Een Ducati Multistrada voor iedereen

Waarschijnlijk weet je ondertussen wel dat ik de nummer 1 fan ben van de Ducati Multistrada. Zo was mijn eerste motorritje – achterop bij de fabrieksrijder van Ducati – op een Multistrada 1200 in Bologna. Vervolgens heb ik nog wat fenomenale kilometers gemaakt op de 1200 Pikes Peak. En nu was het tijd voor iets nieuws. Of eigenlijk twee nieuwe dingen. De Ducati Multistrada 1200S en zijn kleinere broertje de Multistrada 950. Wij zetten ze tegenover elkaar.

Ducati Multistrada

De Ducati-mannen die in het hoofdkantoor in Bologna ooit het concept presenteerden werden waarschijnlijk voor gek verklaard. Ducati is natuurlijk het motor sportmerk pur sang. Maar ze gaven de Ducati Multistrada een kans. Zoals je ziet, het is een combinatie van een allroader en een sportieve racemotor. Kortom, het beste van twee werelden. Je kan lekker doorrijden, maar je zit comfortabel en je kan er elke dag op rijden. Het bleek voor Ducati een gouden greep, want het is momenteel de best verkopende fiets van de Italianen.

1200-serie

De Ducati Multistrada 1200-serie is er in vele soorten en maten, maar het komt allemaal neer op het volgende: 1198,4cc en ruim 150PK. En dat zijn rappe dingen, dat kan ik je wel vertellen. De bijna 130Nm koppel merk je flink, want de Multistrada 1200S waar ik mee reed, wilde maar door gaan.

Verder heeft de 1200S natuurlijk de nieuwste snufjes. Zo kan de vering automatisch worden aangepast en uiteraard zijn er diverse rijstanden: Sport, Touring, Urban en Enduro. In Sport en Enduro krijg je de ruim 150PK volledig tot jouw beschikking. Terwijl het juist in de stad handig is om niet zo’n gewiekste motor te besturen. Uiteindelijk zal je waarschijnlijk heeft meeste rijden in de Touring stand, omdat dat gewoon het lekkerste rijdt. Trek hem af en toe wel lekker door, want hij maakt een heerlijk geluid boven de 5000 toeren. Helemaal als je de Db-killers eruit schroeft.

De Multistrada Benjamin

De echte Multi-kenners weten dat de eerste serie begon met een 1000 en later een 620 serie. Toen de 1200-serie kwam, was er een tijd lang geen kleiner broertje. Tot voor kort, want de Multistrada 950 maakte zijn opkomst. Het 937cc, bekend uit de Ducati Hypermotard, perst er ruim 110PK uit. Dat scheelt dus maar 40PK met zijn grotere broer. En weet je wat het voordeel is? De Ducati Multistrada 950 is een stuk goedkoper. Je krijgt dus lekker veel waar voor je geld!

Toeren naar je werk

De Multistrada 950 en de 1200S zijn beiden erg geschikt om dagelijks mee te rijden. Uiteraard is de 1200S iets leuker om te berijden, maar de 950 doet er heel weinig aan onder. En de 950 is een stuk zuiniger, lichter en goedkoper. Ik mis er wel het brute geluid bij, maar met een mooie uitlaat ben je er ook zo weer. Mocht je het geld hebben, ga dan voor de 1200. Maar heb je het niet – zoals ik – dan is de 950 echt een super mooi alternatief!

Kleinere motoren met kleinere prijzen

De Ducati Multistrada 1200-serie begint vanaf ruim €20k. Voor de 1200S betaal je zelfs ruim €23k. Maar dan het goede nieuws! Voor de Multistrada 950 betaal je ‘slechts’ €15k. Dat is echt een hele mooie prijs voor zo’n fiets. Ren naar de dealer!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS