Eastpak introduceert een wel heel bijzondere lijn

Backpackers, studenten, avonturiers en iedereen die graag op pad gaat opgelet. Eastpak komt met een nieuwe tassenlijn. Een volledig nieuwe lijn is het niet echt, het is namelijk een toevoeging aan een in 2015 geïntroduceerde ‘capsulelijn’ genaamd ‘Inspired by the world of..’. In dat jaar had Eastpak een succesvolle editie met het Britse Hackney en met het Nederlandse Vlisco. Nu, in 2016, raakte Eastpak geïnspireerd door Azië. In september introduceert het merk twee capsulecollecties gemaakt van Japanse denim. Eastpak wordt nog easterlijker.

Eastpak

Voor zij die het niet wisten: Eastpak is in 1952, onder de naam Eastern Canvas Products, begonnen met het maken van duffels en rugzakken voor het Amerikaanse leger. Een kleine 24 jaar later kwam Mark Goldman bij zijn vader, de eigenaar van het bedrijf, werken. Hij ontdekte een nieuwe markt naast soldaten en dat waren studenten. Hij veranderde de naam in Eastpak. In de jaren tachtig begonnen ze gekke flitsende plaatjes te maken voor op hun rugzakken. Eind jaren negentig hadden ze een wereldprimeur met de bagage op wieltjes, waardoor elke vakantieganger ze wel een bloemetje mag sturen. Rond de helft van de jaren nul verzamelde Eastpak verschillende designers die de tas nog beter maakte. Zes jaar later werd de Eastpak Artist Studio opgericht. Toonaangevende creatievelingen van over de wereld tonen hun kunsten op de iconische tas. En vanaf 2015 ‘Inspired by the world of..’ met dit jaar in de hoofdrol: Japanse fabrikant Kuroki en de zeldzame stof Boro.

Kuroki

‘Lastpak’ vindt het geweldige om met andere merken samen te werken. De tas heeft de test van tijd ontstaan. Al 60 jaar is het een iconische naam over heel de wereld. Ook Kuroki is ook niet bang om samen te werken en is net iets eerder geboren. Het bedrijf is in 1950 gesticht door Tamotsu Kuroki, een synoniem als het gaat om Japanse Denim. Het uit Okayama afkomstig bedrijf werkt met zogenoemde ‘high-garde selvedge’ denim. Een speciale techniek waarbij de naadlijnen samen geweven worden door middel van rode kruis-garen. Hierdoor is het onwaarschijnlijk dat de naden gaan rafelen of loskomen van je tassie. De stof komt in twee kleuren donkere denim en licht-blauw. Beide kleuren zullen een prijskaartje van €130 hebben. De tassen zullen in elk geval gesigneerd worden met een ingeweven koi-karper. Zo kan iedereen zien dat jij een legendarische Kuroki Eastpak in je bezit hebt.

Boro

Er is nog een derde soort Eastpak die je buit kan maken. Al moet je ook wel een redelijke buit hebben wil je deze aanschaffen. De tas is gemaakt van Boro. Dit is een van de zeldzaamste en meest gevierde stoffen die onze planeet kent. De stof is geweven in een lapwerk van Japanse denim. Delen van de Boro heeft er al een aantal oorlogen opzitten, het is namelijk een goede 100 jaar oud. De tassen zijn handgemaakt en ontstaan uit een unieke samenwerking. Daarnaast zijn er maar een totaal van vijf Eastpakkers gemaakt die een lapwerkje bezitten met deze uiterst zeldzame stof. Dit maakt het een unieke collectors item en ze zien er super tof uit! Met een bedrag van €1000 ben jij een echte Boro bezitter. Oude stof ontmoet nieuwe techniek in dit eerbetoon aan de Japanse Denim.



ESSENTIALS