Ducati Scrambler Café Racer

Iedereen met een beetje basiskennis van motoren fronst bij de naam alleen al, want Scrambler én Café Racer? Daarnaast wekt het ook interesse. Want sinds de Ducati Scrambler in 2015 op de markt kwam, wemelt het op Instagram en Pinterest van de café racers met de Scrambler als basis. Dus waarom zou de fabrikant zelf niet de stap wagen?

We zijn blij dat ze in Bologna, waar het hoofdkantoor van Ducati gevestigd zit, zichzelf dit afvroegen. Het resultaat is een prachtige nieuwe bike met een hoog vintage-gehalte.

Ducati Scrambler Café Racer

Tot nu toe konden fans van motoren die in een oldschool jasje zijn gegoten, terecht bij de Ducati Scrambler Classic, maar met de gloednieuwe Café Racer in de catalogus zal bij veel liefhebbers de keus hierop vallen. De Café Racer is qua looks erg goed uit de verf gekomen. En de naam klopt: het is een Café Racer, maar ook een Scrambler.

Voor het design is Ducati in eigen archief gedoken en kwamen natuurlijk terecht bij de 900SS uit 1980. Na blueprints hiervan erbij gepakt te hebben, gingen ze aan de tekentafel. Deze 2017 Café Racer was het resultaat.

Wat meteen opvalt is de prachtige kleur; black coffee, die je direct terug neemt naar oude tijden. Ook de cover over het passagierszitje, welke een café racer typeert. Een prachtig vormgegeven lederen zadel. En natuurlijk een laag clip-on stuur met (omgekeerde) ronde spiegeltjes, welke we nog herkennen van de gelimiteerde Italia Independent. Het stuur geeft je automatisch een sportievere houding, wat het niet per se comfortabeler maakt, maar wat er wel een stuk beter uitziet.

Vintage sportief

Niet alleen deze keuzes zorgen voor het sportieve karakter van de motor. Ducati heeft niet zomaar een nieuw setje op deze Scrambler gezet, ze hebben er volgens sommigen een compleet nieuwe motor van gemaakt. Dat vinden wij wel meevallen, maar er zijn zeker wat duidelijke veranderingen. Denk aan kleinere 17″ wielen met standaard Pirelli Diablo Rosso II banden, een stuggere vering en een kleinere topkuip. Dit maakt de rijervaring anders, waardoor je echt het gevoel krijgt op een andere motor te rijden als elke andere Ducati Scrambler.

Maar er zijn natuurlijk ook veel overeenkomsten, waaronder natuurlijk de bekende ‘teardrop’-tank en LED-display. Net zoals de andere Scramblers, m.u.v. de Sixty2, heeft de Café Racer 803 cc L-twin met de kracht van 75 paardjes.

We weten allemaal dat Ducati geen budget-motoren maakt, dus dat je onder de 10k niet klaar bent voor zo’n speciaal stukje Italiaans kunstwerk. Maar heel duur is ‘ie ook niet. Voor een kleine €13.000,- staat de Ducati Scrambler Café Racer bij jou in de garage!

De Ducati Scrambler Café Racer was te aanschouwen tijdens MANIFY: Out of office op 09-06-2017. Houd manify.nl/out-of-office in de gaten voor meer van onze events.

En dan nu: terras!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS