Hyperloop maakt het mogelijk: van Schiphol naar Frankfurt in 50 minuten

Hardt Hyperloop uit Delft is een samenwerking aangegaan met luchthaven Schiphol. Zij gaan samen de uitdaging aan of de Hyperloop een alternatief voor korte-afstandsvluchten kan gaan zijn in de toekomst. Het onderzoek focust zich naar de mogelijkheid voor een onwijs snelle verbinding tussen Schiphol en Frankfurt.

Hyperloop

Elon Musk, CEO van Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX, is ook de man achter de Hyperloop wat in 2013 al is ontstaan. Hyperloop is dé nieuwe manier waarbij passagierstreinen met enorme snelheden door vacuümbuizen schieten. De passagierstreinen zweven in de buis door middel van magneten. Omdat in de buis nauwelijks luchtweerstand is, kunnen de treinen met snelheden van tegen de 1.000 (!) km per uur gaan.

Musk heeft twee jaar terug een wedstrijd uitgeschreven voor de beste hyperloopplannen. Het team uit Nederland, bestaande uit studenten van Technische Universiteit Delft, heeft deze uitdaging met beide handen aangepakt. Het studententeam wordt Hardt Hyperloop genoemd.

Miljoenen

Het studententeam is inmiddels uitgebreid tot een bedrijf met twintig medewerkers. Het bedrijf InnoEnergy heeft de portemonnee flink opengetrokken voor dit project. Zij ontvingen vijf miljoen (!) euro van het bedrijf dat zich inzet voor duurzame energie. In 2017 haalde Hardt ook al 600.000 euro op bij de NS. Nog een investering van 1,3 miljoen is onder andere afkomstig van voetballer Gregory van der Wiel.

Met het geld dat vorig jaar is opgehaald heeft het team een levensgrote testopstelling gebouwd van de Hyperloop. De uitkomst: vijf kilometer Hyperloop kost 20 miljoen euro. Het traject tussen Schiphol en Frankfurt zal dus zo’n 1,8 miljard (!) euro gaan kosten. Niet mis.

Foto: Hardt

Samenwerking

Schiphol is dé connectie van ons Nederlanders met de rest van de wereld. Om de welvaart en het welzijn in het binnen- en buitenland te behouden is het daarom belangrijk om te blijven innoveren voor. Het is essentieel dat Schiphol als locatie goed bereikbaar blijft, daarom wordt er continu gewerkt aan verbetering hiervan.

De hyperloop is hét alternatief voor ongeveer twee miljoen vliegtuigpassagiers per jaar. Het zal jaarlijks tot een besparing van 83.690 ton aan CO2-uitstoot schelen. Schiphol is daarom met Hardt Hyperloop in zee gegaan. Ze gaan kijken naar de haalbaarheid en toepasbaarheid van een Hyperloop verbinding tussen Schiphol en Frankfurt. Schiphol wilt door de samenwerking met Hardt meer kennis ontwikkelen op het gebied van nieuwe mobiliteitsvormen en innovatie bij transportmogelijkheden.

Als het aan Hardt ligt is de Hyperloop in Europa haalbaar. In de toekomst moeten wij vanaf Schiphol in vijftig minuten in de economische stad Frankfurt kunnen staan. Dit in tegenstelling tot de vier uur die we nu kwijt zijn aan de afstand van 450 kilometer. Op jaarbasis zou de Hyperloop 48 miljoen passagiers kunnen vervoeren.

Onderzoeken

Natuurlijk lopen er nog grote onderzoeken naar de realisatie van de verbinding tussen Schiphol en Frankfurt. Zo wordt er gedacht aan bovengrondse buizen op een draagconstructie. Hiervoor moet het gewicht laag zijn én goed bestand zijn tegen de druk van buitenaf. De wanden van de vacuümbuizen moeten hiervoor stevig genoeg zijn. Twee of drie centimeter zou de juiste dikte moeten zijn. Het volgende probleem is dan alleen: de buizen worden té zwaar en zijn moeilijk op de draagconstructie te bevestigen.

De buizen en rails zorgen voor ongeveer tachtig procent van de kosten. Het doel is daarom om deze prijzen te gaan halveren. De gehele Hyperloop zou dan veertig procent goedkoper worden.

Foto: Hardt
Source :

Hardt



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS