Hoe jij van je ochtendhumeur afkomt

Een doordeweekse ochtend is en blijft een zuur moment. Het weekend is voorbij gevlogen en de whisky van zondagavond voel je nog steeds. Dan wordt er vervolgens ook nog eens van jou verwacht om fris en fruitig, met een big smile op het werk te staan. Maar hoe dan? Een ochtendhumeur is gewoon niet handig. Je wordt er zelf niet gezelliger van en de mensen om jou heen kunnen er ook behoorlijk door beïnvloed worden.

Om een ochtendhumeur te ontwijken of voorkomen moet er vaak iets veranderd worden aan je karakter of instelling. Het bioritme wijzigen kan daarbij hulp bieden. Wanneer je de volgende tips serieus volgt, kun jij weer stralend je dag beginnen en zullen de mensen om je heen je een stuk leuker gaan vinden. Perfect toch?

 Tips om jouw ochtendhumeur te vermijden

 Slaap genoeg

Een kort nachtje slapen is voor niemand goed. Gemiddeld heb je zeven à acht uur slaap per nacht nodig, dus zorg er dan ook voor dat je deze uurtjes haalt. Probeer er een gewoonte van te maken om niet té laat je nest in te kruipen, en spreek het liefst met jezelf een vaste tijd af. Wanneer je dit doet voorkom je dat de wekker gaat terwijl je nog in je diepe slaap zit.

Ritueel is the key

Probeer wat minder intensieve activiteiten in de avond te plannen. Tot heel laat televisie kijken is daarom niet ideaal, net als laat in de avond gaan sporten. Het zorgt ervoor dat je uit je slaap wordt gehouden, waardoor makkelijk opstaan in de ochtend een beetje lastig wordt. Over koffie in de avond hoeven we niks te zeggen, toch?

Zet de wekker vroeg

De wekker op tijd zetten zorgt voor een relaxte ochtend. Zo heb je de tijd om even lekker een eitje te koken en rustig te ontbijten. Je spullen zonder haast in te pakken en uiteindelijk een ochtend zonder stress te beleven. Heerlijk!

Foto: David Mao

Doe leuke dingen

Zorg ervoor dat je dingen doet die je leuk vindt. Wanneer je iets leuks op de planning hebt staan, heb je ook meer redenen om met goede zin je dag te starten. Dus doe eens een keer mee met een bootcamp, pak een goede film of ga uiteten met het meisje die je maar al te graag ziet.

Drink water

Drink vóór je ontbijt een glas (lauwwarm) water. Dit zorgt ervoor dat je darmen op gang komen, met als gevolg je hele lichaam wakker wordt. Ideaal om je ochtendhumeur te vermijden én je lichaam gezond te houden, win-win!

Zorg voor voldoende daglicht

Wanneer je als kluizenaar op kantoor zit, zorgt het ervoor dat je concentratie verminderd en je een sloom gevoel krijgt. Het te weinig daglicht krijgen zorgt ervoor dat het dag-nachtritme in de hersenen verstoord raakt. Hierdoor ben je overdag meer moe dan in de avond en raakt je slaapritme verstoord. Het is werkt dus positief om genoeg daglicht tot je te nemen om je ochtendhumeur vaarwel te zeggen.

Minder met alcohol

Zit je nu weer op dinsdagavond in je eentje te zuipen? Nee, wij zullen de laatste zijn die tegen je gaan zeggen dat je moet stoppen met de drank (want = heerlijk), maar weet dat het niet best voor je is. En dat merk je al meteen de volgende ochtend. Een kater is natuurlijk niet bevordelijk voor het voorkomen van een ochtendhumeur en daarnaast word je, volgens onderzoek, ook slaperiger wakker als je ook maar iets gedronken hebt.

https://unsplash.com/photos/75nbwHfDsnY
Foto: Bethany Legg


ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS