Heeft de Lexus NX300h ‘That Power’?

Toen Lexus ons belde, hoopten we eigenlijk dat we het hoverboard mochten testen. Helaas zat die, even als de Lexus van karton, niet in de perspoule. De NX300h echter wel en je ziet het goed, de eerste hybride testauto voor Manify is een feit. Normaal willen we graag snelle, overdreven en exclusieve auto’s. Maar omdat eigenlijk niemand die kan betalen, is een NX300h een erg interessante auto om daadwerkelijk te kopen.

De Mercedes onder de Aziaten

Sinds 1989 is Lexus het luxe merk van Toyota dat ging concurreren met Audi, Mercedes, BMW, etc.. Zodoende is het ook wel de Mercedes van Azië, maar kan de NX300h opboksen tegen de gevestigde Audi Q5, BMW X3 en noem het maar op? Wij reden dit keer de 197PK tellende AWD 25th edition. Wat ons opviel was de luxe afwerking en het gevoel dat je echt een auto rijdt. Hij voelt echt aan als een Europeaan, lekker luxe en lekker stil.

Hate it, or love it

Tja, dit is net zoals onder andere de Juke een auto waar je van houdt, of juist helemaal niet. In tegenstelling tot de Nissan Juke, is dit zeker wel een auto die ik zou rijden. De Lexus NX300h is niet retesnel, maar dat past er ook niet bij. Hij is daarentegen door de hybride aandrijving wel erg zuinig. Wij konden er 1 op 17 mee halen. En je zweeft er letterlijk als een prins mee over de weg. Minpuntje voor mij is de CVT automatische versnellingsbak, maar ook na enkele dagen rijden wen je er snel aan.

Hybride

Hybride aandrijving klinkt vaak een beetje suf en alsof het voor warrige schrijvers is die hip proberen te zijn. Maar sinds de Tesla met een volledig elektrische auto op de markt is gekomen, is ook hybride super hip geworden. Het voordeel van een hybride is dat je gelukkig ook op benzine kan rijden en niet hoeft op te laden via het stopcontact. Het rijden op elektriciteit zorgt voor stealth rijden in de stad, maar zodra je iets meer echte paarden nodig hebt, komt de benzinemotor om de hoek kijken. Genoeg vermogen op elk moment, al mag het van ons altijd iets meer.

Kopen

Mocht je nog wat geld vinden in een oude sok, dan kan je de versie die wij testten voor €55k kopen. Wil je graag leasen, dan moet je er 25% bijtelling bij rekenen. Maar zoals eerder gezegd, het is een auto waar je erg van gaat genieten. Zowel qua brandstofverbruik, als in comfort als in beleving. En zeg nu zelf, Lexus klinkt wel gewoon erg lekker. Zelfs mijn vriendin vond het leuk om hem een dag mee te nemen. Of je daar op zit te wachten, is een ander verhaal.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS