Eén dag in het leven van 80.000 personen in één zeer gave docu

Wat nou als mensen van over de hele wereld een gedeelte van hun dag filmen en dit opsturen om daar vervolgens één compilatie van te maken? Dat was precies de gedachte van de regisseur van Life in a Day, Kevin Macdonald. Life in a Day is een 90 minuten durende documentaire, bestaande uit videofragmenten van over de hele wereld. Deze documentaire is typerend voor deze tijd van smartphones, internet en user generated content.

4.500 uur aan beeldmateriaal

Volgens Kevin Macdonald zijn we allemaal geïnteresseerd in de manier hoe wij mensen leven. Maar ook hoe anderen omgaan met succes of tegenslagen. Zijn doel was om een film te maken van intieme momenten, waarbij zowel het buitengewone, als het alledaagse centraal moet staan. Samen met zijn team heeft hij besloten om een documentaire te maken van user generated content. Om dit te realiseren gaf hij mensen van over de hele wereld de opdracht om op 24 juni 2010 een deel van zijn/haar dag te filmen. Dit leverde uiteindelijk 4.500 uur aan beeldmateriaal op. In totaal ontvingen zij 81.000 inzendingen uit 192 verschillende landen. Om dit te bereiken is er veel reclame gemaakt op tv, tv-shows en YouTube. Er is een team van 25+ mensen samengesteld om de beelden te bekijken, beoordelen en te bewerken.

Knap staaltje storytelling

Na zeven weken al het materiaal bekeken en beoordeeld te hebben, kwam de grootste uitdaging. Hoe maak je van al deze losse fragmenten een lopend verhaal? Het thema van deze documentaire is de gelijkenis en verschillen van de mensheid over de hele wereld. Dit uit zich in een knap staaltje storytelling. De hele documentaire bestaat uit korte verhalen en gebeurtenissen, die in een chronologische wijze van een dag vertoond worden. De film begint in de vroege nacht van 24 juni en eindigt vierentwintig uur later. Gedurende dit etmaal komen zowel grappige, mooie als ontroerende verhalen aan bod.

Ik ben zelf heel erg fan van montagetechnieken. En dat komt in deze documentaire volledig tot zijn recht. Het is ook tof om te zien hoe creatief sommige mensen kunnen zijn met een camera. Mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn om deze documentaire te bekijken, dan heb ik een paar fragmenten gemarkeerd die ik zelf erg gaaf vind. Deze fragmenten illustreren wat mij betreft precies waar deze documentaire voor staat en hoe dat tot stand komt met zo veel user generated content.

Contrast

De muziek is speciaal gecomponeerd voor de film en versterkt zowel de beelden als de beelden de muziek versterken. Zo is er een lied geschreven dat twee keer voor komt in de documentaire. Door een andere toon en andere beelden, krijgt het lied een andere sfeer en betekenis. Tijdens de eerste versie van het nummer staat het begin van het leven centraal met geboortes en onschuldige kinderen die plezier maken. De tweede versie start met de beelden van de ramp tijdens Love Parade en mond uit tot de chaos die de wereld rijk is. Dit levert een mooi contrast op.

User generated content

Door dezelfde soorten beelden van mensen over de hele wereld achter elkaar te zetten, weet het montageteam een mooi effect te creëren. Deze beelden lijken qua handeling veel op elkaar, maar laten de tegenstrijdigheden van de wereld zien. Neem nou het moment dat de dag begint en mensen wakker wordenhoe men ontbijt maakt of hoe men wereldwijd eet. Ten slotte zijn er een paar scènes waarin de vraag wordt gesteld wat mensen in hun zak hebben, waar ze van houden en waar ze bang voor zijn. Daar weet het productieteam mooi antwoord op te geven door vervolgens weer beelden achter elkaar te monteren.

Maar het beste check je de docu natuurlijk gewoon helemaal!

Source :

YouTube.com, pbs.org



ESSENTIALS