Een kijkje nemen bij de Formula-E race van Parijs

Sinds Max Verstappen als een baas tekeer gaat in de Formule 1, zijn we met zijn allen toch wel wat meer meer van de autosport gaan houden. Saai is het sinds zijn komst allerminst. Maar hoe zit het met de Formula-E, de elektrische variant? Op uitnodiging van Jaguar namen we een kijkje bij het stratencircuit, mídden in het centrum van Parijs.

Roadtrip to Paris

Die uitnodiging was overigens een hele leuke, want we mochten met de gloednieuwe Jaguar F-type 400 AWD op roadtrip richting Parijs. Alhoewel we de F-type R Coupe en de F-type Cabrio al eerder hadden getest vonden we het absoluut niet erg om in deze versie plaats te nemen. De Belgische wegen waren nog nooit zo leuk…

Later komen we bij je terug met veel meer over de 400 AWD,.

Zachte herrie

We hadden van te voren ons research natuurlijk al gedaan. Wie op Youtube zoekt op filmpjes van Formula E ziet vrijwel exact dezelfde wagens als die met de ‘echte’ Formule 1 gereden worden. Echter mis je één belangrijk aspect: de herrie. Hoewel de herrie dit jaar ook bij de Formule 1 in het niet valt met vroeger, toen er nog met V8 motoren gereden werd, is het bij de Formula E oorverdovend stil. Nou ja, niet geheel stil. Je hoort het harde langs suizen van de auto’s en de banden op het wegdek. En toch is het echt super gaaf om mee te maken. Om je een kleine indruk te geven hoe het er uitziet als 20 elektrische race auto’s met 200 km/h op een stratencircuit langs komen jakkeren:

View this post on Instagram

#formulae @jaguarnederland #manify

A post shared by Hien Huynh (@hienstagram1) on

Ook gingen we een kijkje nemen in de paddocks van Team Panasonic Jaguar Racing. Met een Nederlands tintje, want Ho Pin Tung is daar de test driver. Met veel passie legt hij uit wat de grootste verschillen zijn ten opzichte van een traditionele race auto en de hierbij komende voordelen. Zo wisselen de coureurs tijdens de wedstrijd van auto, in plaats van bij te tanken. De accu’s houden het simpelweg (nog) niet een gehele race uit. En wisselen van een voertuig is simpelweg een stuk efficiënter dan zware batterijen bij iedere pitstop te vervangen.

The match

Tijdens de wedstrijd is een coureur zo veel mogelijk bezig om zijn batterij te besparen. En als toeschouwer kun je gewoon meekijken, omdat het batterijpercentage met een leuk balkje is weergeven op het scherm. Zo kun je gaan beginnen met speculeren; wie zal er als eerste naar binnen gaan om te wisselen van auto? Welke coureur rijdt slim en gebruikt zijn batterij met meest efficiënt? Qua spanning kun je dit vergelijken met het gebruik van banden bij Formule 1.

We hebben gezien dat er veel spektakel is, zowel voor als tijdens de race. Tussen de training, kwalificatie en de wedstrijd wordt je vermaakt door rond racende elektrische auto’s van verschillende merken. We hebben karts, driftende elektrische wagens maar ook een stoet aan BMW i8’s voorbij zien komen. Over de wedstrijd zelf kunnen we ook alleen maar enthousiast zijn. Ondanks dat je soms de herrie mist van een conventionele wagen, blijft het nog steeds bizar om toeschouwer te zijn. Ze razen op enkele meters afstand langs je. En dat door de straten van het centrum van Parijs!

Onze conclusie: Formula-E is een stuk toffer dan je verwacht. Een van de leuke aspecten zijn dat het circuit altijd in het centrum van een grote stad wordt aangelegd. Een stratencircuit dus. Omdat de Formula-E auto’s geen schadelijke gas uitstoten, is het altijd mogelijk om de race midden in het centrum te houden. Dit scheelt je weer ellenlang reizen naar afgelegen circuits. Ofwel, je kan gewoon een hotelletje in de stad boeken, in de avond nog op stap gaan en de volgende dag relaxed ontbijten, omdat je nauwelijks reistijd zult hebben. En nu we het toch over efficiëntie hebben: de training, kwalificatie en wedstrijd zijn op één dag. De wedstrijd zelf duurt een uur. En de kaartjes zijn nog redelijk goedkoop, voor een klein prijsje heb je al een stoeltje op de tribune.

En dan de techniek. Elektrisch rijden is toch echt de toekomst. Waar we nu al redelijk gewend zijn aan de voordelen van hybride voertuigen, zullen we toch ooit de overstap moeten maken naar volledig elektrische voertuigen. Die fossiele brandstoffen van Moeder Natuur houden helaas toch echt een keer op met bestaan. Formula-E bewijst hierin haar meerwaarde door steeds meer door te ontwikkelen en te zoeken naar nog betere oplossingen, zoals het langer laten meegaan van een accu.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS