Alfa Romeo Giulia Veloce, tested and approved!
Kenmerken

- 2.0 Benzine, 280 PK
- Misano Blue
- Achterwiel aangedreven maar door het Q4 systeem soms ook 4WD
- Basisprijs: € 54.000 euro
- De versie die wij reden: € 67.000 euro

Stel je eens voor dat iemand aan je vraagt wat voor auto je rijdt, en je dan een antwoord zou geven als: "Een Alfa Romeo Giulia Veloce". Je gesprekspartner zal vast zijn oren moeten spitsen, want als je het snel uitspreekt lijkt het of je een heerlijk Italiaans gerecht aan het bestellen bent. Maar goed, laat zien hoe je bolide er uit ziet en het gesprek zal direct omslaan.

Wow factor

Of het gaat om kleding, eten of auto’s; smaak hebben onze mede Europeanen wel. Zo ook met de prachtige Giulia Veloce. De Veloce is een gedownsizde versie van de Quadrifoglio, die we eerder hebben getest. Die heeft namelijk 510 pk. Mocht je dat ietwat te grof vinden en je buren hun nachtrust gunnen, kun je beter uitwijken naar de 280 pk gepeperde 'Veloce'. Ook heb je bij het kiezen van een Veloce uitvoering een ander bumperpakket en wat aanpassingen her en der aan het exterieur.

Details

Waarom kunnen we je niet precies vertellen, want schoonheid is een kwestie van smaak. En toch schuilt schoonheid voor ons in de kleine dingen. Wat te denken van de startknop, die op het stuur gepositioneerd zit. Op het begin is het de eerste paar keer even zoeken, maar eigenlijk is het ook best een logische plek. Of de linkervoorzijde waar het kenteken gepositioneerd zit. Net of de Italianen geen zin hadden in een plaatwerk aan de voorkant. Wat we ons goed kunnen indenken, want een geel kentekenplaat op een Misano blauwe Veloce vloekt als een ketter. Wat dan wel weer frapant is, is dat de vriew knalgele remklauwen echt in het oog springen door de zwarte 19 inch lichtmetalen velgen.

En het interieur verdient sowieso de schoonheidsprijs. Simpel, strak doch elegant. Het interieur is een kwestie van no time to waste, copy paste. Want deze lijkt verdacht veel op het interieur van de Stelvio, die we eerder getest hebben. Het geluid komt uit 14 speakers inclusief een netjes verstopte subwoofer. Dit orkest wordt je aangeboden door Harman Kardon. Geniaal geluid!

En hoe rijdt het?

Meer dan prima. De Giulia Veloce heeft verschillende rijmodi om uit te kiezen. De zogenoemende ‘DNA standen’ die we ook in de Stelvio tegen gekomen zijn. De meest saaie stand is de A stand, waar je wel lekker zuinig en snel opschakelt. De N staat voor normaal of neutraal en wil je echt hardcore gaan knallen over de weg kun je ’m het beste in de D, van dynamic, zetten. De besturing wordt dan strakker en het gegrom van de motor is overduidelijk te horen. Overigens kun je de Veloce ook bedienen door de schakelflippers aan het stuurwiel. En de remklauwen happen, precies zoals je het verwacht van een sportieve auto. Je staat binnen no-time stil.

De Q4-vierwielaandrijving is een extra optie en werk als volgt. De auto is achterwiel aangedreven, maar als door een slip of hevig bochtenwerk het systeem merkt dat de voorwielen wat hulp kunnen gebruiken, gaat tot 60% van het vermogen ook naar de voorwielen.

So what’s the verdict?

De Giulia Veloce is een heerlijke auto waar je veel bekijks mee trekt. En de 8-traps automaat vlamt je moeiteloos richting illegale snelheden. De wegligging is meer dan sportief te noemen, zet’m in de sportstand en je hebt een heerlijk strak sturend voertuig onder je kont zitten.

En toch is de auto niet perfect te noemen. Zo vinden we de stoelen net wat te krap zitten. En dit merk je vooral bij lange stukken rijden. Je zit zo smal dat je het gevoel hebt of je net iets te lang door je oma oncomfortabel omarmd te worden. En ondanks dat ik wat kilo’s ben aangekomen de laatste tijd, ben ik met 78 kilo en een lengte van 1.78 niet geheel buiten proportie.

Daarnaast is de draaicirkel van deze auto gigantisch bij U-turns, of je een tractor aan het besturen bent. En zoals eerder beschreven zijn het vaak de kleine dingen die het’m doen. Zo staat het geluid van de knipperlichten echt keihard, of je met een stok om de halve seconde op een houten tafel aan het slaan bent. Maar zijn dit redenen om de Giulia Veloce niet aan te schaffen? Absoluut niet. Het zijn vaak dit soort onvolkomenheden waardoor je van een auto gaat houden. Want perfect is ook maar saai, toch?



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS