Interview met Axel van custom bike shop Blackbean

Ze springen als paddenstoelen uit de grond: custom bike shops. En dan vooral als ze café racers maken, is de aandacht op ze gevestigd. Het valt dan ook niet mee om als zaak een plekje te veroveren binnen deze markt. Blackbean in München gaat dit echter vrij goed af. Deze nog vrije jonge zaak is opgezet door de 24-jarige Axel. Met de hulp van zijn 68-jarige buurman Zapp, is hij flink aan de weg aan het timmeren en slepen ze het ene project na het andere project binnen.

Wij gingen langs voor een kop koffie en gesprek.

Hey Axel, vette shop man! Kan je iets over jezelf vertellen?
“Ik heb van jongs af aan een passie voor motoren. Ik denk dat ik dat van mijn vader heb. Mijn vader was altijd bezig met klassieke motoren en dan met name de oude Moto Guzzi’s en Ducati’s. Ik vond dat altijd super interessant en zat er met mijn neus bovenop. Op mijn vijftiende begon ik zelf met motorrijden. Met name de technische kant van motoren vond ik interessant. Daarom ben ik toen begonnen met een opleiding voor ingenieur. Vanuit hier ben ik begonnen met het bouwen en restaureren van motoren.

Het begon eigenlijk als een hobby in de garage van mijn oma. Mijn vrienden kwamen vaak langs en dan dronken we wat of we klusten aan de motoren. Toen ik 21 was leerde ik het begrip café racer kennen doordat mijn vriend een verbouwde Honda CB 500 liet zien. De puzzelstukjes vielen op zijn plek en vanaf toen ben ik mij volledig op dat soort motoren gaan richten. Al snel groeide de shop en moest ik opzoek naar een grotere garage.”

En hoe begin je zo’n nieuw project?
“In de beginjaren moesten we het vooral hebben van mond tot mond-reclame. Inmiddels is dat veranderd. Vanaf het moment dat we gingen groeien als bedrijf, oma’s garage verlieten en een grotere naam kregen, gingen we inzetten op online marketing. Hierdoor kregen we ook internationale aanvragen.

Een project begint eigenlijk altijd doordat een klant contact met ons maakt en we een gesprek hebben over wat hij of zij wilt. De klant geeft hierbij aan welke motor hij of zij mooi vindt en wat hun smaak is. Vervolgens gaan wij opzoek naar een tweedehands motor en gaan we aan de slag. Over het algemeen gaat het bouwen van de motor in overleg met de klant, maar soms hebben we klanten die ons volledig onze gang laten gaan. Dit vind ik persoonlijk het leukst, omdat we dan écht kunnen laten zien wat we kunnen.

Gemiddeld kost een project rond de €20.000,-, maar uiteraard kan je het zo gek maken als je zelf wilt.”

Hoe onderscheidt Blackbean zich van andere custom bike shop?
” ‘Old is Gold’ zeggen wij vaak. We proberen ons echt te focussen op de oude techniek van de motoren. Ik werk veel samen met mijn buurman Zapp, een motorfanaat die echt leeft voor de motoren uit zijn tijdperk. Ik probeer zijn kennis te combineren met mijn smaak en creativiteit.

Daarnaast willen we ver van de trends binnen de café racer cultuur blijven. Veel zaken spelen in op de lifestyle achter die cultuur en proberen doormiddel van de verkoop van kleding of inrichting succes te boeken. Dat is prima, maar daar doen wij niet aan mee. We focussen ons vooral op het vakmanschap van de motor, de techniek en de essentie: less is more.

Momenteel werken we ook aan de restauratie van een klassieke Horex Regina 350 uit 1955. Echt een heel vet project.”

Hoe heb je de afgelopen jaren de cultuur rondom de café racers zien veranderen?
“Café racers zijn erg populair geworden en hierdoor wordt het ook meer mainstream. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het online aanbod. De prijzen van de motoren die gebruikt worden om om te bouwen tot café racers zijn enorm gestegen. Een tweedehands BMW R100 is inmiddels veel duurder dan een aantal jaar geleden. Daardoor is de kwaliteit ook achteruitgegaan. Die motoren worden vaak op een goedkope manier opgeknapt en getuned”

Heb je ooit nagedacht over een Blackbean autoproject?
“Daar hebben we wel is over nagedacht. Echter hebben we er nu geen ruimte voor. Daarnaast hebben we onze handen vol aan de motor projecten. Zelf rijd ik in een Ford F250 uit 1968, een klassieke pick up. Het lijkt mij tof om ooit met z’n soort auto iets te doen. Ik wil daarin wel de link motoren blijven houden. Bijvoorbeeld een pick up voor het vervoeren van motoren.”

En welke motor(en) rijd je zelf?
“Ik heb inmiddels wel wat motoren voor mijzelf verzameld. Ik heb een Honda CB 250 en 350, een Yamaha XT 660, een Triumph 140V, een originele Honda Dax 110cc, een klassieke Vespa 110cc en nog een aantal van mijn vader. Mijn absolute favoriet is de Ducati 900 Mike Hailwood replica. Een Ducati met gelimiteerde oplage die werk geproduceerd om de successen van Mike Hailwood te honoreren.” 

Heb je tips voor mensen die zelf een café racer willen bouwen?
“Een basismotor is het allerbelangrijkst. Wanneer je een heel specifiek model neemt als beginpunt, maak je het jezelf erg moeilijk. Dit kan natuurlijk heel leuk zijn, maar voor een beginner kan dit uiteindelijk een enorme teleurstelling worden. Maar wil je bijvoorbeeld een echte café racer bouwen, begin dan met een merk wat oorspronkelijk meedeed aan races: Japanse of Italiaanse merken. Van een BMW R100 zal je bijvoorbeeld nooit een echte racer kunnen maken. Daarnaast is het heel belangrijk dat het motorblok in orde is. Hoe minder kilometers op de teller hoe beter…”

Thanks Axel, tof. Succes met je zaak!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS