De F-type cabrio is zeker wel jouw type

Oioioioioiiii. Wat. Een. Wagen. Na de OPC’tjes, de Focus ST en Volkswagen R-types waren we wel wat gewend. Dachten we. Toen kwam ineens de aanbieding om de F-Type cabrio voor een weekend te rijden. Dat het niet de V8 AWD was, maakte ons niet zoveel uit. Wij gingen een weekend shinen in een F-Type cabrio.

Oogverblindend mooi

De F-Type is oogverblindend mooi. Super strakke lijnen, dubbele uitlaat in het midden, automatische spoiler en kei-harde LED-verlichting. De auto valt lekker op in het Nederlandse landschap. Het is zeker weer eens wat anders dan de Porsche’s. Iedereen wil hem en dat merk je. Mannen kijken naar je om, maken foto’s, blijven even naast je rijden en gaan heerlijk wijzen. Zelfs de dames kunnen er niet vanaf blijven. Of ze nu van auto’s houden, of niet, ze kijken stiekem toch wel even om. Maar dat kan ook door mij in de auto komen.

Oorgasme

Mocht je nog niet geraakt zijn door de aanheid van deze Jaguar F-type, dan zal het geluid je meteen overtuigen. Er zijn eigenlijk twee soorten brullen in deze F-Type. De eerste is de beschaafdste van de twee. De uitlaten laten een mooi brulletje horen en hiermee kan je beschaafd wegrijden uit jouw woonwijk of in de parkeergarage. Maar er zit ook een “uitlaat mega brul” knopje in de F-Type. Normaal vind je iedereen die met mega veel herrie langs je heen rijdt een beetje een sukkeltje, maar als je zo’n auto rijdt, dan weet je wel hoe laat het is. Knopje aan en brullen! Iedereen hoort je aankomen en je wil eigenlijk alleen maar meer gas geven. Even luisteren hoe dat het beest ook alweer klinkt. Lekker brullen in de Coentunnel of over de bosachtige wegen. We zijn heel benieuwd hoe de V8 klinkt.

Een met de auto

Mazda heeft met de mx-5 de Jinba Ittai filosofie. De bestuurder en de auto zijn daarin één. Nou, deze Jaguar heeft dat nog meer. Alles is ontworpen om de bestuurder het rijplezier naar een hoger niveau te tillen. De cockpit is alsof je een straaljager bestuurt. De sportstoelen zorgen voor het beste comfort, ook tijdens de snelle bochten. En uiteraard kan het soundsystem niet achterblijven. Maar zet m niet te hard, je moet de uitlaten natuurlijk wel blijven horen.

Een met de weg

Deze F-Type wil je rijden, of rijdt de F-Type jou? Dat is bijna de vraag. Het is een heerlijke wagen om heel de zomer mee te rijden. Elke keer dat je uitstapt, baal je er een beetje van. Althans, pas nadat je een blokje om bent. Want van het moment dat je uit deze auto stapt, daar geniet je van. Maar toch wil je eigenlijk blijven rijden. De 3 liter V6 zorgt ervoor dat je rond de 5 seconden nodig hebt om 100 km/h te halen. Deze cabrio zorgt er letterlijk binnen 5 seconden voor dat je kapsel opnieuw gedaan moet worden. Maar deze F-Type wil gereden worden, dus maak je je geen zorgen over je haar. Lekker knallen door de stad, over de plattelands- en snelwegen.

HEBBEN!

Hebben we je niet voldoende overtuigd? Dan moet je zeker een proefrit maken bij de dealer. Uiteraard koop je deze auto niet om veel bagage te vervoeren, dat past er namelijk niet in. Al is er bij de coupé variant wel iets meer ruimte. Wil je een auto waarvan je elke keer weer met een grote grijns op je gezicht rijdt? Dan moet je deze F-Type zeker kopen. Mits je het geld hebt. De coupé prijzen variëren tussen de €90k voor de V6 variant en €167k voor de V8 AWD variant. Toch liever een cabrio? €97k voor de V6 en €174k voor de V8 AWD. Ik begin vast met sparen.

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive”

– Oprichter Jaguar Sir William Lyons

IMG_2817

Photo credits: © 2015 – Leon van den Broek @ UnitedStudios.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS