Interview met Peter Stas, CEO Frédérique Constant

De Nederlandse Peter Stas werkte eind jaren ’80 voor Philips, in HongKong. Prachtige stad. Naar eigen zeggen zelfs leuker dan Genève, waar hij nu woont. Samen met zijn vrouw had hij een gedeelde hobby: horloges. En dan met name de echte klassieke modellen. Maar wat hij niet begreep was dat er geen mooie, kwaliteitsvolle klassieke horloges te koop waren die hij kon betalen. Hier wilde hij iets aan gaan doen en dat kon op twee manieren: hij moest meer gaan verdienen of hij moest horloges gaan maken uit hetzelfde segment, die een stuk betaalbaarder zouden zijn. Hij deed het beide!

Frederique Constant_65

Frédérique Constant

Samen met zijn vrouw, Aletta, bedacht Peter Stas om een horloge te gaan ontwerpen die qua prijs een stuk toegankelijker is, maar toch klassiek, uniek en zeer kwaliteitsvol. Aletta nam ontslag en begon fabrikanten te zoeken voor de perfecte horloge. Ook vond ze een assembleur in Genéve. Op een oude PC met een grafisch programmaatje ontwierpen ze samen de eerste modellen. Ze lieten er hier zes stuks van maken en gingen op een horloge-fair staan met een heel klein standje. Een aanwezige Japanse groothandelaar kreeg al snel gehoor van dit standje en ging kijken. Hij bestelde gelijk 300 stuks!

“Als ik met mijn vrouw ergens heen ga, ben ook ik te laat”

Hoe laat is het?

FrederiqueConstant-2014-HeatBeatManufacture-06Het is precies 10 jaar nadat Frédérique Constant zich een manifacture begon te noemen. Een manifacture is een bedrijf waarbij het hele productieproces in-house afspeelt. Inmiddels heeft het horlogemerk een mooi en groot kantoor in de horloge-hoofdstad van de wereld, Genéve. In dit hoofdkantoor staan de beste machines en de meest talentvolle horlogemakers ter wereld. Want horloges maken, zoals die van Frédérique Constant, dat is een ambacht!

Wat gaat de tijd toch snel

Wat dat betreft is Frédérique Constant niet zo constant, want het bedrijf blijft maar groeien. “We zijn inmiddels te vinden in meer dan honderd landen. We begonnen in Azië, daarna Europa en zeer recentelijk ook Amerika. Daar groeien we het hardst, maar in Europa zit veruit de grootste markt, wat eigenlijk zeer uniek is voor horlogemerken. Dit gaat ook wel zo blijven, want je ziet dat onze horloges erg in trek zijn bij Europeanen: modest, understated and a good value for money.”

Frederique Constant_55

“Bent u zelf een man van de tijd”, was onze volgende vraag. “Zeker, maar als ik ergens naar toe moet met mijn vrouw, dan ben ook ik te laat.” En we hadden Peter beloofd erbij te zetten dat hij het zei met een knipoog, dus bij deze.

Aan de grote klok hangen

Nog steeds nemen Peter en Aletta het ontwerpen van de horloges voor hun rekening en speciaal voor deze gelegenheid, om te vieren dat het bedrijf al 10 jaar een Heart Beat Manifacture is, hebben ze de nieuwe FC-945 Sillicum Heart Beat uitgebracht. En prachtig horloge – want klokje mag je niet zeggen, die hangen aan de muur – met de herkenbare opening om het hart van de horloge te kunnen zien.

Op de avond van het interview was ook een extra unieke horloge aanwezig, waarvan er maar één te vinden is in Nederland. Dat is de onderstaande en hij is van jou voor zo’n 30.000 ballen.

Frederique Constant_62-2

De tijd zal het leren

En de tijd heeft al geleerd, dat het oer-idee van betaalbare klassieke horloges een goed idee was. Natuurlijk is 30.000 euro helemaal niet toegankelijk en daarom heeft Frédérique Constant ook een normale prijsrange van 800 tot zo’n 5000 euro. Goedkoop, zeker niet, het blijft een luxe product met stijl. En dat is iets wat het merk zeker heeft: stijl. Als je een Frédérique Constant hebt, dan heb je iets unieks in handen! Nou ja, eigenlijk OM je handen.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS