doet. Plus, deze versie is weer een jaartje jonger.

2017 Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Summit 4WD – 8AT

Dat is een aardige mond vol, dus wat uitleg is vereist. 2017, dat is nu. Jeep, dat snappen we wel. Grand, want hij is enorm. Cherokee, een bevolkingsgroep van inheemse Amerikanen. 3.0 CRD, dat komt nou eenmaal na 2.0 CRD. En het heeft vast ook wat met de inhoud te maken ;-). ‘Summit’ omdat hij dik veel opties heeft als 20″ velgen, Bi-Xenon koplampen, Adaptive Cruise Control, Blind Spot Monitoring en een hele waslijst meer. En 8AT, door die heerlijke 8-traps automaat.

Jeep Grand Cherokee8

Wie rijdt wie?

Iedere ochtend in the Grand naar je werk gaan. Ik kan je nu al verklappen: het is heerlijk vertoeven in de Jeep Grand Cherokee. Je stapt in, en het eerste wat opvalt is dat je ontzettend hoog zit. Letterlijk verheven boven de rest zou je bijna zeggen. En dat voelt best oké. Je start de 3.0 liter diesel en een kleine roffel maakt kenbaar dat ook de motor wakker is. Even de stoelverwarming aanzetten (die overigens ook in een stoelverkoeling stand te zetten is in de zomer) en laten we vooral de stuurverwarming niet vergeten. Snel de oprit nemen richting snelweg maar alweer die verrekte files. Ongelooflijk. Welk tijdstip je ook vertrekt. Gelukkig hebben we daar adaptive cruise control voor uitgevonden, waarover later meer. Zelden ben ik zo relaxed op mijn werk gearriveerd. Je gaat je toch echt afvragen wie nou eigenlijk wie rijdt.

Jeep Grand Cherokee6

Neem alles mee

Of het nou je schoonouders, vrienden of collega’s zijn. Je kunt echt alles en iedereen meenemen in The Grand. En nog steeds comfortabel zitten. Achterin kun je je mede passagiers ook nog eens verwennen met stoelverwarming en USB aansluitingen. De versie die wij reden had een wit lederen bekleding en een Harman Kardon Premium audiosysteem. Ooit een Home Surround sound in een auto horen knallen? Wat een geluid. Het panorama dakkie open en je voelt je het heertje van de weg.

Maar hoe rijdt het?

Je voelt je dus echt een koning, zo hoog. Heerlijk. Lekker veel overzicht, en de mogelijkheid om ruim over iedereen heen te kijken om overzicht te hebben op onverwachte situaties. Al is dat laatste niet eens nodig als je adaptive cruise control aan hebt staan. Ofwel, je zet de cruise control op 135 km/h en zoeft prinsheerlijk over de snelweg. Maar, komt je voorligger iets te dicht in de buurt, remt de Grand Cherokee automatisch af. Trekt je voorligger weer op, dan trekt de auto ook weer op. In de spits rijden hiermee is dit in het begin een beetje onwennig, omdat de auto voor je gevoel te laat remt, en te abrupt. Maar op een gegeven moment heb je hier lak aan en vertrouw je volledig op de techniek. En wat ook meehelpt is de 8-traps automaat die met een perfecte timing op schakelt. Je merkt er niks van.

Netflix and chill

Door haar omvang is de Grand Cherokee vanzelfsprekend geen bochtenwonder. Een sportieve bocht nemen zul je dan ook in een andere auto moeten doen. Maar bij dit soort auto’s heb je dan ook helemaal geen zin om snel een bocht te nemen. Je wilt gewoon relaxed op je bestemming arriveren. En in combinatie met eerdergenoemde functies is dat eenvoudig in deze auto.

Nu we het toch over chillness hebben. Of je nou hard of zacht over een drempel, hobbel of oneffenheden op de weg af gaat, de vering van de Grand Cherokee is perfect afgesteld dankzij de Quadra-Lift luchtvering. Je merkt het nauwelijks. Iedere hobbel op de weg wordt feilloos geabsorbeerd. Het voelt een beetje aan als Aladdin op een zwevend tapijt.

Conclusie

Af en toe vroeg ik me af of de Jeep Grand Cherokee nou sympathiek of fout overkwam op mijn mede weggebruikers. In situaties van voorrang geven of nemen kreeg ik meerdere malen spontaan voorrang en af en toe een duimpje omhoog. Ik denk dat ik mijn antwoord wel gekregen heb. De Jeep Grand Cherokee is groots, maar ziet er niet agressief of potsierlijk uit. Ik zou’m eerder typeren als stoer en vriendelijk. Wij reden de Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Summit 4WD – 8AT. De versie die wij reden kan voor je deur staan voor € 110.000.

Jeep Grand Cherokee1

Jeep Grand Cherokee10

Jeep Grand Cherokee11

Jeep Grand Cherokee7



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS