De Ducati XDiavel S: een duivel uit een doosje

Crossover. In de autowereld een term waar nogal veel mee gesmeten wordt. In de motorwereld (nog) een stuk minder. En dat is niet terecht. De Ducati XDiavel S laat zien waarom. Een combinatie van een Powerbike met het gevoel van een racer, maar het comfort van een cruiser. Dat klinkt toch ideaal? Wij gingen de uitdaging aan en danste met de duivel.

Ducati XDiavel S: Duivels Design

De XDiavel S schreeuwt. Niet alleen het heerlijke, kenmerkende Ducati geluid schreeuwt. Ook het bijzondere design. De massive voorkant, lange wielbasis, het indrukwekkende achterwiel en de vernuftig ontworpen uitlaten geven het een stijlvolle cruiser look waar menig nek voor om gaat draaien. Het strakke kontje en het voor het oog kleine stuurtje geven de Ducati XDiavel S de snelle look die dit beest verdient.

Tijdens de hele week dat we de XDiavel S mochten testen heeft het design me verovert. Elke keer dat ik naar de witte machine liep vielen andere details me op. De uit aluminium gefreesde elementen zijn stijlvol en sportief, de achterlampen zijn fenomenaal verwerkt in de minimalistische achterkant en elke keer is er een nieuw stukje XDiavel S dat je verrast. Het is lang geleden dat ik zo onder de indruk was van het design van een motor. En ik ben niet de enige, als ik de vele duimpjes en goedkeurende blikken tijdens het touren mag geloven.

Gebalanceerde Gekheid

Een cruiser van Ducati, is dat wel een cruiser? Ja zeker! De Ducati XDiavel bereikt zijn maximumkoppel van 126 Nm al bij 5000 toeren, en op 2000 toeren geeft hij al 100 Nm. Iets wat we niet gewend zijn van onze Italiaanse vrienden. Rustig cruisen op een laag toerental is dus geen enkel probleem.

Het enorme koppel zorgt echter bij mij vooral om het gas juist flink open te trekken. En wanneer je dit doet weet je waarom de machine een duivelse naam heeft. Het koppel in combinatie met een topvermogen van 156 pk op een gewicht van 220 kilo (droog) maakt het een monster duivel. De extreem vlakke curve waarmee het vermogen wordt losgelaten, zorgt voor een goede controle zonder het gevoel te hebben dat je inlevert.

Waar deze balans nog meer terug te vinden is, is het bochtenwerk. Door de lange wielbasis en het lage zwaartepunt stuurde ik in het begin redelijk rustig. Na een tijdje merk je hoe stabiel deze motor eigenlijk is. Natuurlijk helpt de gigantische 240/45 ZR17 achterband hier ook aan mee. En dan begint de lol pas! Met gemak smijt je de XDiavel S door de bochten in een hoek die je voor een cruiser voorheen voor onmogelijk had gehouden. Leven!

Conclusie

Met het zitcomfort van een cruiser, de sportiviteit van een snelle naked en de looks van een Italian Stallion en het geluid van een Ducati. En dan hebben we het nog niet eens over de beschikbare Ducati Power Launch gehad waarmee je maximaal accelereert. Zoals je merkt ben ik enthousiast en zou ik nog pagina’s vol kunnen schrijven over de Ducati XDiavel S. Maar dat ga ik niet doen. Soms moet je dingen gewoon ervaren en dit is er een van.

Zijn er dan geen minpunten? Natuurlijk wel. Allereerst het prijskaartje. De Ducati XDiavel S begint bij €28.390,- wat een flink bedrag is. Zeker omdat je er alleen op rijdt, want het zitje voor een eventuele passagier is een grote grap. En dat was het dan eigenlijk ook wel. Misschien is het de roze bril die ik nog op heb dat ik wat dingen mis, maar wat een machine. Een liefde met een prijskaartje, maar ik ben verliefd.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS