Pure schoonheid: de nieuwe Harley-Davidson Iron 1200

Voor velen is Harley-Davidson het summum onder de motormerken en daardoor niet meteen toegankelijk als het rijbewijs nog vers in de portemonnee zit. Ten eerste is het wat kostbaarder, de modellen zijn vaak wat zwaarder en als je een beetje zelfkennis hebt dan weet je zelf ook wel dat er een moment gaat komen dat je een schuiver gaat maken. En dat doe je liever op een goedkopere tweedehandse Aziatische bike, dan op een gloednieuwe blinkende Harley.

Tócht heeft het merk sinds 2009 de Iron 883 gelanceerd, een lichter model dat het merk toegankelijker moest maken voor een grote groep. En dat deed het! De motor is sindsdien in trek bij beginners en vrouwen (klik, geloof me), maar ook als ideale stadsmotor.

Daarnaast is het gewoon ook een heel tof model, dat perfect aansluit bij de trends van nu. Maar toch begint het te kriebelen als je op een Harley-Davidson rijdt met 883cc. Je wil meer. Daarom lanceerde het motormerk onlangs de Iron 1200! En wij waren direct benieuwd…

Harley-Davidson Iron 1200

De Iron 1200 doet qua model en qua striping mooi retro aan, wat de motor een graag geziene bike maakt. Het is absoluut geen grote, lompe Harley, maar juist een handzame motor die ontzettend lekker rijdt.

Rijden

We namen de Iron 1200 mee naar Oost-Duitsland voor een roadtrip en merkte meteen: dit is geen jongen voor de snelweg. True, met 1200cc kom je een heel eind en tot de 120 km/h is het gewoon super comfortabel, maar dit is niet waar deze motor voor gemaakt is. Ieder van ons nam al een dips op deze motor, zodra we bij het bochtenwerk zouden aanbelanden.

Dit doet hij als geen ander. Natuurlijk werkt het lichtere gewicht (255 kg) en de lage zithouding mee, maar ook de positie op de motor is erg relaxt. Ondanks dat de 1200 op hetzelfde chassis gebouwd is als de 833, voelt de motor wat ruimer aan. Daarnaast maakt de Mini Apehanger, die ons doet denken aan de zwaardere Street Bob, het stuurwerk verrassend genoeg erg makkelijk.

Ons oordeel is duidelijk: we zijn groot fan! De Iron 1200 is de ideale Harley voor in de stad en als er veel bochtenwerk aan te pas gaat komen. En voor snelle, lange afstanden pak je toch gewoon de trein?

Looks

Naast de grote Fatboy, Road Glide en Sport Glide (hierover binnenkort meer), stond de Iron 1200 er misschien wat zielig bij, als we ze parkeerden naast een terras. Maar we waren het er allemaal over eens: het was de mooiste motor die er tussen stond. Het throwback design deed ons terug verlangen naar de 70’s, terwijl we toen nog niet eens geboren waren.

Moet je voorstellen…

Het artwork is helemaal on point en staat erg goed in combinatie met de zwarte details. Het café solozadel zit heerlijk en staat prachtig. De zwarte aluminium negen-spaakswielen maken de motorfiets helemaal af. Niet te veel poespas, hier houden we van.

Op de stoep

Nu moet je niet verwachten dat je de Iron 1200 onder de 10k voor de deur hebt staan. Ja, als je ‘m een half jaartje huurt misschien. Maar dan raden we je toch aan om €3.200,- meer te besteden, want dan is deze prachtige motor helemaal voor jou. En geloof ons: dat voelt goed!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS