Getest: de Volkswagen Touareg 2018
Kenmerken:
3.0 V6 Diesel
8 traps automaat
Vermogen: 286 PK/210 KW 4wheel drive
Vanafprijs: € 79.000
De versie die wij reden: €119.000

Het heeft even geduurd, maar de Volkswagen Touareg heeft dit jaar eindelijk een facelift gekregen. In hun uitingen zeggen ze dan ook: de Touareg is klaar voor de toekomst. En of die toekomst wel zo rooskleurig is gingen we uitzoeken.

Volkswagen Touareg R-Line 2018

Groots, zonder zachte G

De Touareg gaat al sinds 2003 mee en is al tijden de grootste ‘reguliere’ personen auto van Volkswagen. Je hebt natuurlijk ook de bedrijfswagens zoals een Caddy en Transporter en exoten als de Amarok die we eerder aan de tand hebben gevoeld. Maar de Touareg is de grootse SUV van Volkswagen. Met een lengte van 4,8 meter heb je echt kolos van een voertuig voor je deur staan. En dat is wat we tegenwoordig verwachten van een premium voertuig. Ruimte om je heen, hoog zitten en buiten dat om: veel comfort.

Size does matter, maar het oog wil ook wat. Wat ten eerste opvalt is de strak getekende lijnen van de Volkswagen Touareg R-Line. Zo strak, dat het enigszins saaie grijs ineens totaal niet meer saai is.

3 liter V6

Zoals eerder beschreven gingen we op pad met een 3 liter V6 diesel, welke ons gedurende de testperiode nooit heeft teleurgesteld. Zuinig, en ook nog eens heel veel koppel. Door het 4wheel drive systeem blijf je aan de weg geplakt en heb je nooit het idee de macht over het stuur te zullen verliezen. Ook bij net iets te hard genomen bochten.

Je hebt de beschikking tot verschillende rijmodi, zoals Eco, Normal, Sport, Snow en Offroad. Een kwestie van een een draaiknop in het middenconsole een slag draaien, een kind kan de was doen.

Het oog wil ook wat

De Touareg is leverbaar in vier verschillende uitvoeringen. Van instapper naar bruut: de Touareg, Elegance, Atmosphere en de R-Line. Omdat we niet van de halve maatregelen zijn, besloten we de R-Line te testen. Die niet alleen aan de R-Line embleempjes te herkennen is, maar ook aan de strakkere bumpers, de grote lichtmetalen velgen en bredere wielkasten. Net even een tandje strakker.

En het interieur is helemaal een feest. Want je wordt verwend met een verwarmbaar stuurwiel, een zwarte dakhemel en zwart lederen bekleding.

Luxe

En omdat we van luxe houden, kunnen we ontzettend  genieten van functies als adaptive cruisecontrol, waarbij je automatisch op je voorganger afremt. En ook weer optrekt.

Of wat denken van een trekhaak die volledig automatisch weg te werken is. En uiteraard tevoorschijn te toveren voor die enkele keer als je ‘m nodig hebt. Knopje ingedrukt houden en klaar. Optioneel te verkrijgen voor €1300, maar wel net effe lekker.

De Ron Jeremy onder de navigaties

Volkswagen noemt het een Innovision Cockpit, maar wij spreken over een soooo wat een mega scherm. Dat gevoel of je voor de eerste keer een iPad Pro in je handen hebt. Dit is toch veel te groot?

Dat gevoel bekruipt je dus ook bij de navigatie display van de Touareg. Want dit is by far het grootste horizontale display wat we tot nu toe hebben gezien. Maar liefst 15 inch aan display krijg je in je gezicht geduwd. En het scherm is ook nog een beetje curved en naar je toegedraaid, zodat geheel allemaal nog wat meer aanvoelt of je je waant in een cockpit. 

Overigens heb je tussen je digitale kilometer- en toerenteller ook nog eens de mogelijkheid om de navigatie tevoorschijn te halen. En ook dit is grandioos, want dit weergeven op een 12.3 inch scherm. Ofwel, je ‘tweede’ navigatiescherm is groter dan een gemiddeld navigatiescherm in een willekeurig andere auto. En mocht je nou compleet het richtingsgevoel van een visstick hebben (zoals ik), dan heb je ook nog de mogelijkheid om via het head up display de navigatie in je voorruit tevoorschijn te toveren. Yes, op drie plekken dus! Als je dan nog de weg kwijt raakt…

Navigatie is overigens een verouderd woord, voortaan schijnt het een infotainment-systeem te heten. Het systeem reageert al zodra je met je hand in de buurt komt van het scherm, waardoor er opeens allerlei opties stand by staan om door jouw vingers aangeraakt te worden. Trek je je hand weer terug, dan wordt het scherm weer ‘normaal’. Het scherm is dusdanig groot dat we het wel een tikkeltje onoverzichtelijk vonden. En dat er zoveel valt in te stellen helpt ook niet direct mee. Simpele instellingen zijn dan opeens best wel verstopt in het infotainment systeem.

Het interieur verdient sowieso een compliment aan de designers van de Touareg. Mooie houten details aan de binnenzijde, en verlichte stripes van linksachter tot aan rechtsachter. Een strak en opgeruimde interieur waar je best wel eens heel relaxed van kunt worden.

Resumé 

De heren van Volkswagen zijn er weer in geslaagd om een vlaggenschip van jewelste neer te zetten. Waar we eerder al enthousiast waren over de eerder geteste Volkswagen Arteon, hebben we ook hier weer te maken met een auto die een standaard gaat worden om mee vergeleken te worden.

Je hebt al een mooie Touareg op de stoep staan voor €79.000, maar wil je echt uitpakken dan ga je voor de R-Line. Voor de versie die wij reden moet je €119.000 neertellen.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS