Dit is waarom jij meedoet aan een hype

Laatst zagen we de release van de nieuwste Nike zelfstrikkende schoenen overal voorbij komen en ook had iedereen het over de nieuwste iPhone 6s. Zulke dingen zijn een voorbeeld van een hype. Maar hoe ontstaat zo’n hype nou en hoe komt het dat wij massaal met z’n allen in een urenlange rij gaan staan om zo’n hype-item te kopen? In dit artikel geven wij je het antwoord op deze interessante vraag.

Wat is een hype?

Wat is nu eigenlijk een hype? Het woordenboek geeft verschillende definities aan, maar de meest voor de hand liggende is: een door veel mensen gedeelde belangstelling of bezigheid die na korte tijd voorbij is. Het is vaak iets wat ineens heel veel media aandacht krijgt, waardoor het een immense populariteit krijgt. Een kenmerk van zo’n hype is dat het relatief van korte duur is.

Hoe ontstaat een hype?

Mensen zijn graag op de hoogte van de nieuwste nieuwtjes of producten. Het liefst als eerste, zodat ze interessant lijken tegenover hun vrienden en omgeving. Daarnaast wil iedereen ergens bij horen. Wij mensen houden van het ervaren van een groepsgevoel. Deze twee kenmerken zijn, naast de aard van de hype, dé ingrediënten van een hype. Een hype heeft namelijk een aantal achterliggende waarden die interessant genoeg moeten zijn waardoor kan uitlopen tot een succes.

Een hype gaat als het waren door een levenscyclus, alleen dan heel snel. Allereerst ontdekt iemand de hype en doen er mensen mee die altijd overal als eerste bij zijn, de early adopters. Daarna wordt de hype langzaam aan steeds bekender, totdat hij zo bekend is dat bijna iedereen er aan mee doet. Vervolgens komt de hype weer tot een neergang en uiteindelijk tot een einde.

Waarom hebben wij er zoveel voor over?

Wanneer je iets krijgt of koopt wat je waar je al een tijdje naar uitkijkt, komt er in je hersenen een stofje vrij, genaamd dopamine. Dit stofje is cruciaal voor je geestelijke gezondheid. Het zorgt er namelijk voor dat jij je gelukkig voelt, voldoening ervaart en je een vertrouwd, warm gevoel krijgt. Dopamine ontstaat op het moment wanneer je iets nieuws, spannends en uitdagend ervaart. Dit ervaren vrouwen vaak tijdens het winkelen en mannen juist ná het winkelen. Maar wanneer er een nieuwe iPhone of een limited-edition van een paar sneakers gelanceerd wordt, staat er meer op het spel. Hierdoor wordt de aanmaak van het stofje meerdere malen groter, waardoor de ervaring nog intenser en uitdagender wordt.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de oorzaak waarom wij er bijna alles voor overhebben om in het bezit te zijn van het gehypte item. Zo beweert Matthew Killingsworth van Harvard dat dit gebaseerd is op de ervaring en zegt de studie van Dr. Berns van de Emory University in Atlanta dat het vooral komt door anticipatie, de drang dat we ergens bij willen horen en een groepsgevoel willen ervaren. Het is waarschijnlijk een combinatie van beide.

Wanneer het tijdens je strandvakantie heeft geregend, zul je waarschijnlijk achteraf vertellen dat je gezellig binnen wat kaartspellen hebt gedaan en een potje hebt gedart met je maten, waardoor je toch nog een toffe middag hebt gehad met z’n allen. Op dat moment baalde je eigenlijk wel dat het regende, maar door de kracht van de ervaring kan zo iets achteraf toch tot iets positiefs bijblijven.

Conclusie

Dus wanneer je 48 uur lang in de regen en kou in een rij moet staan, maar je uiteindelijk wel in het bezit bent van iets tofs, zal de ervaring van het wachten teniet gedaan worden door de hoeveelheid dopamine die je hebt aangemaakt. Dit door het gevoel dat je ergens bij hoort en de euforische beleving die je ervaart wanneer je het item eindelijk in je handen hebt. Daarom hebben wij er zoveel voor over om in het bezit te raken van een hype-item.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS