De Moto Guzzi 1100 Sport

De Moto Guzzi 1100 Sport is een fantastische motor en heeft eigenlijk maar een nadeel; hij kampt met wat overgewicht. De motorbike weegt 227 kilo en hierdoor is het niet voor iedereen even gemakkelijk om dit bakbeest binnen de lijntjes te houden. Heb je het echter onder de knie, heb je wel een van de best handling sportbikes van de jaren ’90. Een van de redenen hiervoor is het frame design van John Wittner. Een rechthoekige balk geconformeerd aan het stuurwiel met swing-arm pivot. Daarnaast heeft ook de zware V-twin motor veel invloed op de stijfheid van de motor. Hierdoor is de Moto Guzzi ook erg geschikt om als basis te dienen voor een custom motorcycle garage die oog voor details opmerkt!

Moto Guzzi 1100 Sport

Het team bij Moto Studio had een Moto Guzzi 1100 Sport in de garage staan, die zij naar verloop van tijd wel eens wilden verbeteren. Een belangrijk focuspunt was het gewicht van de motor terug brengen en daarnaast wilde team Moto graag een andere suspension inbouwen. De mannen waren onder de indruk van het frame en lieten dit zoals het behoorde te zijn. Wel installeerden ze een aluminium subframe en een Öhlins TTR 4-way schokbreker van een Lola Indy car. De originele stalen tank, spatborden, motorkap en uitlaat werden wel uit het model verwijderd en vervangen door carbon fibre componenten. De front-suspension werd vervangen met Öhlins Road & Track forks en het instrumenten paneel werd ingeruild voor een veel lichtere versie van Motogadget. De guys van Moto hebben het gewicht van de Moto Guzzi 1100 Sport uiteindelijk terug gebracht naar 82 kilogram. Dit is hoe we het graag zien! Een motor die sneller, stabieler en lichter is dan het model waarop deze gebaseerd is.


ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS