Onze lifestyle is niet materialistisch genoeg, aldus winkeliers

De Millenials (iedereen geboren tussen 1980 en 2000) is een grotere generatie dan de babyboomers, dus het is logisch dat winkeliers zich op ons richten. Maar er is één probleem: we kopen niet genoeg. We zijn vooral gefocust op onze ‘style of life’ en stukke minder op ‘stuff of life’, volgens retailexpert Robin Lewis. Ofwel: we zijn een stuk minder materialistisch dan onze ouders!

Materialisme

Het is algemeen bekend dat veel babyboomers, de generatie geboren in de twintig jaar na WOII, het inmiddels goed voor elkaar hebben. Hun (jong)volwassen leven was vaak vol rijkdom en daar hebben wij in onze jonge jaren natuurlijk heerlijk van mee kunnen genieten. Maar het heeft ons ook aan bepaalde standaarden doen wennen. En wie slim was, heeft er altijd rekening mee gehouden dat we het zelf niet meteen zo breed zouden hebben. We hebben onszelf aangeleerd om minder materialistisch te zijn en juist te genieten van ervaringen. Die overigens ook vaak heel duur kunnen zijn. Dit heeft natuurlijk ook alles te maken met de opkomst van ‘The Experience Economy’, waar B. Joseph Pine II en James H. Gilmore in 1998 al een mooi boek over schreven.

“De shoppingmalls lopen leeg. Ze shoppen minder en als ze het al doen, dan doen ze het online. Op hun telefoon voornamelijk. Dit is killing voor de winkeliers.”, aldus Lewis. Wat veel winkeliers dus niet goed doen is deze ervaring te verkopen. Het liefste online. Dan bereik je ‘de jeugd’.

‘De jeugd’

Maar waarom hebben merken altijd zo de behoefte om de jeugd te targetten. Dat is in principe logisch, de jeugd is trendsetter. Ze zijn overal als eerste bij en oudere volgen tegenwoordig. Denk aan hoe het met Facebook gaat.. “En trouwens, alle mensen zijn geobsedeerd door jeugdigheid. Wie wil er nou niet zijn hele leven jong blijven?”, aldus Sucharita Mulpuru tegen Business Insider.

Op zich geen rocketscience, maar waarom lukt het de winkeliers dan toch niet om ons te bereiken. Ze verkopen dus geen ervaring, wat veel andere merken (grote en kleine) wel doen. Denk aan de ene kant natuurlijk aan Apple en Nike, maar aan de andere kant ook aan kleine boetiekjes in de weggestopte straatjes van je stad. Die zitten juist in de bloei van hun leven. Of ga gewoon alleen ervaringen verkopen. Dure festivaltickets vliegen binnen enkele seconden de deur uit. Mensen blijven er een dag voor thuis. Mensen vliegen de halve wereld over om een selfie te maken met een olifant. Als je er maar bij kan zijn, dat is het belangrijkste ;-). Want zeg nou eerlijk, heb je liever een auto €50.000,- of dat geld om te besteden aan een wereldreis?



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS