Maak kennis met de Ferrari FS90 Stradale, de eerste PHEV van Ferrari

CREDITS: Ferrari

We zijn inmiddels goed bekend met Ferrari. Al eeuwen rollen in Maranello, de thuisbasis van Ferrari, de aller snelste en mooiste supercars van de band. De autowereld is aan flink wat veranderingen onderhevig. Want of ze nu willen of niet, elektrisch rijden is de toekomst. Ook Ferrari heeft daar gehoor aan gegeven. Wij presenteren: de Ferrari FS90, de eerste PHEV van Ferrari, ooit!

Eerste plug-in hybrid Ferrari

We zijn gewend dat auto’s die worden aangedreven door zowel een benzine- als een elektromotor een akelig groot vermogen hebben. Ferrari’s hebben van origine al veel vermogen, maar met deze elektromotor wordt het alleen maar hoger! De Ferrari FS90 levert eens steigerende 1.000 pk, net zo veel als een Bugatti Veyron!

Rijdynamiek heeft bij Ferrari een andere betekenis gekregen met de komst van de Ferrari FS90. De engineers hebben de vooras volledig elektrisch gemaakt. Daarnaast leveren de elektromotoren de kracht individueel naar de voorwielen. Dit maakt het dat deze supercar nog makkelijker zijn limiet haalt. Tof of levensgevaarlijk?

Ferrari FS90, Maak kennis met de Ferrari FS90 Stradale, de eerste PHEV van Ferrari

Op alle fronten extreem

De 90 graden gekantelde V8 motor levert 780 paardenkrachten. Op zichzelf al een hele prestatie, want dit is namelijk meer vermogen dan er ooit in een V8 van Ferrari heeft gezeten! Omdat ze dat niet genoeg vonden komt daar nog wat bij. De elektromotoren leven namelijk de overige 220 pk. Gecombineerd leveren deze motoren dus 1.000 pk, een vermogen waarvan je stijl achterover valt!

Doordat de auto zo licht is, heeft hij een vermogen-gewichtsverhouding van 1,57 kilo per paardenkracht. Deze verhouding en het feit dat het de eerste vierwiel aangedreven Ferrari is, maakt het dat deze Ferrari in 2,5 seconden op 100 kilometer per uur zit.

Rijstanden

Bij Ferrari hebben ze goed nagedacht over de verschillende toepassingen die deze bolide gaat hebben. Misschien wil je vandaag wel boodschappen doen met dit wagentje, morgen op het circuit rond scheuren en de dag erna op bezoek bij familie. Daarom zijn er verschillende rijstanden geïntroduceerd, ieder geschikt voor een andere functie.

  • eDrive: de verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld en de aandrijving is geheel elektrisch via de elektromotoren op de vooras. Je kan in deze stand maximaal 25 kilometer volledig elektrisch rijden met snelheden tot 135 kilometer per uur, niet gek!
  • Hybrid: dit is de standaard rijstand wanneer de auto wordt gestart, waarbij de nadruk ligt op efficiency. De V8 wordt uitgeschakeld wanneer dit mogelijk is, maar het vermogen blijft beschikbaar mocht je even gas willen geven!
  • Performance: in deze stand blijft de V8 altijd actief. Het volle vermogen is ten alle tijden beschikbaar omdat er wordt gefocust op het opladen van de batterijen. De V8 blijft dus altijd draaien!
  • Qualify: in deze modus beschikt de Ferrari over het maximale vermogen, ook de Elektromotoren benutten hun volle vermogen!

[powerkit_alert]Specificaties

90-graden gekantelde V8 turbo
1.000 pk
780 pk sterke V8 motor
220 pk sterke elektromotoren

Gewichtsverhouding van 1,57 kilogram per pk

800 Nm koppel met overdrive naar 900 Nm koppel

0-100 kilometer per uur: 2,5 seconden
0-200 kilometer per uur: 6,7 seconden[/powerkit_alert]