Verban stress uit je leven met deze hacks

Je hebt het druk? I know man, iedereen heeft het druk. En iedereen verwacht dat er een moment komt dat je het minder druk hebt. Daardoor schuif je ‘minder belangrijke’ dingen naar voren, voor een moment dat het rustiger is. Alleen dat moment komt nooit. Stress!

Je ligt in bed en hebt morgen 100 dingen te doen die je absoluut niet mag vergeten. Je gedachten zijn bij al deze 100 dingen tegelijk, maar wat heb je er aan? Niks.

Stress. Error.

Sommigen presteren het beste onder druk, anderen raken in paniek. Maar één ding is zeker: stress is voor niemand goed. Voor zij die er niet direct last van hebben, krijgen dat later wel. Je moet het dus proberen te voorkomen. Daarom:

5 tips om stress uit je leven te verbannen

1. Doe meer door minder tegelijk te doen

Kijk je wel eens een film, zonder dat je tussendoor Instagram en Whatsapp checkt? Waarschijnlijk niet. We zijn met z’n allen gewend om honderd dingen door elkaar te doen. Jup, zelfs wij mannen kunnen tegenwoordig multitasken. Vooral als je flexwerker bent of regelmatig thuis werkt, zijn er veel afleidingen. Heel efficiënt is het niet. SEO’s van grote creatieve bedrijven zweren er dan ook bij om je tijd anders in te delen.

Die korte spanningsboog die hebben we nu eenmaal, dus hoe kunnen we er mee leren werken? Door je korte tijdsperiodes volledig te focussen op één ding. Negeer de mails of berichten die binnen komen, want deze beantwoord je maar op drie of vier momenten op de dag.

Natuurlijk is het goed om af en toe je werk los te laten en even wat anders te gaan doen, maar wissel het niet te vaak af en doe niets tegelijk. En zodra je thuis bent en gegeten hebt, is de avond voor jou. Er zullen avonden bij zijn dat je beslist om te gaan werken en dat is prima, maar de avonden dat je beslist dat niet te doen: focus je dan ook volledig op je vrije tijd en vergeet je werk.

Je zult merken dat je meer gedaan krijgt, dat de eindproducten beter zijn en je energie overhoudt.

Multitasken

2. Plan minder

Nederlanders zijn planners. Maar Nederlanders zijn ook klagers. En we klagen vooral over dat we het zo druk hebben. En dat komt weer door het plannen. Maar zomaar ineens stoppen met plannen is vrijwel onmogelijk. Je vrienden zullen je raar aankijken en denken dat ze niet belangrijk genoeg zijn en heb je minder sociaal contact. Niet helemaal de gewenste situatie, aangezien sociaal contact juist stressverlagend is.

Probeer daarom een work around te bedenken. Plan bijvoorbeeld momenten in dat je niks plant. Deze momenten zijn er om impulsief dingen te doen. En iedereen weet dat impulsieve dingen veel leuker zijn dan geplande dingen. Je zal ook merken dat soms niemand kan op het moment dat jij zin had in iets impulsiefs. De kans bestaat dat je je dan gaat vervelen. En dat moet je koesteren. Want het werkt verlagend voor je stressniveau.

3. Masturbeer

Matthew McConnery zei het al in The Wolf Of Wall Street: “You’ve got to pump those numbers up!” Maar ook de Engelse Metro kopte in januari al dat masturberen in je lunchpauze goed is voor een creativiteitsboost en het kwijtraken van stress. Al is het niet aan te raden om dit in de kantine te doen, anders gaat het uiteindelijk nóg meer stress opleveren.

Jaahaaa, van masturberen kun je leren!

4. Stel prioriteiten

Het is logisch dat je de zaken met een hoge prioriteit eerst behandeld. Al hebben veel mensen er een handje van om hier doorheen te kijken en dingen waar ze geen zin in hebben voor zich uit te schuiven. Dit blijft in je achterhoofd zitten en veroorzaakt stress. Beter ben je er zo snel mogelijk vanaf.

Maar vraag je ook af of je werk zo belangrijk is als dat je denkt dat het is. Wij Nederlanders hebben er nogal een handje van te leven om te werken, terwijl het concept van origine toch écht andersom is. Zolang je niet onderneemt of ontzettend veel betaald krijgt, is het dan wel nodig om elke avond nog je laptop open te klappen?

Ook op sociaal vlak moet je prioriteiten stellen. Te veel mensen willen aardig gevonden worden door iedereen en maken afspraken met mensen waar ze in principe helemaal geen zin in hebben. Daarom:

5. Elimineer mensen die er niet toe doen

Je kon het op de middelbare school zo goed vinden met Fons. Leuk! Maar nu is Fons een klapmongool met een onprettig karakter en totaal andere interesses als jij. Waarom zou je ‘m nog zien? Uitschakelen die gast en je focus verplaatsen naar de mensen die er écht toe doen. Je zult zien dat je tijd over hebt om attent te zijn voor de mensen waar je wél zin in hebt en daar krijg je veel meer waardering voor terug!

En het scheelt stress.

6. Structureer je leven

Laatst plaatsen we nog een artikel met daarin een onderzoek dat uitwees dat een rommelig huis/leven goed voor je creativiteit is. Oké, willen we best geloven, maar niet alleen je creativiteit schiet omhoog, ook je cortisolwaarden. Ofwel: stress.

Als je een opgeruimd huis hebt, als je dingen bijhoudt, lijstjes maakt van de dingen die je nog moet doen, elimineer je onbelangrijke dingen uit je hoofd. Je hoeft niet meer te stofzuigen én de vissenkom te verschonen. Je hoeft niet te onthouden dat je morgen de secretaresse van je baas een cadeau moet geven. Enzovoorts…

Het is de meest makkelijke manier om ruimte in je kop te creëeren!

Dus nog even samenvattend: 
meer focus, minder plannen, prioriteren, masturberen en structureren! 

No stress bruh



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS