Interview met techno-held: Chris Liebing!

Met Amsterdam Dance Event vers in het geheugen, voor zover dat mogelijk is, zit dance-liefhebbend Nederland met de ellebogen op tafel en het hoofd rustend op de handpalm. Dark times are coming. De welbekende winterslaap komt er aan en dat is misschien maar goed ook. Het was een mooi festivalseizoen en ook ADE was dit jaar weer top.

Chris Liebing bij #SonosStudioAMS

Wij begonnen grootse ADE met een klein feestje van Sonos in huiskamersetting. Elke dag opende de bekende Nes 116 de deuren voor een professioneel georganiseerd huisfeestje. Niet met je neef als DJ (en dan een gemartingarrixte naam), maar met mooie namen zoals Seth Troxler, Tom Trago en natuurlijk Chris Liebing!

Huisfeestje

Als je de hal van het oude pand doorloopt vind je een huiskamertje waar overdag lezingen werden gegeven in intieme setting en ’s avonds werd omgetoverd tot een gezellig feestkamertje. Loop je terug de gang in, de trap op kom je in ‘The Study’. Een super kleine kamer, maar natuurlijk wel een DJ voor een tof privé feestje. Ga nog een verdieping hoger, kom je in de slaapkamer. Bezoekers zitten en liggen er te relaxen en pakken regelmatig een drankje uit het oude koperkleurige bad, dat vol met ijs en drank ligt. Loop je terug naar beneden, door de ‘bibliotheek’ en nogmaals naar beneden, dan kom je in ‘The Basement’. Een donkere (natuurlijk) plek, dat plaats biedt aan zo’n maximum van 30 personen. Daar gaat Chris Liebing de funderingen eens wakker lekker wakker schudden. Maar niet voordat we hem gesproken hebben…

Interview met Chris Liebing

Het grote verschil tussen de over-gehypede house-scene en dit soort feestjes is meteen duidelijk als Chris, via dezelfde ingang als iedereen, binnen komt. Geen schreeuwende meisjes, geen kinderachtige mannen die een selfie willen nemen. Sterker nog: de helft heeft het waarschijnlijk nog niet eens door. Een enkeling geeft hem een hand en hij maakt aardig een praatje. Over een half uur begint Chris z’n set, dus we trekken hem meteen een aparte kamer in.

In ons gesprek – want interview kan je het niet echt noemen – met Chris, wordt meteen duidelijk dat het allemaal niet té formeel hoeft van hem. Hij grapt dat, toen hij binnenkwam een beetje verlegen was, omdat er nog niemand was die hij kende. Normaal fluistert zijn manager ook in z’n oor waar hij mensen, die hem aanspreken, van zou moeten kennen. Maar hij was er dus nog niet. Dus dan is het gewoon lachen en ja-knikken.

Terug in de tijd

Chris was ongeveer 16 jaar toen hij de muziek op schoolfeestjes beu was en zelf begon met draaien. Op een gegeven moment werd hij bekend als ‘die jongen die muziek draait op schoolfeestjes’. In die tijd kon je het nog geen niet echt mixen noemen want toen gebruikte Chris nog ouderwetse cassettebandjes, waar hij verschillende popmuziek mee draaide. In deze jaren besefte hij nog niet dat dit ooit zijn werk zou gaan worden.

Pas later, rond 25-jarige leeftijd, probeerde hij een normaal leven te leiden. Hij ging studeren, maar merkte al snel dat hij het draaien niet los kon laten. Naast het studeren was hij alleen maar bezig met muziek en hij wist het eigenlijk zeker: “Dit wordt mijn werk”.

Hij ging werken voor een platenlabel in Frankfurt en werd de vaste DJ in de meest belangrijkste techno club in Frankfurt. Steeds meer mensen zagen Chris Liebing op de line-up staan en hij werd steeds populairder. Zijn eerste internationale boeking was in 1996 in Londen. Daarna groeide hij hard en werd wereldwijd bekend.

11009860_1038166052877841_6582119059588651170_nGigs

Tegenwoordig heeft Chris ongeveer 170 gigs per jaar. Een voor een vindt hij ze geweldig en heeft niet echt een favoriete plek om te draaien. “Al vond ik Awakenings, afgelopen jaar in Amsterdam, wel écht een bijzondere ervaring. Een van de beste en gekste feesten waar ik ooit heb gedraaid!” Ook Italië blijft in zijn ogen een land met een van de krankzinnigste feesten.

Wanneer hij terugkijkt naar zijn verleden als DJ, merkt hij dat alles steeds beter wordt. “Vroeger waren sommige gigs niet zo professioneel geregeld en werd er tussen het draaien door nog van alles geregeld. Tegenwoordig zijn er betere geluidsinstallaties in de clubs, wat de beleving voor iedereen beter maakt.”

Wat is er uniek aan Chris Liebing als een artiest?
“Een reden waarom ik begon als DJ, was dat ik niet echt van socializen hield. Het dj’en was de perfecte uitkomst. Ik kon helemaal los gaan achter de booth en tegelijkertijd genieten van de mensen en muziek. Op deze manier hoefde ik niet constant de socializen maar maakte ik toch deel uit van het feest!”

Chris vind zichzelf niet echt speciaal en blijft erg bescheiden. Bezig zijn met muziek helpt hem juist om helemaal zichzelf te kunnen zijn. Achter de DJ booth voelt hij zich het meest vertrouwd, meer dan waar dan ook!

Maar heb je dan ook last van podiumvrees?
“Totaal niet! Om even terug te komen op het socializen, ik ben nerveuzer voor een grote groep mensen die met hem willen praten dan voor een gig. Ik probeer me altijd zo snel mogelijk naar het podium te verplaatsen.”

Van te voren komt er ook geen enkele voorbereiding bij kijken. Dit komt, naar eigen zeggen, omdat hij hier te lui voor is. Chris heeft leren improviseren door dit vaak te doen. En dat doet hij heerlijk! Op deze manier bereid hij zich op een natuurlijke wijze voor. Hij weet wat voor muziek hij gebruikt en wat hij hiermee wilt doen. “Put me somewhere and I’ll do it”. Dus dat is wat je speciaal maakt? “Ik ben een heel makkelijk persoon, laten we ’t zo stellen.”

Wat is je ‘guilty pleasure’?
Na wat uitleg – “Haha, oké er komt nu een hele lijst naar boven! Maar de eerste die eruit springt is: Massive Attack – Pray For Rain.”

We daagden Chris uit om zijn guilty pleasure te draaien tijdens zijn set. Helaas kon hij deze uitdaging niet accepteren. “Je moet hier heel voorzichtig mee zijn. Ik ben hier een keer goed de mist mee in gegaan op een groot feest in Italië: “Ergens in mijn set draaide ik het ‘grappige liedje’ Stereo MC’s met Lost In Music. Het was een enorme afgang; de hele dansvloer had zoiets van WTF is dit. Ik stond achter mijn DJ booth los te gaan, maar was de enige met een connectie met het nummer. En dan moet je het nog maar op zien te lossen, want het meteen doormixen of afkappen is ‘not done’. Haha!”

Waarom heb je gekozen voor techno?
Hij lacht – “Goede vraag, morgen moet ik een hele lezing over geven over techno. Leuke test! Ik ben de techno-scene in gerold, omdat ik eigenlijk nooit een instrument kon bespelen! Techno was de makkelijkste muziek om mee te gaan werken!”

Maar tot op de dag van vandaag blijft techno muziek hem verbazen. Hoe blij hij kan worden van een bass drum en een hi-hat. “Techno gaat soms heel erg diep.”

Chris Liebing

Chris Liebing is een bijzondere DJ met internationale allure, maar met een hele relaxte en zachtaardige persoonlijkheid. Hij is een DJ die geen champagne spuit tijdens zijn optreden om uniek te zijn, maar improviseert, geniet en gewoon zichzelf blijft. Hij is helemaal in zijn nopjes achter de draaiknoppen en daarnaast kun je er een heel leuk gesprek mee hebben, ondanks dat hij het soms lastig vindt om te socializen.

Toffe gozer! Enne Chris, we verwachten alsnog ooit die guilty pleasure in een van je sets 😉

Source :

CLR Facebook



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS