De rare kruising genaamd Nissan Juke-R 2.0

In eerste instantie geloofden we het eigenlijk niet toen de telefoon ging. Vliegen op Genève en slapen in Frankrijk, dat konden we goed bijhouden. Waarom naar Geneve? Om de kruising tussen de bloedsnelle Nissan GT-R en de veel minder sexy Nissan Juke te temmen. Op een afgesloten vliegveld welteverstaan.

Eerst kijken, en dan lezen?

Hollywood film

Het lijkt een beetje op een Hollywood film over promnight op een highschool. De knapste jongen (uiteraard quarterback) gaat naar promnight met een van de minst knappe meisjes van de school. Dit leek mij de beste vergelijking met de Nissan Juke-R. Wat zeg nu eerlijk, van de “normale” Juke moet je houden.

Kruising

Toch moest er een gekke Japanner geweest zijn, die graag de GT-R en de Juke met elkaar ging kruisen. Een uitstekende marketingstunt natuurlijk, maar het resultaat is naast hilarisch ook fenomenaal. De 3,8 liter V6 motor uit de GT-R Nismo levert 600PK. En die lepelen ze dan in een Juke. Zie je het voor je?

Nissan Juke-R 2.0

2.0, was er dan ook een 1.0, hoor ik je denken. Die was er zeker. Ook de ontwikkeling van de eerste versie kostte ongeveer €500.000,-. Een schijntje, moest een sjeik uit een golfstaat gedacht hebben. Hij ging ook in de rij staan en nam er twee. Gewoon om mee te spelen in de woestijn.

Kopen

Een Juke-R 2.0 koop je niet zomaar. Voor ongeveer €500k ben je er eigenaar van. Je koopt een Nissan GT-R Nismo en een Nissan Juke en brengt deze bolides naar RJN Motorsport in Engeland. RJN neemt deze wagens even flink onder handen en uiteindelijk krijg je een Juke-R 2.0. Weet je wat de grootste grap is? Je kan daar ook wel de Juke motor in de GT-R lepelen. Persoonlijk zou ik dan voor de 94PK tellende motor gaan. Mocht je dit toch iets te gortig vinden, maar ben je wel liefhebber van een Juke? Dan is wellicht de Nissan Juke RS Nismo met 218PK iets voor je. Hier betaal je tussen de €35k en €40k voor.

Doel van de reis

Gingen we dan alleen naar Frankrijk om de Juke-R 2.0 te rijden? Eigenlijk wel, maar toevallig was het ook Nissan Crossover Carnival. Nu zijn we in het zuiden vaak niet vies van carnaval, maar een crossover carnival was ook nieuw voor ons. Minder drank, maar meer paarden onder de motorkap (in de gang). Persoonlijk is de Juke niet helemaal mijn auto, maar de Qashqai of X-Trail is toch iets meer auto. Minder snel dan de Juke-R, maar wel handig voor een vakantie met de sleurhut.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS