Een oude legende keert terug: Fiat 124

Of Fiat legendarische auto’s maakt, dat mag je zelf bepalen. Ikzelf vind de Fiat 500 niet legendarisch, maar wel een icoon. De Abarth varianten daarentegen vind ik wel legendarisch. En ook de ritten die Roel en ik vroeger maakten in zijn moeders Cinquecento waren vrij episch. Maar de Fiat 124 was bij mij al vrij ver weg gezakt. Niet gek ook, want de originele Fiat 124 stamt uit de jaren ’60. Totdat ik in april, notabene in Death Valley, weer werd geconfronteerd met de ‘oude’ 124 en het jongere broertje. Na het versturen van deze foto, kon ik natuurlijk niet achter blijven en moest ik de 124 ook even aan de tand voelen in Nederland.

Fiat 124 Azzurro Italia

Een auto van dit kaliber mag natuurlijk wel een opvallend kleurtje hebben. Wij kregen de Fiat 124 mee in de kleur Azzurro Italia. Of ik die kleur zelf ook had gekozen, daar ben ik nog niet helemaal uit. Toegegeven, in de zon ziet het er prachtig uit. En net zoals bij de Fiat 500 is de Fiat 124 een perfect uitgevoerde retro auto.

Een Japanse Italiaan

Zeg het niet te hard, maar de Fiat 124 heeft stiekem ook een beetje Aziatisch bloed. Is het vloeken in de kerk? Bij Ferrari of Alfa Romeo komen ze er denk ik niet mee weg, maar bij Fiat hebben ze de gok genomen. En naar mij idee pakt de gok goed uit. Als je goed kijkt naar de Fiat 124, en dan met name naar het interieur, dan heeft hij wel iets weg van de Mazda MX-5. En ook dat is een auto naar mijn hart, want daar heb ik mijn racelicentie in gehaald.

Italiaans temperament

Aan het uiterlijk van de auto kan je zien dat het waarschijnlijk een pittig bakkie is. De Fiat 124 is maar 1050kg en is uitgerust met een 1.4 liter benzinemotor. Is dat alles? Ze hebben inderdaad maar één motor voor de Fiat 124. Toch zorgt dit 1.4 liter blok voor 140pk en sprint naar de 100 km/h in ruim 7 seconden. Bij de 215 km/h vindt het blok het wel goed geweest, maar ach, in een Fiat 124 heb je geen haast. Mocht je wat meer haast of temperament hebben, heeft Abarth een oplossing voor je: Abarth 124. De Abarth 124 perst 170pk uit hetzelfde blok en doet het sprintje naar de 100 km/h onder de 7 seconden. Persoonlijk zou ik altijd voor een Abarth gaan.

Bochtenvreter

Laten we eerlijk zijn, de Fiat 124 is echt een leuke auto om in te rijden. Waarom? Achterwielaandrijving en cabrio zijn natuurlijk de ingrediënten voor leuke ritjes. Daarbij is de wegligging geweldig. Doordat de motor voorin ligt, de auto een laag zwaartepunt heeft en op de achterwielen wordt aangedreven is het erg leuk om in te rijden. Wat mij betreft mag er altijd een grotere motor in, maar dat zou een beetje buiten proportie zijn. Toegegeven, met ruim 1,90 meter ben ik eigenlijk net iets te lang voor deze auto.

Nostalgisch prijsje

Oude tijden herleven in de Fiat 124. Maar helaas zijn de prijzen toch wel wat meer van deze tijd. De Fiat 124 spider is verkrijgbaar voor ruim €34k. Voor de Abarth 124 betaal je ruim €46k. Dan heb je wel een hele leuke auto. Voor de opbergruimte hoef je het niet te doen, voor al het overige wel.



ESSENTIALS