Manify tipt: Wat te doen na een slapeloze nacht

CREDITS: Wolf of Wall Street
Lifestyle

Je hebt gewoon van die avonden dat je niet in slaap valt. Of het nu komt door een huilend kind, omdat je op stap bent geweest , of je ligt simpelweg de hele avond te piekeren. Om vervolgens halfbakken wakker te worden en het gevoel hebt of je een jetlag hebt. Maar de volgende dag wel weer topfit op je werk moeten zitten en 120% moeten geven. Dat kan je niet gebruiken. Met deze tips kun je de dag het best overleven!

Niet snoozen

De wekker gaat. Nu al? Yes, nu al. Maar wat er ook gebeurt; druk niet op de snooze knop! Die vijf extra minuutjes die jij pakt om te snoozen, kunnen nu al het verlies van je dag betekenen. Denk aan te laat komen, want je loopt direct achter de feiten aan. Hoe brak je je ook voelt, probeer hoe dan ook zo snel mogelijk uit je bed te kruipen.

Begin eerder met koffie

Uiteraard is het normaal als je bij het wakker worden je de eerste 20 tot 30 minuten ietwat ‘groggy’ voelt, ondanks  je nou wel of niet goed geslapen hebt. Bij een slechte nachtrust zal dit gevoel wat langer doordeinen. Normaliter heeft je lichaam het eerste uur dat je wakker wordt geen koffie nodig. Maar aangezien je toch wel wat extra energie kan gebruiken, raden wij je aan om wat eerder een shot cafeïne tot je te nemen.

Ontbijt

Ook al heb je geen tijd, probeer toch wat granen, proteïne en/of fruit tot je te nemen. Snelle voedselbommetjes met veel suikers helpen ook wel, alleen slechts voor tijdelijke aard. Krijg je daarna weer dat bekende inkakmomentje. Probeer daarom tijd te vinden om kwalitatief voedsel tot je te nemen. En, wacht ook niet te lang met ontbijten nadat je bent opgestaan. Ontbijten binnen een uur nadat je bent opgestaan zal een boost geven aan een positieve mindset.

Breakfast buffet full continental and english coffee orange juic

Follooow…follow the sun

Probeer wat zonlicht op je smoel te krijgen. Dit helpt! Door zoveel mogelijk natuurlijk zonlicht tot je te nemen kan je lichaam snel op een normaal ‘werktemperatuur’ komen, waardoor je snel een boost zult krijgen en alert zult worden. Uiteraard heb je hier ook kunstmatige hulpmiddelen voor, zoals een wake-up light.

Op je werk: doe je belangrijke taken als eerste

De meeste energie heb je tussen het eerste en derde uur nadat je wakker bent geworden. Benut deze energie dan ook, en zorg dat je de meest belangrijke taken die je vandaag af dient te hebben ook daadwerkelijk afrondt.

En in de middag: doe de makkelijke taken

Gebruik de middag om de wat eenvoudigere taken te verrichten. Dit kunnen routine taken zijn die je op de automatische piloot ook wel kunt doen. Je concentratieboog zal maximaal 10 minuten zijn, dus wat is er fijner om wat werk te verrichten die je mentaal niet op zullen breken?

Hard werken

Verzet meetings

Met een flinke dosis slaaptekort zal je non-verbale signalen minder snel oppikken. Of erger nog, als een chagrijn overkomen. Probeer jezelf ook niet groter voor te doen dan dat je bent. Heb je echt een shitty night achter de rug, probeer dit dan ook toe te geven aan degene met wie je een afspraak hebt. Probeer desnoods afspraken te verzetten. Liever dat je het eerlijk toegeeft, dan dat je als een zoutzak in een meeting zit.

Lunch niet te ‘zwaar’

Probeer niet te zwaar te lunchen. Ofwel, geen vette hap verorberen, maar veel proteïne, graanproducten en fruit tot je nemen. Een snelle vette hap zorgt er alleen maar voor dat je nog slaperiger zult worden na enige tijd.

Loop een rondje

Wanneer je het gevoel hebt dat je moe wordt, probeer dan 20 minuten te wandelen. Dit kan zowel binnen als buiten. Dit komt ten goede aan je zelfbeheersing, je besluitvaardigheid en uiteindelijk ook je productiviteit. Ook zal het je creatief brein stimuleren.

Doe een powernap

En als je echt niet vooruit te knallen bent: ga voor de powernap. Weet niet of het gepast is bij jou op je werk, maar bij sommige werkgevers schijnt het te kunnen. Een dutje van 10 minuten kan je energielevel weer flink omhoog brengen voor de aankomende twee uur. Allicht dat je een lege vergaderruimte kan gebruiken, een ruimte waar niet veel mensen komen of in je auto. Mocht dit toch niet kunnen, of voor jou simpelweg niet werken, ga dan buiten in de zon staan probeer zoveel mogelijk zonlicht te pakken.

tags:
Total
1
Share