Manify goes MINDF*CK! | In gesprek met Victor Mids.

‘Hoe deed ‘ie dat in godsnaam?’ De meest gehoorde vraag bij de koffieautomaat dit jaar. Het gaat natuurlijk over Victor Mids en zijn programma MINDF*CK. Massaal zijn we aan de buis gekluisterd voor weer een nieuwe illusie. Het is duidelijk, Victor Mids is hot! Wij spraken hem over het succes van MINDF*CK, hoe de fuck hij dat allemaal doet en zijn rol in het nieuwe programma ‘Het Beste Brein van Nederland’.

Waar zullen we het verhaal beginnen?
“Bij mijn eerste goocheldoos! Ik was vier jaar toen ik ‘m kreeg en was meteen verkocht. Al redelijk snel heb ik een eerste truc gedaan, bij mijn oudere nicht. Achteraf weet ik niet of ze het spel meespeelde, maar ik vond het prachtig. Het mooie van goochelen is dat je redelijk snel iets kunt, wat iemand anders niet kan.”

Totdat we de dubbele bodem ontdekken. Dan kunnen wij dat ook…
“Dat is niet helemaal waar. Op ’t moment dat je het geheim kent, kun je de truc nog niet uitvoeren. Kennen is niet kunnen. Het muntje laten verdwijnen vind ik ook niet interessant, maar het verhaal eromheen des te meer. Daarbij gebruik ik illusies én wetenschap, maar ik vertel nooit precies wanneer ik wat doe. Dat is aan de kijker en dat is waar MINDF*CK voor een belangrijk deel om draait.”

mindfck-seizoen2

Van je familie voor de gek houden tot MINDF*CK. Wat is het verschil?
“We pakken het bij MINDF*CK heel professioneel aan. Als we een nieuw seizoen maken, dan huren we een villa voor een week. Met een team van vijf gaan we brainstormen aan het zwembad. Iedereen mag zeggen wat hem als illusie interessant lijkt. ‘Zullen we water in wijn laten veranderen?’, roept iemand dan. ‘Of de maan laten verdwijnen’? En zo hebben we enorm veel ideeën. Daarna gaan we op zoek naar de methode. Gebruiken we een helikopter en een zwart scherm? Of we bouwen alles na? Gaan we iemand hypnotiseren? Vanuit daar gaan we kijken wat de beste oplossing is en of we iets tofs kunnen verzinnen. Het begint dus bij een kernidee. Iets dat je in één zin aan iemand anders kunt uitleggen. Anders is het idee niet goed genoeg.”

Brainstormen aan het zwembad… Is het een echt vriendenteam?
“Het zijn mijn beste vrienden, al vanuit mijn jeugd. Een van de teamleden, Oscar Verpoort, is regisseur en mijn beste vriend sinds de middelbare school. Met hem heb ik MINDF*CK bedacht. Met Oscar kan ik communiceren, zonder dat we communiceren. Bij iedere illusie heb je een geheime achterkant, waar ik cognitief mee bezig ben. En een voorkant, dat is wat jij te zien krijgt. Dat moet parallel aan elkaar verlopen. Die achterkant gebeurt helemaal in flow, zodat de voorkant heel spontaan gaat. Samen met Oscar ben ik alleen maar met die achterkant bezig. Hij weet precies waar ik in mijn verhaal ben of waar iets niet goed gaat.

Is dat geheime lijntje eigenlijk al jullie eerste illusie?
“Haha, ja het lijkt ironisch genoeg bijna op telepathie en dat is ongelofelijk waardevol. Het is dus helemaal samen bedacht en doorontwikkeld. Er gebeuren heel veel onverklaarbare dingen, maar de reactie is nooit nep of geacteerd. Alle mensen ervaren de illusie op dat moment echt. En daar zitten soms redelijk geraffineerde technieken achter…

victor mids_03

Daarom willen we snel een nieuwe serie! Gaat die er komen?
“Die kans is aanwezig ja. (Brede glimlach) Er zijn meerdere televisieconcepten waar we mee aan het spelen zijn. Zo begint vanavond (zaterdag 26 maart) een nieuw programma waarin ik te zien ben naast Art Rooijakkers: Het Beste Brein van Nederland.”

Klinkt interessant, vertel.
“Het is een intelligentietest in quizvorm. Daarvoor zijn voorselecties gedaan. Er zijn acht personen geselecteerd en die gaan in de studio met elkaar de strijd aan om het beste brein van Nederland te worden. We hebben allerlei spellen met betrekking tot intelligentie, waarneming, geheugen, etcetera. Ik geef in dat programma uitleg over die fenomenen. Bijvoorbeeld een tip om een beter geheugen te krijgen of hoe je je beter kunt concentreren. Ook doe ik één keer per aflevering een straatexperiment. Dat is een beetje te vergelijken met MINDF*CK, maar de illusie staat hier niet centraal. Ik ga wetenschappelijke fenomenen en feitjes testen bij mensen op straat. Ik wil me ook gaan verbreden de komende jaren. Die populaire wetenschap, de gedragskant, dat is mijn passie. Illusie is mijn manier om die passie te delen.”

victor mids_02

Kan een illusionist jou nog foppen?
“Het is niet dat ik meteen weet hoe ‘ie dat doet. Maar ik weet dat ik zelf wel een aantal methodes in huis heb om hetzelfde te bereiken.”

Kun je die trucs kopen?
“Ja, er bestaan goochelwinkels. Maar dat zijn andere trucs dan van bijvoorbeeld Hans Klok. Bij mij gaat het meer om ‘close-up magic’. Dat zijn kleinere materialen, kaartspellen, stiften, kaarsen die verdwijnen enzovoorts. Ik gebruik ze ter inspiratie. Mij zul je niet rondom een grote kist met een spiegel erin zien. Ik kijk naar de methodiek van de trucs. Die gebruik ik dan als basis om zelf iets te ontwikkelen.”

Dat zal vast ook weleens mislukken.
“Ja, natuurlijk. Ik ben geen superman. Maar het hoeft geen probleem te zijn als iets mis gaat, zolang je niet laat merken dat het er niet bij hoort. Dan neem je het mee in je verhaal. Zo benader ik fouten. Het is maar net waar je de focus legt.”

Ben je weleens zenuwachtig tijdens een illusie?
“Soms een beetje. Maar ik heb het meestal wel onder controle.”

Ook als je tegenover Abbey Hoes zit?
“Haha, nu heb je me! Maar zelfs dan ben ik in control, het is mijn vakgebied. Neem de uitzending met Matthijs van Nieuwkerk, die is sowieso moeilijk te strikken. En dan moet je in een uurtje alles uit de kast halen. Dat is zo spannend. Toch zit ik dan in mijn zone. Dan mag hij het boegbeeld zijn van journalistiek Nederland, maar nu ben je op mijn terrein! En dit kan ik gewoon. Overigens was het kerngeheim van de kranten-illusie met hem zó kin-der-lijk eenvoudig. Als je dat zou weten…”

MINDFCK_VICTOR_MIDS_wide

Is het illusie of wetenschap?
“Illusie is de illustratie van mijn passie voor populaire wetenschap. Het mooie is dat de illusie altijd waar en niet waar is. Het fijne aan MINDF*CK is dat daaruit ook de commotie ontstaat. Dat wil je ook ergens. Er zit ook een marketingeffect aan een illusie. Je blijft erover doorpraten. Jij denkt dat het zo werkt en hij denkt dat het zo werkt. Maar ík weet het!”

Hoe dan?
“Dat vertel ik nooit.”

Oh.
“Haha! Het spijt me, dat is inherent aan het vak.”

Victor Mids Vincent van Heesch

Het was een zeer inspirerend gesprek met Victor Mids. Door het combineren van zijn skills (neuro-wetenschap) en zijn passie (goochelen) heeft hij een uniek concept ontwikkeld. En als dat programma’s oplevert als MINDF*CK, dan smullen wij daarvan. We want more!

Het Beste Brein van Nederland start zaterdag 26 maart om 20.25 uur op NPO 1.

Naast zijn werk op televisie, verzorgt Victor ook presentaties en workshops voor het bedrijfsleven.

Meer informatie is te vinden op victormids.com of voeg hem toe op Facebook of Instagram.

Foto’s interview door Jef van den Hout



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS