Prinsheerlijk cruisen met de Mercedes-Benz C400 4Matic

Goud op goud. Dat schoot me te binnen toen de 1ste lentedag in het weekend Nederland binnensloop. Ergens in maart werd het eindelijk een beetje warm, met flinke zonnestralen. De 16 graden Celsius werd er aangetikt met een stralende zon. Doet een mens goed. Wat ons nog beter deed, is dat wij op dat moment de Mercedes-Benz C400 4Matic Cabrio aan de tand mochten voelen.

Mercedes C400 4Matic7

Beauty, and a beast

Wat is ie mooi. Waar we eerder al onder de indruk waren van de CLA 250 Shooting Break, hebben we met de  C400 4Matic toch wel een van de allermooiste cabrio's van dit moment te leen. Felrood, en vooral met het dak eraf trek je veel bekijks, of je het nou wilt of niet. Wat is het fijn om met mooi weer met het dak eraf te rijden. Binnen zitten, maar toch buiten zijn. Eventueel de stoelverwarming aan, en niet te vergeten de hoofdruimteverwarming aan te zetten, waardoor er warme lucht door de hoofdsteun naar je nek gaat. Zelfs in drie standen bedienen. Het voelt een beetje aan of iemand je ter plekke een warme sjaal omdoet.

Roffel

Zoals we gewend zijn van Mercedes kun je rijden in diverse standen, zoals Eco en Comfort. Voor ieder wat wils. Het allerbruutst is de Sport+ stand. Deze stand stand zorgt er voor dat de C400 wat agressiever op zijn pootjes komt te staan. Maar bovendien ook veel directer reageert op het gaspedaal. En het daarbij behorende geluid is echt verslavend. Starten is echt een feest, want wat een heerlijke roffel komt er uit de uitlaatpijpjes geronkt. Maar ook als je 100 op de snelweg rijdt en je trekt 'm even lekker door. Mensen denken dat ze op het circuit zitten.

Mercedes C400 4Matic3

Mercedes C400 4Matic10

Hard, maar oorverdovend stil

De benzine versie wij reden was voorzien van een 9-traps automaat. Kun je het je voorstellen? 9 versnellingen. En vermogen genoeg. Maar liefst 333 pk's en een koppel 480 Nm zorgen er voor dat je snoeihard je stoel in wordt gedrukt. In theorie vlieg je hiermee in 4.9 seconden naar de 100 km/h. Ik heb het niet met een stopwatch bijgehouden, maar kan je wel vertellen dat het loeihard gaat. Om vervolgens weer in de cruise modus te vervallen en een lekker gesprek met elkaar te beginnen. Het blijft immers toch een cabrio. Gesprekken voeren doe je overigens bijna in stilte, zonder noemenswaardigs omgevingsgeluid. Vroeger had je bij een cabrio nogal het idee dat je elkaar nauwelijks kon verstaan. Deze tijden zijn vervlogen. In deze cabrio kun je nog een prima gesprek voeren, ook op hoge snelheid. Wat een ontzettende knappe prestatie van Mercedes-Benz is.

Hoe rijdt het?

Hier kunnen we kort en krachtig over zijn. De C400 4MATIC rijdt heerlijk. Alle bochten kun je rete strak insturen en je hebt geen moment het gevoel dat je de controle verliest. Dit was mij persoonlijk nog nooit opgevallen bij andere auto's die ik getest heb, maar de 4-wiel aandrijving heeft hierbij dan ook echt een meerwaarde. Maximale grip.

Mercedes C400 4Matic9

De euro's

Zoals we van een topmerk kunnen verwachten is deze auto ook voorzien van een top optielijst. Wat denken van voorverwarmingsinstallatie, die op een afstand van 300 meter kan worden geactiveerd. Is je auto dus lekker warm als je instapt. Of een interieurverlichtingspakket, waardoor je de binnenzijde, maar ook de instaplijsten kunt voorzien van verschillende kleuren. Uiteraard tegen een meerprijs te verkrijgen. De versie die wij reden was voorzien van een een AMG Line interieur en is te verkrijgen voor €105.000,-. Maar niet schrikken, het instapmodel heb je al vanaf 70k.

Mercedes C400 4Matic2

Photo's by US 

En hij heeft een hoofdrol gekregen in onze showreel:



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS