2018 H-D Breakout: as ‘bad ass’ can be!

Dat choppers de associatie opwekt met mannen in hun mid life crisis en motorbendes, dat kan ik me helemaal voorstellen. Ik deel dat wel met je. Maar je weet ook dat hier een einde aan gaat komen, ooit zijn die dingen net zo retro als Café Racers en Scramblers. En daarnaast: het rijdt fucking heerlijk.

En wil je nou op die trend vooruit lopen, zonder aangezien te worden als een 65-jarig bendelid met een grote snor, luister dan goed. Ten eerste: neem geen snor en ten tweede: schaf de nieuwe Harley-Davidson Breakout aan, want dit ding is sick!

Harley-Davidson Breakout

Looks

The best of both worlds, een bekende uitspraak die zeker van toepassing is bij de Breakout. Het is een chopper, het zit als gegoten, er is veel chroom en de wielen zijn met 18” achter en 21” voor (!) gigantisch. Ook de achterband is zo ontzettend breed (240mm), dat je niet verwacht er fatsoenlijk op te kunnen rijden. Maar het tegendeel is waar.

Daarentegen is er geen overkill aan chroom, gewoon het juiste om die gruwelijke Milwaukee-Eight V-Twin te accentueren. Veel details, zoals de velgen en uitlaatbeschermers zijn bijvoorbeeld zwart, wat het een prachtige look geeft.

Ook siert er een moderne en iconische koplamp met verticale LED-verlichting op de voorvork, met daarachter een breed en recht stuur, zonder al te vele poespas. Dat is ook wel een beetje het credo van de nieuwe Softail lijn van Harley-Davidson en voornamelijk bij dit model: de motoren worden gestript tot het minimum. De kilometerteller is dan ook verwerkt in het stuur, wat volgens Harley nog maar nét legaal is.

Dit alles geeft de Breakout een clean look, maar snoept ook wat kilo’s van het totaalgewicht zodat de motoren een stuk sneller zijn.

Performance

De voorvork staat met 34° redelijk ver naar voren, wat bijdraagt aan het uiterlijk, maar het stuurgedrag vermoeilijkt. Dat in combinatie met de grote wielen en zeer flinke achterband, schept geen hoge verwachtingen qua rijcapaciteiten. Maar geloof me, ik heb genoten van elke seconde op de H-D Breakout. Je gooit ‘m inderdaad niet zo makkelijk door de bocht als een Street Bob of een Iron 883, maar dit maakt het juist uitdagend. True, je moet misschien om de zoveel jaar nieuwe voetsteuntjes aanschaffen door het vele schrapen, maar eerlijk is eerlijk: we wonen in Nederland en daar kan je toch alleen maar rechtdoor.

De power in dit apparaat is ongekend. Zoals van je van een chopper verwacht kun je lekker in de lage toeren het gas open trekken, wat je een machtig gevoel geeft. Het geluid dat je achterlaat is onbeschrijfelijk bruut. Van 0 t/m 100 doet de 114, die wij reden, van 0 tot 100 9% sneller dan de 107. Heel erg netjes!

Aanschaffen

Ik ben niet per se fan van één motormerk, maar ik kan je vertellen: je weet het direct als je op een Harley-Davidson rijdt. Alles klopt. Dit begint bij het automatische alarm en key less startsysteem, daarop gevolgd het unieke geluid, dán die perfecte wegligging en als je ‘m parkeert natuurlijk die duimpjes van de mensen op straat. Alles straalt kwaliteit uit en dit maakt de rijbeleving fantastisch.

Oké, dit klinkt alsof ik Harley wel heel erg op een voetstuk zet. En dat klopt, qua kwaliteit van de motoren is er niets op aan te merken. Maar dat vindt ik van Mercedes-Benz ook en toch zal ik er nooit een aanschaffen. Een Harley wél. Ik vind zeker niet alle modellen tof, maar deze staat absoluut op mijn verlanglijstje. Maar wel ónder de Fat Bob!

En voor kwaliteit betaal je. De H-D Breakout heb je al op de stoep staan voor €25.600,-. Hiervoor heb je de 107. Pak je liever flink uit dan ga je voor de 114 met hier een daar wat Screaming Eagle onderdelen. Beginprijs van de 114: €26.900,-



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS