Ford Mondeo Vignale: Meer dan een Auto!

CREDITS: Roel van der Krabben
Rides

Ik ben fan van de Ford Mondeo. Ik vind het qua uiterlijk een enorm mooie wagen. Toen we gevraagd werden om de Ford Mondeo Vignale te testen, was het antwoord dan ook een volmondige ja!

Vignale?

Ja, Vignale! Vignale is het sausje met extreem veel luxe dat Ford over een aantal van zijn modellen giet. De Mondeo is er daar één van. Vignale [vIn’jiel], wat toch wat meer spraakverwarring gaat veroorzaken dan het vorige sausje Ghia, is meer dan een luxe uitvoering. Het is een service. Zo heb je vanaf het samenstellen van jouw Vignale contact met je eigen Vignale-Relatiemanager. Je nieuwe Vignale wordt afgeleverd waar je maar wil. Ook voor service beurten wordt hij gehaald en gebracht, inclusief leenauto. Er is 24/7 een team beschikbaar dat je kunt bellen voor hulp met je Vignale. Je wordt lid van de Vignale-club. Dat betekent een magazine, exclusieve aanbiedingen en kortingen in hotels en restaurants.

De Ford Mondeo Vignale komt van dezelfde band als de normale Vignale, maar wordt door 6 geselecteerde monteurs daarna onderhanden genomen om hem de ‘Vignale Touche’ te geven.

Ford Mondeo Vignale

Het uiterlijk van deze auto mag er zijn. Maar dat mag de gewone Mondeo ook zeker. Wat is er dan werkelijk anders? De speciale Vignale-grill vangt direct je blik, net zoals de spiegels en chrome sierlijsten.

Het interieur is modern en chique. De handgestikte  wit-lederen (optioneel) bekleding is erg opvallend, en daar moet je van houden. Deze bevat dezelfde graatstructuur die je in de grill kunt herkennen, leuk detail. De stoelen bevatten een massagefunctie (die ik vaker gebruikt heb dan verwacht) en zijn op 10 punten in te stellen voor een optimale zithouding, met memory. Jet zit sowieso heerlijk breed. Het dashboard is met leder afgewerkt en het Sony entertainment systeem voldoet aan de huidige eisen, al vind ik het geluid een beetje tegenvallen.

Over het geluid van de auto ben ik echter wel te spreken; dat is er vrijwel niet! Met op alle modellen extra dempend glas en op de dieselvarianten zelfs active noise reduction, rijd je vrijwel geruisloos. Adaptive cruisecontrol, lane- en parkassist en navigatie met spraakcontrol zorgen voor een zorgeloze reis van begin tot eind. Daarnaast zijn er nog extra opties als een panorama- of schuifdak, die de auto helemaal af zouden maken.

Oja, je hebt enorm veel bagageruimte!

Rijden in de Ford Mondeo Vignale

De brede wielbasis en de lengte van bijna 5 meter zorgen voor een degelijk gevoel. De automaat is voorspelbaar en soepel. Hij ligt heerlijk op de weg en de 2.0 ecoboost motor met 203pk heeft meer dan genoeg vermogen om comfortabel te rijden. De eerder genoemde adaptive cruisecontrol is makkelijk in gebruik, lane assist heb ik wel eens beter meegemaakt. Het verbruik (50/50 snelweg en in bebouwde kom, met een vrij sportieve rijstijl) was ongeveer 10-11 liter per 100 km wat ik wat aan de hoge kant vond.

Conclusie

De Ford Mondeo Vignale is een auto die zich qua klasse kan meten met een a4, 3 serie of c-klasse. Maar voor het bedrag van een mooie Vignale heb je bij onze Duitse vrienden een instapmodel. Met de Vignale kun je makkelijk hele dagen comfortabel rijden,zonder met een schuin oog aangekeken te worden. Om deze 2 redenen én gewoon de schoonheid van deze auto, zul je de Ford Mondeo Vignale vaker op de weg gaan zien!

Menu
Total
0
Share