Drink Trends 2015

We hebben een zwak hart voor fashion, maar trends zie je niet alleen in de modewereld. Alles heeft trends: inrichting van je woning, auto’s, tattoo’s, restaurants, apps, taal, precies en ook drinken dus… Waar gaan wij in 2015 onze glazen mee vol gooien en dan bedoel ik niet alleen alcohol! Dit zijn de drink trends voor 2015:

Seef bierDrink Trends 2015

Speciaalbier

Zo’n 4000 jaar voordat onze jaartelling begonnen is dronken mensen al bier. Bier is goed. Bier is mannenlijk. Bier is lekker! Speciaalbiertjes zijn eigenlijk alle bieren die geen pils of lager zijn, want die zijn te normaal om speciaal te zijn snap je? Bier drinken kan net zo’n kunst zijn als wijn en dat begint de wereld steeds beter te snappen. In 2015 gaat echt iedereen, inclusief de vrouwen, aan de speciaalbiertjes. Met de vele zachte blonde bieren en de nieuwe fruitbieren zetten merken ook in op vrouwen. Dat vinden wij mooi, want dan kunnen we ook lekker biertjes doen met de vrouwen. Apps als Untappd, maken het drinken van speciaalbier nog populairder en leuker om te doen. Er is zo veel te ontdekken en met apps als Untappd kun biertjes beoordelen en stoer doen tegen je vrienden, dat jij nóg onbekendere biertjes hebt gedronken dan hen!

Aanraders: Jopen Hoppenbier, Seefbier, Ijwit, Hopus, Vedett I.P.A. 

fritz-cola en -limo

fritz-kola

Aus Deutschland dus. Dit ga je dus echt overal zien komend jaar. Duidelijk is dat wereld geilt op nicheproducten. Dingen die anderen niet hebben. Leuk. Coca-cola en Pepsi zijn de marktleiders op het gebied van frisdrank, dus een keer wat anders vinden we mooi. fritz-cola komt uit Hamburg en is opgezet door twee studenten. Met de ideologie om ’t eens even wat anders te doen als de grote bazen, zette ze het merk op en maakte een cola met het hoogst toegestane cafeïnegehalte voor cola, wat minder zoet en juist weer wat meer citroen. Het idee: de beste cola van Duitsland te gaan verkopen.

Grappig feitje is dat de studenten zo’n gare computer hadden dat de Shift-knop niet werkte, zo was het dus een stuk lastiger om een een hoofdletter F te gebruiken. Zodoende besloten ze om fritz-kola, lekker met een kleine te schrijven.

In Hamburg sloeg het drankje aan en al snel verspreidde dit zich door heel Duitsland. Grote clubs in Berlijn, zoals Berghain, hebben de grote merken ‘the finger’ gegeven en zijn in zee gegaan met het jonge merk. Ook in Nederland zie je fritz-cola (en de limonadevariant: fritz-limo, probeer meloen!) steeds vaker, nu voornamelijk in de wat alternatieve sferen, maar dat gaat in 2015 wel veranderen! Ook was fritz-cola het eerste merk in Duitsland dat cola maakte gezoet met de steviaplant. Coca-cola heeft dit idee overgenomen en trotseerde eind vorig jaar de markt met Coca-Cola Life:

coco-cola-lifeCoca-Cola Life

Coca-Cola blijft natuurlijk de grootste en zodra fritz-cola weer te mainstream is voor de hipsters gaat Coca-Cola het langzaam weer overnemen. Met hun introductie van ‘Life’ hebben ze een goede zet gemaakt. De minst slechte Cola tot nu toe van het merk, want het is gezoet met de natuurlijke plant ‘stevia’. Nog steeds kun je beter een groene smoothie drinken, maar het is in ieder geval gezonder dan suiker of die zooi in Light waar je enge ziektes van krijgt.

Vodka smoothie

Spitskool, famboos, mango shake - Manify Healthy Meal

(Groene) Smoothies en verse juices waren in 2014 al retehip en een absolute trend. Dit zal zich nog wel even blijven doorzetten. Manify post ook regelmatig lekkere recepten voor de gezondste smoothies. Maar op de festivals in de zomer ga je ze dit jaar ook terug vinden, alleen dan: mét vodka! Vodka was in 2014 al nummer 1 sterke drank, voornamelijk onder de vrouwen, maar gemixt met een gezonde smoothie sla je twee vliegen in een klap. Je bent gezond bezig én je helpt je hersenen naar de klote!

Thee - shutterstockThee

Thee? Ja, thee! Koffie heeft geheerst de afgelopen twee decennia. Thee staat al een hele tijd in de schaduw van koffie en daar gaat komend jaar langzamerhand een eind aan komen. Natuurlijk is koffie mateloos populair, maar thee is een keiharde underdog. Thee is lekker en een stuk gezonder dan koffie, je gaat er niet van uit je muil stinken én is ook nog eens goedkoper. Veel voordelen, één nadeel: het heeft een lager oppeppend effect. Ach ja, daar heb je dan weer Club Mate voor!

Club MateClub Mate

Rook je? Want Club Mate kan in eerste instantie wat weg hebben van een drinkbare sigaret. Maar als je eenmaal aan de smaak gewend bent, dan is het echt een bazendrankie hoor! Gezond is het niet echt, maar gelukkig wel een stuk minder zoet dan alle bestaande frisdranken. Je kunt het vergelijken met Red-Bull alleen dan zonder suiker of andere zoetstoffen. De basis van het drankje is een thee, maar het zit ook boordenvol cafeïne en was daarom in de jaren 90 al vrij populair in Berlijnse clubs als alternatief voor de duurdere energie-drankjes. Hoe dan ook, deze ga je tegenkomen in 2015! Mark mijn woordjes…



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS