Na de Multistrada wil je geen andere motor meer

Rides

Ruim een jaar geleden was ik in Bologna voor de introductie van de Multistrada 1200S. Ik was in een klap verkocht. Als ik ooit mijn motorrijbewijs zou halen en genoeg geld bij elkaar heb gespaard, dan zou dit mijn motor worden. Het motorrijbewijs is ondertussen een feit. Voldoende geld helaas nog niet. Maar mijn vrienden van Ducati waren de beroerdste niet en stuurden me met de Multistrada 1200 Pikes Peak op pad. Wat een week was dat…

Multistrada; Hate it or love it

Roel en Tommie zagen me aankomen. Zij zijn niet zo van de tourmotoren. Dat vonden ze voor oude mannen. Tot ze zelf op dit geweldige apparaat stapten en ineens zelf oude mannen waren geworden. Motorrijders, in tegenstelling tot autorijders, kopen een motor op basis van wat ze mooi vinden. En ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die een Ducati Multistrada niet mooi vinden. Ik vind persoonlijk een chopper niet heel mooi. Smaken verschillen dus.

When touring meets performance

Dat de Multistrada een tourmotor is, ziet iedereen. Het lijkt een grote en niet al te snelle motor, maar niets is minder waar. De Multistrada is extreem wendbaar. Ik denk dat mijn collega’s het kunnen beamen dat dit wellicht de fijnste motor is waar wij op hebben gereden. Daarnaast is de Multi (zo heet hij in de volksmond) enorm snel. Eigenlijk kan je ook niet anders verwachten van 160PK in een motor van 200kg. Mijn Volkswagen Golf heeft niet eens 160PK.

Pikes Peak

Het model waar wij die tijd op reden was de Multistrada Pikes Peak. Persoonlijk mijn favoriete Multi uitvoering. Pikes Peak is een berg van de Rocky Mountains en is ruim 4300m hoog. Volgens Wikipedia kan Pikes Peak ook met de auto (of in Ducati’s geval de motor) beklommen worden. Er schijnt veel moed voor nodig te zijn, want de grotendeels onverharde weg naar de top, heeft scherpe bochten en geen vangrail. Kortom; perfect voor een van de bekendste bergraces in de wereld. Geen wonder dat er een motor naar vernoemd werd.

Italiaans temperament

Benieuwd wat deze machine allemaal te brengen heeft? Naast een strak en racevorming uiterlijk, met veel carbon afwerking, is de Multi Pikes Peak een technisch hoogstandje. Laten we overigens maar beginnen met de uitlaat. De Termignoni uitlaat zorgt voor de befaamde Ducati sound. En er zit (zoals bij vele Ducati modellen) een killer in de uitlaat. Dit betekent natuurlijk dat als je die eruit haalt, je nog meer kabaal hebt. Bij de xDiavel S durfde ik het niet aan, omdat ik graag nog aangesproken wilde worden door mijn buren. Bij de Multistrada Pikes Peak durfde ik het wel aan. Ik weet niet of mijn mede weggebruikers hier heel blij van werden, want als je het gas opentrok maakte het wel een heel lekker geluid.

Dit wil je

Ik snap het, de Ducati Multistrada wil je. En zelfs mijn collega’s willen hem wel hebben. Maar mocht je benieuwd zijn naar de prijzen. De Multistrada 1200 is verkrijgbaar vanaf €19.990. De 1200S kost ruim €22k en de Pikes Peak nog iets meer. Tegen de tijd dat ik het geld heb, kan ik beter een tweedehandsje kopen.

tags: ,
Total
0
Share